Július elsejétől megváltoznak a magyar rendszámok, a Technológiai és Ipari Minisztérium Facebook-bejegyzésben gyűjtötte össze a legfontosabb tudnivalókat az újfajta hatósági jelzésről.
Milyen karakterből állnak az új típusú rendszámok?
Az újfajta rendszámtáblákon kétszer két betű és három számjegy lesz. A első két betű és a második két betű között új elemként megjelenik majd Magyarország címere, mellette pedig az európai zászlót jelképező kék mezőben tizenkét sárga csillag lesz látható fehér H betű jelzéssel. A rendszámtábla betűjelei helyén ékezetes magánhangzók, illetve a cs, gy, ly, ny, sz, ty, zs betűkombinációk nem állhatnak, a számjegyek helyén 001-től 999-ig terjedő érték szerepelhet.
Emellett egyszerűsödnek az ideiglenes rendszámtáblák, az eddigi „E”, „M”, „P”, „SP” és „Z” betűjelűek helyett egységesen „I” betűjelűeket adnak majd ki. A taxik a jövőben TX, a Magyar Honvédség járművei HA, a rendőrség járművei RA, az Országos Mentőszolgálat járművei MA, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal járművei NA, a büntetés-végrehajtási szervezet járművei pedig BA betűjelű rendszámtáblákkal közlekedhetnek.
Mi indokolja a módosítást?
A három betűs rendszámok, amelyeket 1990 nyarán vezettek be, legfeljebb néhány éven belül kifutottak volna, ezért volt indokolt az újítás.
Ha a jelenlegi típusból három évtized alatt kifutott a teljes készlet, nem kell hasonlóan rövid időn belül újabb változással számolnunk?
Az új rendszámstruktúra kialakításának elsődleges szempontja az volt, hogy tartósan garantálja a gépjárművek hatósági jelzéssel való ellátását. Az új autók forgalomba helyezésének évente néhány százezres üteme mellett a négybetűs változat egyes számítások szerint több száz évre elegendő lehetne. E becslésnél jelentősen rövidebb időtávon belül sejthető változás abban, hogy milyen járművekkel közlekednek az emberek, szükség lesz-e egyáltalán tábla formátumú hatósági jelzésekre.
Mennyi utánajárást igényel majd a rendszámtáblák lecserélése?
Az új rendszámtáblákat felmenő rendszerben vezetik be, azokból július elsejétől a Magyarországon újonnan forgalomba helyezett járművek kapnak.
A már használatban lévő hatósági jelzéseket nem kell új táblákra cserélni, azokkal a továbbiakban is lehet közlekedni.
Az intézkedés miatt tehát senki nem kényszerül felesleges utánajárásra, az egyébként is indokoltnál több ügyintézésre. Kérelemre lesz lehetőség a három betű három számos rendszámtáblával ellátott járművek átrendszámozására, de az nem kötelező.
A színes változatokkal is találkozhatunk még új autókon?
Természetesen, a környezetkímélő járművek változatlanul világoszöld alapszínű rendszámtáblát kaphatnak, a taxiké sárga marad, és a kerékpárszállítókra szerelhető, harmadik, szürke rendszámtábla is igényelhető lesz az új verzióból.
A július elseje után elvesztett rendszámokat már új táblákkal pótolják majd?
Jellemzően igen. Ha csak egy darab rendszám veszett el első alkalommal, amely nem szóló motorkerékpáré vagy pótkocsié, akkor a megmaradt három betű három számos tábla párjának újbóli legyártására is lesz lehetőség. A kerékpárszállítók szürke rendszámának utángyártása korlátozás nélkül engedélyezhető.
Többe kerülnek majd az új formátumú rendszámtáblák?
Az új típusú rendszámtáblákért a megszokott összegeket kell fizetni,
a hatósági jelzések kiadásának tizenhárom éve változatlan költségei júliustól sem emelkednek.
Így egy pár rendszámtábla ára a továbbiakban is 8500 forint, egy darabé pedig 5500 forint lesz.
A jövőben is kérhetünk egyéni rendszámtáblákat?
Igen, az előírások változatlanul lehetővé teszik az egyénileg kiválasztott vagy egyedileg előállított rendszámtáblák engedélyezését.
Van mód a kinézett tábla lefoglalására már júniusban is?
Az új formátumú rendszámtáblák kiadásánál előzetes igénylésre nem ad lehetőséget a jogszabály.
Régóta napirendben van a segédmotoros kerékpárok rendszámosítása, ezt nem lehetett volna most meglépni?
A két- és háromkerekű segédmotoros kerékpárok hatósági nyilvántartásba vétele és jelzésekkel történő ellátása aránytalan költséget és bürokratikus terhet jelentene a járművek tulajdonosainak. A forgalomba helyezéshez kapcsolódó műszaki vizsgálat és a rendszámkiadás a jármű műszaki jellemzőitől függően, nagyságrendileg legalább 20 ezer forintba, de akár annak többszörösébe is kerülhetne. A használatban lévő segédmotoros kerékpárok jelentős részének piaci értéke ennél alacsonyabb, így sok esetben előfordulhatna, hogy drágább lenne a rendszámtábla megszerzése, mint maga a jármű. Szintén komoly nehézséget okozhatna a már meglévő segédmotoros kerékpárok tulajdonjogának igazolása.