Átfogó közlekedési szemléletváltással megelőzhető lenne az évi 60-65 halálos kerékpáros baleset a közutakon 

–  hangsúlyozta az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos Mogyoródon a biciklisek közlekedési szokásairól készült legfrissebb országos kutatás eredményeit ismertetve.

Fotó: Máthé Zoltán

Révész Máriusz arra hívta fel a figyelmet, hogy nem érdemes külön autós és kerékpáros csoportokról beszélni, egységesen kell kezelni, védeni a közúti közlekedésben részt vevőket, amit a szemléletváltás mellett a KRESZ kiegészítése is segíthet. Emlékeztetett rá, hogy a kerékpáros balesetek megelőzése érdekében indították el a Tarts 1,5 méter oldaltávolságot! elnevezésű kampányt, és ezért készítették el a Közlekedő kisokos munkafüzetet, melyet minden évben eljuttatnak a 4. osztályos diákoknak. Hozzátette, hogy mindez a Nemzeti Alaptantervbe is bekerült és az előző tanévben 96 ezer gyerek tett sikeres vizsgát közlekedési ismeretekből. Magyarországon az emberek 75 százaléka tartja fontosnak egy kerékpáros előzésekor a 1,5 méter távolság megtartását, amely szabályként hamarosan a KRESZ-ben is megjelenik –  fűzte hozzá Révész Máriusz. 

A Groupama Biztosító megbízásából készített országos kutatás adatai szerint a kerékpárt használók a kellemetlen időjárási körülmények között sem mondanak le közlekedési eszközükről: 

42 százalék esős időben, 56 százalék hideg időben és 60 százalék erős szélben is útra kel. A kutatásban a bringások a legnagyobb veszélyforrásnak az autósok megfelelő oldaltávolság nélküli előzését nevezték. 

A kutatás szerint az autósok pedig a kivilágítatlan kerékpárosoktól tartanak leginkább. Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti főosztály balesetmegelőzési osztály vezetője, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság főtitkára elmondta, hogy a kerékpáros balesetek több mint negyede 16 és 20 óra között történik, a halálos balesetek 26 százaléka rossz fényviszonyok között, jellemzően a szürkületi, sötétedési időszakban. Hozzátette, hogy kerékpárral közlekedve különösen fontos a láthatóság, éppen ezért ajánlott a színes, feltűnő ruházat viselése, valamint a kerékpár megfelelő kivilágítása. Az alezredes beszélt arról is, hogy a halálos kerékpáros balesetek 58 százaléka történik városi környezetben, így a kerékpáros közlekedésbiztonság témaköre a hazai közlekedésbiztonság szerves részét képezi. 

Hozzátette, hogy az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottsága is támogatja a Tarts 1,5 méter oldaltávolságot kampányt. Felmérték országosan azokat a helyszíneket, ahol közlekedésbiztonsági, forgalomtechnikai szempontból is indokolt figyelemfelhívó táblák kihelyezése – fűzte hozzá Berzai Zsolt.