Matematikaszakos pedagógusból 43 százalékos hiány van, és a természettudományos tárgyak körében is markáns a pedagógushiány – mondta Németh Szilvia oktatáskutató, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ ügyvezetője a Szabó Szabolcs Alapítvány által szervezett kerekasztal-beszélgetésen. 

2021.11.23. Eger fotó: Huszár Márk - HM - Heves Megyei Hírlap Tudomány hete a Egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégiumban. képen: Dr. Murányi Zoltán Egyetemi tanár, a Varázstorony munkatársa
Fotó: Huszár Márk / Heves Megyei Hírlap

Kongatják a vészharangot

A kémiatanár-hiányról Szalay Luca egyetemi adjunktus, az ELTE kémiaszakmódszertan-oktatója elmondta, hogy 2013-ban évente még negyvenen jelentkeztek az ELTE kémiatanári szakára, de a hallgatók száma négy éve elkezdett jelentősen csökkenni. Tavaly már csak tizenegy hallgató választotta ezt a szakot. Az idén is csak tizenegyen diplomáznak, de csak a végzősök fele dolgozna a közoktatásban, a többiek a magánszférában. 

A szakember hozzátette: a közoktatásnak évente legalább 80 újonnan végzett kémiatanárra lenne szüksége. Hangsúlyozta: a magyar kémiaoktatást az orvostudományi egyetemek felvételi eljárása tartja lélegeztetőgépen. Az egyetemi adjunktus kiemelte, hogy felsőoktatásba készülők között is nagyon kevesen választják a kémiatanári szakot, főleg azért, mert a pedagógus kezdő fizetései sem vonzók.

80 végzős kémiatanárra lenne szükség évente

Az alapítvány felmérése szerint Magyarországon 2078 általános iskolában nincs elég kémiatanár, továbbá 214 gimnáziumban és 125 kombinált általános iskola-gimnáziumban sincs. Még a budapesti gimnáziumok 38 százalékában is ez a helyzet. De például a szabolcsi gimnáziumok 68 százalékában hiányzik a kémiatanár. Ráadásul nem biztosított a pályakezdő pedagógusok szakmai mentorálása sem. 

Szalay Luca elmondta: arról nagy vita van, hogy érdemes-e science típusú oktatást bevezetni a közoktatásban, amely a kémia, a fizika, a földrajz és a biológia tantárgyakat váltaná ki. Az oktatási kormányzat az interdiszciplináris megközelítést helyezi előtérbe – hangzott el a kerekasztal-beszélgetésen. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) idei tanévet bemutató oktatási adatai szerint az általános iskolai nappali rendszerű oktatásban – az egy évvel korábbihoz képest 5,8 ezer fővel kevesebb – 720 ezer diák tanul. 

A főállású pedagógusok száma 74 ezer, egy évvel korábban 75,5 ezer főállású pedagógus dolgozott az általános iskolákban. A statisztikai hivatal adatai szerint tavaly 146,7 ezer tanár dolgozott az oktatásban, 2020-ban 149,7 ezer tanár volt, számuk egy év alatt háromezer fővel csökkent.