A fiatalok 85 százaléka ajándékozná meg családtagjait, rokonait, barátait, ismerőseit az idén, ez megegyezik a tavalyi aránnyal – derül ki a K&H ifjúsági indexből, amely reprezentatív kutatás keretében vizsgálta a 19–29 évesek ajándékozási szokásait. 

onlie vásárlás
Fotó: Shutterstock

A felmérés szerint az ajándékozó fiatalok átlagosan nyolc embernek adnak meglepetést az ünnepi időszakban. Több mint 25 százalékuk korán lépett, november elején vagy azt megelőzően megkezdte az ajándékok beszerzését, 28 százalékuk a múlt hónap második felében látott neki a vásárlásnak, közel 33 százalékuk december eleje óta intézi, 12 százalékuk viszont az utolsó pillanatokra hagyja. 

Mennyit, mire?

Az ajándékvásárló fiatalok átlagosan 37 ezer forintot terveznek költeni összesen, ami gyakorlatilag megegyezik a tavalyi összeggel. Több mint 40 százalékuk ugyanakkora büdzsével készül a vásárlásokra, mint tavaly. 

A megkérdezettek között azonban jókora eltérések vannak: 32 százalékuk a tavalyinál többet tud fordítani az idén ajándékokra, átlagosan 25 ezer forinttal. A válaszadók negyede – 26 százaléka – pedig kevesebbet fordít ajándék beszerzésre az idén, ők 32 ezer forinttal alacsonyabb összegből gazdálkodnak ebben az évben. A múlt évi csaknem 40 ezer forintos átlagot nézve az ajándékot vásárló fiatalok majdnem harmada több mint 60 ezer forintot költ, miközben akik kevesebbet, azok 5 ezer forinttal vágtak neki a meglepetések beszerzésének.

Az ajándékozó fiatalok 4 százaléka nem vásárol, hanem saját maga készíti a meglepetéseket. 

A fiatalok ajándéklistáin elsősorban a ruhák, játékok és kozmetikumok szerepelnek, 61-65 százalékuk választ ezekből, 58 százalékuk élelmiszert is vásárol. Mobiltelefont és egyéb elektronikai kütyüket 41 százalékuk adna karácsonyra. Népszerűnek mondható még az ajándékutalvány: tízből négy fiatal számol ezzel a verzióval, míg a készpénz mint ajándék 36 százalékuknál jön szóba.