Felsőoktatási hallgatók nemzetközi tematikus együttműködések (hálózatok) keretében vagy hálózaton kívüli, úgynevezett freemover mobilitás formájában pályázhatnak – ez utóbbi esetben egyetemek közötti megállapodástól függetlenül kapcsolódhatnak be egy külföldi tudományos műhely tevékenységeibe Albániában, Ausztriában, Bosznia-Hercegovinában, Bulgáriában, Csehországban, Észak-Macedóniában, Horvátországban, Koszovóban, Lengyelországban, Moldovában, Montenegróban, Romániában, Szerbiában, Szlovákiában vagy Szlovéniában – közölte a Tempus Közalapítvány.

Fotó: Sóki Tamás / MTI

A CEEPUS-ösztöndíj támogatásával Kelet-Közép-Európában és a Nyugat-Balkánon is lehet értékes tapasztalatokat szerezni tanulmányi részképzés, kutatómunka vagy nyári egyetem, esetleg hallgatói kirándulás keretében. Emellett nyári egyetemi programokra is lehet jelentkezni a már támogatást nyert CEEPUS-hálózatok valamelyikében.

A cserediákprogramhoz több mint 15 tagállam csatlakozott. A járványhelyzetre való tekintettel virtuális, azaz kiutazás nélküli, és hibrid, vagyis részben online lehetőségeket is kínál a program felsőoktatási hallgatók számára. Jelenleg Csehország, Horvátország, Lengyelország és Montenegró biztosítja mindkét megvalósítási lehetőséget, továbbá szerbiai kurzusokba lehet hibrid módon bekapcsolódni. A program hazai koordinálását végző Tempus Közalapítvány tájékoztatása szerint a 2020/2021-es tanévben 30 magyar felsőoktatási intézmény 136 tanszéke, illetve kara kapcsolódott be a Közép-európai felsőoktatási csereprogramba.

Az 1996-ban létrehozott Tempus Közalapítvány (TKA) az elmúlt 25 évben folyamatosan bővülő lehetőségeket nyújtott a felsőoktatás hallgatóinak és oktatóinak is – mondta a VG-nek egy korábbi interjúban Czibere Károly, az Innovációs és Technológiai Minisztérium felügyelete alatt működő szervezet elnöke. Bár jelenleg is rengeteg ösztöndíj-lehetőség van a Tempusnál, és a források sem szűkösek, mégis kevesen jelentkeznek a külföldi kurzusokra, holott sokkal nagyobb aktivitást is tudnának finanszírozni. Az okokat meg kell vizsgálni, de a hallgatók érdeklődését nyilván visszavetették a járvány kapcsán elrendelt utazási korlátozások és a digitális oktatás elterjedése is Czibere Károly szerint.