Bejelentették Brüsszelben a tavaly elfogadott kilábalási alap finanszírozási tervét:
Az alap eredetileg elfogadott összege 750 milliárd euró, de ezt 2018-as árakon számolták, és a jelenértéke 807 milliárd. Az alapból 338 milliárd euró a vissza nem térítendő támogatás a tagállamok számára, 386 milliárd kölcsön, a maradékot pedig közös EU-programokra fordítják.
A kifizetések öt év alatt történnek, és a teljes összeg egyharmada a szén-dioxid-kibocsátást csökkentő programokat szolgálna a tervek szerint.
Az alapból Magyarország 16–17 milliárd eurót tervezi lehívni
– mondta szerdán az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára, Steiner Attila az MTI jelentése szerint.
Az alap kifizetéseire a tagállamoknak sürgősen szükségük van a kilábaláshoz, befektetésekre és reformokra fordítják a következő hetekben véglegesítendő nemzeti tervek alapján, és a finanszírozásra szolgáló források előteremtését Brüsszel azonnal megkezdi, miután mind a 27 tagállam parlamentje jóváhagyta az alapot – mondta Johannes Hahn, az EU költségvetési biztosa.
Mindenesetre júniusra az EU kész lesz a kötvénykibocsátásokra.
Ha az idei kifizetésekben a tagállamok a támogatási komponenst részesítik előnyben, a harmadik negyedévben az EU mintegy 45 milliárd euró forrást vonna be – írta a Reuters. Brüsszel aukciókon, illetve egy elsődleges forgalmazói rendszeren keresztül ad majd el 3, 5, 7, 10, 15, 20, 25 és 30 éves kötvényeket, illetve egy évnél hamarabb lejáró papírokat.
A kibocsátási tervet hat hónappal előre közlik, hogy ne legyenek ütközések a tagállamok saját állampapír-eladásaival.
Az EU kölcsönözte összegeket nem a tagállamok költségvetéseiből fizetnék vissza, hanem erre az unió saját bevételeket teremtene elő, amiről a következő években kell megegyezni,
mivel a törlesztés 2028-tól indulna és 2058-ig tart.
A kölcsönként folyósított összegeket a tagállamok az EU-nak fizetik vissza. A közös jövedelmek egyik forrása a jelenlegi elképzelések szerint egy olyan importadó lenne, amelyet azokra az országokra vetnének ki, ahol az EU-énál kevésbé ambiciózusak a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére alkotott tervek.
Díjakat vezetnének be a kibocsátásra a közlekedési szektorban, és megadóztatnák a nemzetközi digitális óriásvállalatokat.