A Kínával való együttműködést racionális alapra helyezzük
– jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület konferenciáján, emlékeztetve, hogy az Egy övezet, egy út kezdeményezés lényegében a régi selyemút felélesztése. A kezdeményezéshez 2015 nyarán Magyarország elsőként csatlakozott, mert arra törekszik, hogy a Nyugat-Európába tartó kínai áru minél nagyobb hányada haladjon Magyarországon át. Ez azonban nem érhető el a Budapest–Belgrád (BuBe) vasút nélkül, hiszen ezen át juthatnak a szállítmányok a részben már kínai ellenőrzésű, görögországi kikötőkből. A BuBe a jövő februártól épül, befejezése 2025-ben várható.
A miniszter rámutatott, hogy a keletről vasúton érkező áru jelentős része elkerüli Magyarországot, ezért ezeknek a vonatoknak egy részét délebbre kell csalogatni. Ezt szolgálják a záhonyi és a fényeslitkei fejlesztések is. Az utóbbinak 2022 végére kell működőképesnek lennie, lesz keskeny és széles nyomtávú sínpárja is.
Szijjártó Péter a tengeri szállítás kapcsán azt hangsúlyozta, hogy az Európa szívében lévő hazai fuvarozóknak időben minél közelebb kell kerülniük a tengeri kikötőkhöz, hiszen az áru legnagyobb része tengeren érkezik. Ezért fontos, hogy a tehervonatok gyorsan érjék el elsősorban Kopert, Triesztet és Fiumét, amihez azonban menetrend szerinti kikötői kapcsolatokkal kell rendelkezni.
A kikötőbe tartó, illetve azokból érkező tehervonatok összeállítására és szétbontására olyan terminálokra van szükség, amilyen egyelőre csak Budapesten van, a kormány ezért is támogatja 4 milliárd forinttal, hogy a Metrans 15,5 milliárdból 2023-ra Zalaegerszeg közelében egy ilyen létesítményt alakítson ki.
Térségünket a miniszter fehér foltnak nevezte az európai nagy sebességű vasutak térképén. E téren ígér változást a visegrádi országok közös gyorsvasúti terve, amelynek a megvalósíthatósági tanulmánya már elkészült. A magyar kormány novemberben megkísérli elérni az uniós illetékeseknél, hogy már a beruházás tervezésére és engedélyeztetésére is kaphasson az ország EU-s forrást, és úgy módosuljanak a vonatkozó uniós rendeletek, hogy azokban már a négy visegrádi főváros közötti vasutak is szerepeljenek.
E vonalakon, azok nagyobb kihasználtsága érdekében, a tervek szerint majd IC vonatok is közlekedhetnek.
A NIF Zrt. tegnap már kiírta a beruházás környezetvédelmi hatásvizsgálatának a közbeszerzési pályázatát. A következő lépés a gördülőállomány beszerzése lesz, a lehetséges gyártók részéről nagy az érdeklődés, de erre később kerül sor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.