Magyarországon a mobilitás legfontosabb eszköze továbbra is az autó, a magyarok kétharmada nem tudja az életét elképzelni nélküle – mutat rá a Robert Bosch Kft. megbízásából a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által készített reprezentatív felmérés. A kutatás a gépkocsihasználati szokásokat és az elektromobilitással kapcsolatos attitűdöket vizsgálta.

Fotó: Havran Zoltán / Magyar Nemzet

A többségnek van kocsija

A magyarországi háztartások 69 százalékának van saját tulajdonú személyautója. A válaszadók több mint kétharmada (70 százalék) elsődlegesen a mindennapi élet során szükséges úti célok eléréséhez, azaz a munkahelyre, az óvodába, az iskolába való eljutáshoz és a bevásárláshoz ül autóba. 

A lakosság ötöde használja munkavégzésre a gépkocsiját, míg a megkérdezettek 11 százaléka válaszolta azt, hogy elsődlegesen szabadidős célból ül a járművébe. 

A kutatás rávilágított arra is, hogy minél több autó van egy háztartásban, annál jellemzőbb, hogy a gépkocsit elsődlegesen munkavégzés miatt használják.

Az autósok kétharmada nem tudja nélküle elképzelni az életet

A magyar autósok 61 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem tudja elképzelni az életet saját gépkocsi nélkül. Ez egybecseng az európai tapasztalatokkal: éppen a Bosch egy korábbi felmérése mutatott rá, hogy az európai megkérdezettek 60 százaléka egyáltalán nem tud lemondani az autó nyújtotta előnyökről.  A most készült kutatás szerint ez még inkább igaz azokra, akik munkavégzésre használják a járművüket, illetve azok körében, akik a mindennapi életük menedzseléséhez rendszeresen kocsiba ülnek.

Az elektromobilitást a fiatalok preferálják

Amikor az emberek mérlegelik, hogy milyen közlekedési módot válasszanak, több tényezőt is nagy jelentőséggel vesznek számításba. A magyarok körében fontos szemponttá vált a környezetkímélő közlekedés (78 százalék), ami megelőzi például a gyorsaságot vagy az időjárásnak való kitettséget is. Ugyanakkor a legfontosabb szempont a kiszámíthatóság (91 százalék), ezt a kényelem és a költséghatékonyság követi. 

Ha valamilyen okból nem ülhetnek autóba, a gépkocsi-tulajdonosok 8 százaléka tekint az elektromos kerékpárra, az elektromos rollerre vagy valamilyen más elektromos hajtású járműre közlekedési alternatívaként.

Az elektromobilitás azonos mértékben vonzó a férfiak és a nők körében, de a leginkább a 40 évnél fiatalabbak, a Budapesten élők és a diplomások nyitottak rá.

„A jövő fenntartható mobilitása szempontjából egyre nagyobb jelentősége lesz az elektromos hajtásnak, az elektromobilitás pedig a Bosch magyarországi kutatás-fejlesztési és gyártási tevékenységének is az egyik fókuszterülete. Fontosnak tartottuk megvizsgálni, hogy a hétköznapi mobilitás során pontosan mik az emberek legfontosabb szempontjai, illetve hogyan viszonyulnak az elektromobilitáshoz” – mondta Gergen Péter, a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának elektromobilitás-fejlesztési igazgatója.

A várakozások szerint 2035-ben az újonnan regisztrált járművek 60 százaléka elektromos lesz. 

A Bosch célja, hogy Budapest Kelet-Közép-Európa kutatás-fejlesztési központja legyen az elektromos és hibrid hajtásláncok, valamint az egyéb műszaki megoldások fejlesztése révén. A magyarországi vállalatcsoport a kiterjedt k+f tevékenység mellett elektromos hajtásrendszereket és az e-mobilitáshoz kapcsolódó alkatrészeket is gyárt hatvani, miskolci és maklári telephelyein.