BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Épül a fényeslitkei intermodális terminál

A MÁV kezelésébe került az a vasúti csatlakozás, amely a Fényeslitkén az év eleje óta épülő intermodális kombiterminál részeként készült el.

M érföldkőhöz érkezett a fényeslitkei East-West Gate (EWG) intermodális kombiterminál építése: a beruházó átadta a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettesének a létesítmény vasúti csatlakozóvágányát. A terminált az e célra megvásárolt, 125 hektáros területen alakítják ki. Az ingatlant az állami tulajdonú Regionális Fejlesztési Holding adta el a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt.-nek (EWIL), miután maga nem tudta hasznosítani a saját maga által kialakított ipari parkot. A beruházás mintegy 30 milliárd forintba kerül. A projektről januárban kiadott közleményben még 22 milliárd forint szerepelt, továbbá az, hogy a 140 munkahelyet létrehozó magánberuházást az állam 2,95 milliárd forint munkahelyteremtő támogatással segíti. Tálosi János, az EWIL vezérigazgatója a Világgazdaság kérdésére közölte, hogy a költségek a megugrott anyag-, kivitelezési és más kiadások miatt emelkedtek, de nagy tétel volt a fenti vasúti beruházás ára is. Az említett támogatást a társaság egyelőre nem vette igénybe.

Az EWG Európában a maga nemében az első lesz, amely saját 5G-hálózatot használ, zöldtechnológiára épül, és rendelkezik vasúti nyomtávváltással. Ellátják majd öt széles és öt normál nyomtávú vágánnyal, a vágányai 850 méter hosszon lesznek daruzhatók. A terminál egy időben négy, 740 méter hosszú vonatot is kiszolgálhat. Évente akár egymillió szabvány méretű konténert (TEU) is tud majd kezelni, ha létrejön a V0-s vasúti körgyűrű is. Enélkül a kapacitása 300-500 ezer TEU. Negyvenöt tonna teherbírású darui speciális anyagokat, például gázkonténertartályokat és vegyszereket is átrakodhatnak a területén. A kínai kormány hamarosan dönt arról, hogy vasúton is lehessen szállítani egyes olyan, Kínában feladott termékeket, mint az e-autók akkumulátora.

Tálosi János lapunkkal közölte, hogy az érdeklődések száma alapján máris többször akkora kapacitásra van igény, mint amennyivel átadása után a fényeslitkei terminál szolgálhat. Hozzátette: a napokban tervezett kazahsztáni tárgyalásai arra irányulnak, hogy az általa vezetett cég érdekeltséget szerezzen egy ottani logisztikai társaságban, a kelet felől érkező áru útjának zökkenőmentesebbé tétele érdekében. A terminál fő profilja a vasúti, a logisztikai és a konténerekkel kapcsolatos szolgáltatás lesz.

Az EWIL az EWG-t a fenti adottságai alapján az Új selyemút magyarországi, nyugati kapujának szánja, amely a keletről érkező áruforgalomnak kínál alternatív szállítási útvonalat Ausztria, Svájc, Olaszország, Szlovénia, Horvátország és Németország felé. Megépítése a magyarországi vállalatok és az Ázsiába irányuló export számára is hatalmas lehetőséget biztosít. Záhony térségében az elmúlt három évtized számos terve ellenére sem épült megfelelő színvonalú és kapacitású infrastruktúra. A próbaüzem a tervek szerint 2022 januárjában indul, és a negyedév végén át is adják a 15 ezer négyzetméteres raktárterülettel is rendelkező EWG-t.

A közelében további mintegy félmillió négyzetméternyi raktár, összeszerelő vagy gyártóüzem építhető.

Az EWIL-t 2018. június 1-jén alapította a Trusty Business Management Zrt., majd a felét 2019. január 24-én megvette a Ruszlan Rahimkulov üzletember tulajdonában lévő Greennovatív Energetikai Fejlesztő Kft. Az EWL másik fele Tálosi János két gyermekéé.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.