A magyar vállalkozások döntő többségének a logisztika (31%), a könyvelés és bérszámfejtés (28%), illetve az építőipari munkák (21%) kapcsán van szüksége alvállalkozókra. A partnerek bevonásakor elsősorban a megbízhatóságot és a jó referenciákat értékelik, illetve leginkább ismeretség és ajánlások révén keresnek alvállalkozókat – derül ki a Brillit.com 400 hazai cég megkérdezésével végzett felméréséből. A kis- és középvállalkozásoknak sokszor azzal akad gondjuk, hogy egyáltalán feltűnjenek potenciális üzleti partnerként a céges beszerzések radarján.

Fotó: Shutterstock

A Brillit összesen 400 hazai céget kérdezett meg arról, milyen gyakran és milyen típusú feladatokat szerveznek ki, illetve milyen preferenciákkal és felületeken keresnek alvállalkozókat. A válaszadó cégek 66 százaléka dolgozik együtt valamilyen rendszerességgel külső partnerekkel, közülük 15 százalék évente, 6 százalék félévente, 2 százalék pedig folyamatosan kutat új üzleti kapcsolatok után, azonban nem ritka a projektalapú megbízás sem (5 százalék). Arra a kérdésre, hogy mely területeken merül fel leggyakrabban az igény külső szolgáltató bevonására, egyöntetű válaszok érkeztek: 

a vállalkozások döntő többségének a logisztika (31 százalék), a könyvelés és bérszámfejtés (28 százalék), illetve az építőipari munkák (21 százalék) kapcsán van szüksége külső erőforrásokra.

Az IT és a szoftverfejlesztés hátrébb végzett a sorban (12 százalék és 5 százalék). 

Éppen ezért lehet rossz hír, hogy tapasztalataik szerint a legtöbb nehézségbe éppen ezeken a területeken (a válaszadók szerint kiemelten az építőiparban) ütköznek a vállalkozások, amikor beszállítót keresnek. Mivel az elhúzódó beszerzések hosszabb távon az üzletfolytonosságot és akár a profitszerzést is veszélyeztethetik, igazán nagy szükség mutatkozik arra, hogy elgördüljenek ezek az akadályok az útból, és minél zökkenőmentesebben és gyorsabban köttethessenek meg az új üzletek.  

A felmérésben résztvevő cégek leginkább a megbízhatóságot (47 százalék), a referenciákat (44 százalék) és az árat (40 százalék) tekintik elsődleges döntési szempontoknak a külső partnerek kiválasztásánál, és csak ezután következik a listán a szakértelem (17 százalék). Érdemes azonban azt is megjegyezni, hogy 

a válaszadók még az ajánlásoknál is lényegesebbnek ítélték a pályázó cég kommunikációját (6 százalék), amiből egyértelműen kiderül, hogy az üzleti kapcsolatoknál kiemelten fontos a láthatóság, és az, hogy könnyen, gyorsan elérhető információkat kapjanak az együttműködés iránt érdeklődő megbízók. 

A magánvállalkozók, illetve a mikro- és kisvállalkozások esetében azonban ez nem mindig magától értetődő a hiányzó erőforrások miatt, így ez a kör gyakran észrevétlen marad a céges beszerzéseken.