Járdi Roland | Az idén rekordszámú, ezer kilométernyi, főleg mellékút újulhat meg, jövőre további ezerötszáz kilométeren kezdődhetnek meg a munkálatok – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a Magyar Közút. Ahogy lapunk korábban megírta, útfelújítási dömping várható a következő években, miután az állami közútkezelő a múlt év végén hat regionális keretmegállapodást kötött összesen 400 milliárd forint értékben. Ez már csak azért is fontos, mert az elmúlt évtizedekben óriási elmaradás halmozódott fel a hazai közúthálózat felújításában. A megállapodás lehetővé teszi, hogy a korábbi, évi 600 kilométeres átlagos felújítási ütem 1000 kilométer fölé emelkedjen az előttünk álló időszakban, ami a minimumfeltétele lenne az infrastruktúra folyamatosan megújításának.
A kormány számtalan programot indított a hazai úthálózat fejlesztésére. Ezek közül a legnagyobb volumenű a 170 milliárd forint összértékű kiemelt társadalmi igényeken alapuló program, amely a 4-es, 5-ös számjegyű útvonalak mellett több fontos tranzitútvonal rekonstrukcióját teszi lehetővé 2022 végéig. A szintén kiemelt hazai finanszírozású Magyar falu program keretében több mint 550 kilométeren tesznek rendbe utakat a kistelepüléseken a jövő év végéig, mintegy 90 milliárd forint értékben. A Világgazdaság úgy tudja, hogy emellett a korábbi évek komplex útfelújítási programja további 333 kilométer korszerűsítését teszi lehetővé 114 milliárd forintból 2021-ben és 2022-ben. Így például hamarosan a 61-es, a 63-as és a 65-ös út teljes Tolna megyei szakaszán, valamint Kecel és Kiskunhalas között is elkezdődhet a munka. Még kisebb hányadban zajlanak európai uniós finanszírozású felújítások a Terület- és településfejlesztési operatív program részeként, ahogy a Közép-Duna menti kiemelt térség (Kalocsa és Paks vonzáskörzete) fejlesztéseiről is külön kormányhatározat rendelkezik.
A közútkezelő ismertetése szerint a 11-es főút szentendrei átkelési szakaszának felújítási tervei előreláthatólag 2021 második felében készülnek el. A szükséges engedélyek és a sikeres közbeszerzési eljárás lezárását követően a kivitelezés legkorábban jövőre kezdődhet, és akár egy évig is eltarthat. A 31-es főút mendei és sülysápi átkelési szakaszát is érintő korszerűsítés a nyertes kivitelező ütemezésének függvényében várhatóan 2021 júliusában, míg a Szentmártonkátát és Nagykátát is érintő, megyehatárig tartó szakaszé az ősszel indulhat meg. Az 52‑es főút 46 kilométert érintő, négy körforgalmi csomópont kialakítását is magába foglaló felújításának tervei várhatóan júliusban készülnek el. A kivitelezés közbeszerzésének lezárulta után a munka leghamarabb októberben kezdődhet meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.