BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nő a nemzetközi kiskereskedelmi láncok súlya

vg | A tizenegy magyarországi kereskedelmi üzletlánc 2020-ban az egy évvel korábbihoz képest 7,3 százalékkal több, 5306 milliárd forint bruttó forgalmat ért el, ezzel 2007-hez képest 96 százalékkal bővült, vagyis csaknem megkétszereződött a piac – hívta fel a figyelmet a GKI Gazdaságkutató az MTI-nek küldött közleményében. Erősen átalakult a piac szerkezete is: a diszkontláncok új boltok alapításával és a többi lánc, egyéni kereskedő vevőinek elszippantásával törtek előre. 2010 és 2020 között a Lidl bolthálózata 51, az Aldié 74, míg a Penny Marketé 40 üzlettel bővült, forgalmuk pedig rendre 3,7, 6,7, illetve 2,3-szeresére emelkedett. Ezzel 2020-ra a Lidl lett a legnagyobb hazai kereskedelmi üzletlánc. Rajta kívül főként a SPAR nőtt: az elmúlt évtizedben 189 új egységet nyitott, forgalma pedig csaknem megduplázódott. A Tesco és az

Auchan lassabban bővült. Az előbbi 2013 óta be is zárta néhány üzletét, forgalma tíz év alatt csak 11 százalékkal lett nagyobb. Az Auchan főleg a Cora felvásárlásával és szupermarketek nyitásával növelte egységei számát, és 88 százalékkal az árbevételét.

Az átrendeződés fő elszenvedői a kisebb boltokat működtető Coop, a Reál és a CBA.

A lánchoz tartozó üzletek száma mindháromnál erősen esett, bár a forgalom éves átlagban 2-3 százalékkal nőtt vagy stagnált. A piac átrendeződését a lakossági vásárlóerő alakulása és a többi bolt megszűnése segítette elő. A községekben, ahol a láncokon kívüli kisboltok mellett a Coop, a Reál és a CBA van jelen, 2012 és 2019 között nominálisan 76 százalékkal nőtt a vásárlóerő, ugyanakkor Budapesten 85 százalékkal, míg a többi városban 78 százalékkal. Ez a többi láncnak előnyt nyújtott.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.