A GKI kereslet-előrejelző modellje szerint 2022 második fél évében emelkedhet az új autók iránti érdeklődés az év első hat hónapjához képest, és a 2021-es adatokhoz viszonyítva, de még így is erősen elmarad a világjárvány előtti értékesítési szintektől.

Cars,Parked,In,Row,On,Outdoor,Parking
Fotó: Shutterstock

A DataHouse adataira hivatkozva azt írták, hogy a második negyedévben 8621 új autót adtak el, ami 12 százalékos csökkenés éves összevetésben, és 4 százalékkal alacsonyabb érték az első negyedévhez viszonyítva, amikor 9007 új autó talált gazdára.

A GKI saját kereslet-előrejelző modellje szerint a harmadik negyedévben 11 800, a negyedik negyedévben pedig 10 700 darab eladása valószínű. Éves szinten az értékesítés valamivel több, mint 40 100 lehet (40 128). Összehasonlításképp, az újautó-értékesítés a 2019-es rekord 63,7 ezerről 2021-re 36,5 ezerre zuhant, ami 43 százalékos csökkenés.

A GKI szerint a háztartások újautó-piaci keresletét a közelmúltban és várhatóan a közeljövőben is erősen turbulens hatások befolyásolják. Az év elején kapott transzferek (pl. adó-visszatérítés) fogyasztásgeneráló hatása ellen hat a gyorsuló a rezsicsökkentés részleges feladása, valamint az újautó-árak számottevő emelkedése. Ilyen gazdasági környezetben erősödnek a lakosság magatartásának óvatossági elemei, amelyek szintén kereslet-visszafogó tényezők – tették hozzá.

Kínálati oldalon az orosz–ukrán háború okozta ellátási zavar és a nyersanyagok világpiaci árának megugrása hat negatívan. Az Ukrajnában előállított járműipari részegységek (például kábelkötegek) szállításának leállása miatt (miközben eddig is félvezetőhiány volt) nagyszámú nyugat-európai, azon belül különösen német gyártó kénytelen hosszabb-rövidebb időre csökkenteni a termelést – áll a GKI elemzésében.