M érföldkőhöz érkezett a fényeslitkei East-West Gate (EWG) intermodális kombiterminál építése: a beruházó átadta a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettesének a létesítmény vasúti csatlakozóvágányát. A terminált az e célra megvásárolt, 125 hektáros területen alakítják ki. Az ingatlant az állami tulajdonú Regionális Fejlesztési Holding adta el a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt.-nek (EWIL), miután maga nem tudta hasznosítani a saját maga által kialakított ipari parkot. A beruházás mintegy 30 milliárd forintba kerül. A projektről januárban kiadott közleményben még 22 milliárd forint szerepelt, továbbá az, hogy a 140 munkahelyet létrehozó magánberuházást az állam 2,95 milliárd forint munkahelyteremtő támogatással segíti. Tálosi János, az EWIL vezérigazgatója a Világgazdaság kérdésére közölte, hogy a költségek a megugrott anyag-, kivitelezési és más kiadások miatt emelkedtek, de nagy tétel volt a fenti vasúti beruházás ára is. Az említett támogatást a társaság egyelőre nem vette igénybe.
Az EWG Európában a maga nemében az első lesz, amely saját 5G-hálózatot használ, zöldtechnológiára épül, és rendelkezik vasúti nyomtávváltással. Ellátják majd öt széles és öt normál nyomtávú vágánnyal, a vágányai 850 méter hosszon lesznek daruzhatók. A terminál egy időben négy, 740 méter hosszú vonatot is kiszolgálhat. Évente akár egymillió szabvány méretű konténert (TEU) is tud majd kezelni, ha létrejön a V0-s vasúti körgyűrű is. Enélkül a kapacitása 300-500 ezer TEU. Negyvenöt tonna teherbírású darui speciális anyagokat, például gázkonténertartályokat és vegyszereket is átrakodhatnak a területén. A kínai kormány hamarosan dönt arról, hogy vasúton is lehessen szállítani egyes olyan, Kínában feladott termékeket, mint az e-autók akkumulátora.
Tálosi János lapunkkal közölte, hogy az érdeklődések száma alapján máris többször akkora kapacitásra van igény, mint amennyivel átadása után a fényeslitkei terminál szolgálhat. Hozzátette: a napokban tervezett kazahsztáni tárgyalásai arra irányulnak, hogy az általa vezetett cég érdekeltséget szerezzen egy ottani logisztikai társaságban, a kelet felől érkező áru útjának zökkenőmentesebbé tétele érdekében. A terminál fő profilja a vasúti, a logisztikai és a konténerekkel kapcsolatos szolgáltatás lesz.
Az EWIL az EWG-t a fenti adottságai alapján az Új selyemút magyarországi, nyugati kapujának szánja, amely a keletről érkező áruforgalomnak kínál alternatív szállítási útvonalat Ausztria, Svájc, Olaszország, Szlovénia, Horvátország és Németország felé. Megépítése a magyarországi vállalatok és az Ázsiába irányuló export számára is hatalmas lehetőséget biztosít. Záhony térségében az elmúlt három évtized számos terve ellenére sem épült megfelelő színvonalú és kapacitású infrastruktúra. A próbaüzem a tervek szerint 2022 januárjában indul, és a negyedév végén át is adják a 15 ezer négyzetméteres raktárterülettel is rendelkező EWG-t.
A közelében további mintegy félmillió négyzetméternyi raktár, összeszerelő vagy gyártóüzem építhető.
Az EWIL-t 2018. június 1-jén alapította a Trusty Business Management Zrt., majd a felét 2019. január 24-én megvette a Ruszlan Rahimkulov üzletember tulajdonában lévő Greennovatív Energetikai Fejlesztő Kft. Az EWL másik fele Tálosi János két gyermekéé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.