Erősíti franchise-hálózatát a SPAR
A hazai élelmiszer-kereskedelem az utóbbi néhány évben ismét a kis alapterületű kényelmi bolthálózatokról szól, a napi bevásárlásokat a háztartások rendszerint az ilyen üzletekben intézik. A fogyasztói szemléletváltás egyik oka, hogy a háztartások többször vásárolnak kisebb kosárértéket a 15-20 évvel ezelőtti heti egyszeri nagybevásárlás helyett. Többek között ez, illetve a SPAR-partnerprogram elmúlt tízéves sikerei miatt tűzte ki a SPAR Magyarország Kft. stratégiai célként, hogy mind több helyen a kisebb településeken is elérhetővé váljon a cég által kínált magas minőség – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Heiszler Gabriella ügyvezető igazgató.

Kiemelte, hogy a bővülési tervekhez a saját üzlethálózat mellett egyre nagyobb mértékben támaszkodhatnak a franchise-partnereikre, amelyeknek az egységei immár az ország 114 pontján megtalálhatók. (A SPAR-partnerprogram egy olyan franchise-rendszer, amelybe családi vállalkozások, befektetők szállhatnak be, átvéve a kereskedelmi lánc kínálta szakértelmet, tudásbázist és a felkínált technikákat.) A cégvezető felidézte, hogy a partnerprogram keretében az első vállalkozó szellemű tíz éve nyitotta meg az üzletét Móron.
A franchise-hálózat már az első esztendőkben intenzíven növekedett, az utóbbi időszakban pedig a kiskereskedelmi vállalat meghatározó lábává vált, hiszen nemcsak a családi vállalkozások látnak benne üzleti potenciált, de a lakosság körében is népszerűvé váltak a kényelmi termékek, illetve a magas minőségű kiszolgálás.
Heiszler Gabriella ismertette, hogy az elmúlt három évben stabil, 20 százalék körüli fejlődés volt megfigyelhető, és mára a teljes magyarországi SPAR-hálózat forgalmának 10 százalékát bonyolítja a franchise-rendszer, ami példaértékű a nemzetközi trendeket figyelembe véve.
Hozzá kell tenni, a SPAR ma már a második legnagyobb élelmiszer-kereskedelmi lánc, üzlethálózatának gerince a szupermarket, ám a kényelmi boltok mellett több háromezer négyzetméter feletti hipermarketet is működtet.
Az elmúlt tíz évben 242 üzlet csatlakozott a franchise-programhoz: ezek közül 36 SPAR-partner, 69 SPAR market, 86 OMV-SPAR Express, 51 pedig Lukoil-Despar üzletként fut.
A hálózat napjainkban több mint háromezer munkavállalónak biztosít megélhetést, azt pedig a kategória szerinti bontás is nyomatékosította, hogy továbbra is nagy jelentőségű értékesítési pontok a töltőállomások.
A programhoz tartozó üzletek összárbevétele évről évre emelkedik, tavaly már meghaladta a 82 milliárd forintot. Heiszler Gabriella erős alapként tekint arra, hogy a SPAR-partnerprogramhoz évente átlagosan 23 üzlet csatlakozik.
A vállalat olyan, elsősorban családi vállalkozásokkal keresi az üzleti kapcsolatot, amelyek azon túl, hogy részt vesznek a cégük mindennapi életében, többéves kereskedelmi, kiskereskedői tapasztalatuk és stabil pénzügyi hátterük van. Emellett az is előnyt jelenthet, ha valakinek van akár kiskereskedelemben, akár más területen, mondjuk a vendéglátásban franchise-működési tapasztalata.
A kereskedelmi lánc több mint 16 ezer elérhető napi fogyasztási cikket biztosít a partnerek széles áruválasztékához. Ez azért fontos, mert a franchise-partnerek ezen kínálatból állíthatják össze az üzleteik kínálatát a vásárlóközönség igényeihez passzítva.
Ezen árucikkek között saját márkás termékek, a Regnum húsüzemek készítményei, valamint kényelmi produktumok is megtalálhatók. Az ügyvezető igazgató lapunknak rámutatott: a folyamatosan megújuló, vásárlói igényekhez igazított szortimenten túl központi logisztikai szolgáltatások és a kor elvárásainak megfelelő informatikai rendszer segíti a hálózat működését. Nemcsak az induláskor, hanem később a mindennapi működésben is sokat nyomhat a latban, hogy a partnereket dedikált értékesítési tanácsadó és külön friss termékekkel foglalkozó tanácsadó is segíti az operatív teendők során. Ráadásul évente átfogó zöldség-, gyümölcs-, pék- és húsáruoktatást tartanak a franchise-rendszer résztvevői számára. A tartalom mellett a keret is megújul a partnerprogramban – fogalmazott.
A csatlakozó üzletek külsőleg és belső kialakításukat tekintve is átalakulnak. A modernizáció során megújul a homlokzat, az eladótér, emellett új gépparkot kapnak ezek az áruházak.
A SPAR számára fontos célként kitűzött fenntarthatóság a legkisebb boltokban is megjelenik: az üzlethelyiségeket energiatakarékos berendezésekkel, modern hűtő-fűtő és világítástechnikával szerelik fel. Heiszler Gabriella úgy összegzett: az elmúlt tíz év tapasztalatai alapján elmondható, hogy a helyi igényekre szabott választék, a helyi termelők termékeinek szélesebb megjelenítése, valamint az üzlet tulajdonosa és a SPAR között tapasztalható közvetlen kapcsolat miatt a csatlakozott boltok forgalma rövid idő alatt megnőtt.