A hídvizsgálati jelentés szerint a népligeti felüljáró használata teljesen biztonságos az ott közlekedő forgalom számára – erről a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) tájékoztatta a VG-t. Lapunk a népligeti felüljáró állapotáról érdeklődött a fővárosi közlekedésszervezőnél annak apropóján, hogy január 1-től már 12 tonna fölött is tilos felhajtani a műtárgyra. Korábban, 2019 tavaszán a Budapest Közút még csak a 20 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárműveknél vezetett be szigorítást.

Fotó: Nagy Zoltán

Mindebből az következne, hogy normál esetben a 12 tonna össztömeg alatti járműveknek, így az autósoknak sem kell korlátozásra számítaniuk. Csakhogy bár a BKK hangsúlyozta, hogy a személygépkocsival közlekedők továbbra is biztonságosan használhatják a felüljárót, de azt is elismerte, hogy a bevezetett intézkedések „a híd jelenlegi biztonságos használatának megtartását” segítik elő. 

Ennek kapcsán a kapott válaszból kiderült, hogy a népligeti felüljáró rendkívül rossz állapotban van, ami azt jelenti, hogy jelentősek a korróziós károk.

A műszakilag rossz állapot felhívja a figyelmet arra, hogy rövid időn belül komolyabb beavatkozásokra lesz szükség annak érdekében, hogy a hídon továbbra is biztonságosan lehessen közlekedni

– hangsúlyozta a társaság.

Hogy a „rövid idő” milyen időtávot takar, azt a BKK nem pontosította. Mindenesetre a megfogalmazás azt előrevetíti, hogy amennyiben elmarad a javítás, a tiltást az autósokra is ki fogják terjeszteni. Erre jelen állás szerint megvan az esély, tekintve, hogy a főváros közölte: nincs forrása a műtárgy rendbetételére. A szükséges összeg nem ismert, a becslések pár milliárd forintról szólnak. Mint azt a VG a múlt héten megírta, benne van a pakliban, hogy a városvezetés felújítás helyett végül a felüljáró elbontásáról dönt.

A közlekedésszervező megismételte a Főpolgármesteri Hivatal lapunknak adott nyilatkozatát arról, hogy a hídról az idén részletes vizsgálat készül. Ez megállapítja majd, hogy a műtárgy milyen mértékben terhelhető, esetleges felújítása során pedig milyen beavatkozásokat kell elvégezni. Az állapotfelmérés és a szerkezeti vizsgálatok eredményei határozzák meg a további teendőket. A BKK megjegyezte, hogy sok más budapesti átkelő ugyancsak felújításra vár, és hogy a népligeti felüljáró korszerűsítése már 2014 óta napirenden van. A Budapest Közút 2018-ban azt mondta, hogy a rekonstrukcióra a 3-as metró korszerűsítése után kerülhet sor. Az M3-as metró érintett déli szakaszát 2020 októberében átadták, azonban a munkálatok mégsem indultak meg.

A 12 tonna fölötti kitiltás egyébként a menetrend szerinti buszokat is érinti. Ezért a 100E jelzésű, Budapest belvárosát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérrel közvetlenül összekötő járat a Népligeten át közlekedik mindkét irányban. A napi átlagot tekintve a 100E 5-10 percenként halad át ezen a szakaszon valamelyik irányba, az átjáró elkerülése néhány perces menetidő-növekedéssel jár. A BKK szerint a terelés nem okozott fennakadást a forgalomban.