A legtöbben hétköznap napi 70-100 kilométert tesznek meg az elektromos autójukkal, általában bevásárlásra, munkába járásra, illetve a gyerek szállítására használják, külföldre kevesen utaznak vele a Jövő Mobilitása Szövetség szerint. Ennek az elsődleges oka, hogy nem minden országban egyszerű a töltés.

Az európai utazásokkal kapcsolatban a szövetség közölte, minél északabbra megy valaki az elektromos járművével, annál sűrűbb a töltőállomások hálózata. Norvégia és Hollandia jár az élen, ezekben az országokban két töltőállomás között 120 kilométernél nemigen kell nagyobb távot megtenni.

Svájcban sem valószínű, hogy töltés nélkül marad valaki. Az ország összes nevezetességét magában foglaló, több mint 1600 kilométer hosszú Grand Tour of Switzerland túraútvonal elektromos autóval teljes hosszában bejárható.

A közlemény szerint ugyanakkor délen már nem ilyen kedvező a helyzet. A szövetség ajánlása szerint a déli országokban mindig érdemes figyelni a hatótávra és a következő töltési lehetőségre.

Magyarországon 2021 végén 1880 nyilvános, engedélyköteles tevékenység keretében üzemeltetett töltőberendezés volt üzemben,ez 33,6 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A töltőállomások leginkább az autópályák mellett találhatók, a harmaduk Budapesten, emellett a Balaton térsége is jól ellátottnak tekinthető a szövetség adatai alapján.

Karnok Csaba
Fotó: Karnok Csaba

A szervezet szakértői szerint a külföldre utazóknak jó kiindulási pont lehet a plugshare.com weboldal és alkalmazás: itt ugyan nem lehet töltést indítani, de naprakész információkkal szolgálnak az oldalon, ellenőrizni lehet, hogy üzemkész-e a töltő, használták-e azt a megelőző néhány napban. A Mobiliti applikációja itthon az egyik legelterjedtebb, amelyben jól lehet keresni, valamint több más szolgáltató berendezéseit is lehet látni, hasonlóan az drivE.ON applikációhoz. Emellett érdemes figyelni arra, hogy egy-egy szolgáltató appjában a többi üzemeltető töltőivel kapcsolatos információk nem mindig naprakészek, és a töltés indításához előzetes regisztráció, valamint a bankkártyaadatok megadása szükséges. A legtöbb applikációban előzetes helyfoglalásra nincs lehetőség, de az adott pillanatban a foglaltságot nyomon lehet követni. Ugyanakkor több kisebb szolgáltatónál is lehet időpontot foglalni, illetve akár más üzemeltető RFID-kártyáját használni egy regisztráció után.

A szövetség szerint az egyik alapszabály, hogy 20 százalék alá ne essen az elektromos autók akkumulátorának töltöttsége, és csak egyszer-egyszer töltsék fel 80 százaléknál jobban. Közölték azt is, hogy a villámtöltés (egyenáramú vagy DC-töltés) általában 20–60 percig tart, az akku méretétől és a töltöttségtől függően. Ha azonban valaki a gyorstöltést – váltakozó áramú vagy AC-töltés – választja, akkor számoljon azzal, hogy ez a művelet több órát is igénybe vesz.

Elmondták, hogy a néhány éve még megszokott ingyenes töltés már nem jellemző, elvétve találni ilyen helyeket, és ott sorban állásra lehet számítani. A Jövő Mobilitása Szövetség szerint érdemes azt is figyelembe venni, hogy klímával, több utassal és csomaggal megrakva nagyobb fogyasztással kell számolni az elektromos autóknál is, ráadásul ezeknél a fogyasztásnövekmény nagyobb, mint a hagyományos kocsik esetén. Sokan nem tudják, hogy a hűtés 20 százalékkal is csökkentheti a hatótávot.

Magyarországon hozza létre első európai üzemét a Nio

Biatorbágyon gyártják majd az európai piacon nemrég megjelent márka intelligens járművei számára az akkumulátorcserélő hálózatok állomásait. Ez egy olyan újdonság az e-autózás világában, amely lényegesen csökkenti a kocsik akkumulátorának a feltöltési idejét.