Egy New Yorkban élő angol jogász, egy távközlési vállalat vezetője, egy amerikai sörgyár extulajdonosa, egy Észtországban élő marketinges és még néhány, hasonlóan nemzetközi hátterű üzletember – szám szerint kilenc – közösen alapított céget, amely először a magyar piacon érhető el. 

A Quica egy olyan online piactér, amely a közösség erejét használja, vagyis az eladó és a vevő közé közvetítő ékelődik, így gyorsabb lehet az értékesítés, és csak létrejött üzlet esetén kell sikerdíjat fizetni. Ráadásul a sikerdíj összegét is az eladó határozhatja meg, 1 és 30 százalék között (ingatlan és jármű esetében 0,77 százalék lehet az indulás). 

„Egy hirdetésnél esetleges, hogy jelentkezik-e valaki, és ha igen, mikor. 

A szociális hálózatok hatékonyságát azonban már korábban több kutatás bizonyított, és elkezdtem azon gondolkodni, hogyan lehetne vásárláshoz felhasználni, így jött a Quica alapötlete” – mondta a VG-nek Bujdosó Gergely, a Quica ötletgazdája, társalapítója és ügyvezetője. Hozzátette, a járvány miatt felszabadult idejében dolgozta ki a startup részleteit. Az ötlet megvalósításához tőkebevonásra is szükség volt, elég azonban két posztot közzétenni a Facebookon ahhoz, hogy még válogathasson is a befektetők között az ötletgazda. A céget végül 23,4 millió forinttal alapították meg idén januárban Észtországban kilenc tulajdonossal. 

Az online piactérhez szükséges platform fejlesztése azonban nem volt zökkenőmentes, az első körben megbízott fejlesztőcégnek beletört a bicskája, amely jelentős pénz- és időveszteséget jelentett a startup számára. Az új fejlesztőcsapat szeptemberben tudta megkezdeni a fejlesztést, így december elején indult el a Quica. Mivel a tulajdonosok többsége magyar, és a magyar piacot ismerik a legjobban, így nem is volt kérdés, hogy először Magyarországon lesz elérhető a platform, majd később német és angol nyelvterületeken kezdené meg a nemzetközi terjeszkedését a cég. Bujdosó Gergely lapunknak elmondta, az első vásárlások után hamarosan ismét tőkebevonásra készülnek, körülbelül 20-50 ezer eurós nagyságrendben. 

„A hagyományos piacterek a versenytársaink, és igen nagy piacról van szó: 

évi háromezer milliárd forint a használt lakások, ezermilliárd a használt autók és összességében körülbelül 4200 milliárd forint az a piac, amelyre most lövünk. 

Ha szép számokat tudunk felmutatni, akkor az osztrák, a svájci, a német és az amerikai piacokot is megcélozzuk, amelyek 655 milliárd dolláros piacot jelentenek majd” – emelte ki Bujdosó Gergely. Hozzátette, a kifizetett sikerdíjak 19 százalékát kapja a Quica, átlagosan 3,8 millió forintos termékárral számolnak, 115 ezer forintos átlagjutalékkal, amelyből vásárlásonként 21 900 forint lehet a cég részesedése. Az előzetes számítások és felmérések szerint átlagosan 4 százalékos jutalékot ajánlanak fel az eladók. Az alapítók 2022-re 34-50 millió forint árbevétellel számolnak, amelyek a második, 2023-as évben 133 millió forintra szeretnének feltornázni, a harmadik évben 480 millió forint a cél, a negyedikben pedig 1,7 milliárd forint, de utóbbihoz már nemzetközi terjeszkedéssel is számolnak.