Hot dogot tudok adni, más nincs – egy fővárosi agglomerációs, márkás benzinkúton így fogadták az autósokat péntek délután. És valóban: se 95-ös benzin, se dízel, se prémiumüzemanyag nem állt rendelkezésre. Nem pillanatnyilag, hanem napok óta.

Mol benzinkút
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

A kutas azt mesélte, hogy legutóbb szerdán érkezett hozzájuk tanker, aznap délutánra – immár piaci áron – kiárulták a teljes mennyiséget. Ez nagyjából 25 ezer liter volt. Azóta nem kaptak utánpótlást, és nincs is információjuk, hogy meddig kell várniuk. 

Egyszer csak majd jön

– mondta búcsúzóul.

A Mol nem beszél, de a főtitkár igen

Az üzemanyagárstop kedd 23 órától nincs velünk, harmadik napja, hogy a 480 forintos hatósági ár helyett kizárólag piaci árszintet alkalmaznak a hazai töltőállomásokon. Bár az árstopot az utóbbi hetekben sokan úgy állították be, mint minden rossz okozóját – pedig több százezer forintot hagyott ott a magyar háztartásoknál –, 

de az első árstop nélküli napok nem ezt igazolták vissza: a helyzet kis túlzással változatlan,

továbbra is kvázi a szerencsén múlik, hogy kinek jut üzemanyag. A friss tapasztalatokról kitartóan érdeklődtünk a Molnál, ám nem reagáltak. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára viszont nyilatkozott a Világgazdaságnak. 

Megerősítette, hogy továbbra is üzemanyaghiány van a kutakon,

ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a kedd 23 órától eltelt időszak túl rövid ahhoz, hogy messzemenő következtetéseket lehessen levonni. Ráadásul nagyon nem mindegy, hogy miért nincs elég benzin és dízel a töltőállomásokon.

Legalább a pánikvásárlók alól kihúzták a szőnyeget

A hétvégén mindenképp, de már a múlt héten is évtizedek óta nem látott krízis alakult ki a kutakon. A fogyasztók túlzás nélkül rohamot indítottak, függetlenül attól, hogy valóban szükségük volt-e üzemanyagra. A jelenséget pánikvásárlásként emlegették a nyilvánosságban, 

ám tulajdonképpen nyerészkedés történt,

senki se akart lemaradni a 480 forint jelentette árelőnyről. Ez pedig ilyen jelenetekhez vezetett:

Grád Ottó rámutatott: azzal, hogy a kormány a Mol kérésének helyt adva döntött az üzemanyagárstop kivezetéséről, értelmetlenné tette a nyerészkedést. Ennyivel tehát könnyebbült a rendszer és az ellátás. Ez nem kevés, a tömeges impulzusvásárlások minden negyedik Mol-kutat leürítették, ilyen a társaság 31 éves fennállása alatt még nem fordult elő.

Az idén decemberig a Mol 2,2 milliárd liter üzemanyagot adott el, miközben 2021 egészében 1,5 milliárdot.

A tavalyi bázisban bizonyára a Covid-hatás is érvényesült, de a mostani keddet megelőző hét napban is elment 50 millió liter, ami önmagában 60 százalékos plusz a szokásoshoz képest. December első hetében 2,2 millió vásárlást bonyolított le a Mol, miközben 871 nagykereskedő rendelése egyszerűen lemaradt, nem tudta teljesíteni. Mindez teljesen világos bizonyíték a nyakló nélküli vásárlásokra, senki ne higgye ugyanis, hogy ez a mennyiség valóban a mindennapi felhasználásra ment el.

De mikor fogunk már végre úgy tankolni, mint régen?

A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint erre még hosszú heteket, egy-két hónapot kell várni. Szerinte a szűk keresztmetszet most nem is a molekulánál van, hanem a szállítási kapacitásokban.

Olyan sok kutat szárított ki az üzemanyagláz, hogy ezeket képtelenség egyszerre visszatölteni.

Viszont a kimerült töltőállomások száma fokozatosan csökken, főleg úgy, hogy minden nappal nő a százhalombattai Mol-finomító kapacitási szintje, és lassan az import is újraéled. Az utóbbi kardinális kérdés: a hazai piaci igények 30 százalékát ebből fedezték, a másik 70 százalékot a Mol biztosította. Ez mostanra felborult, a Mol 85 százalékot visz. 

Ahhoz, hogy a 70:30 visszaálljon – ez tekinthető stabilnak az ellátás szempontjából –, újra Magyarország felé kell terelni az üzemanyagimportot.

„A szabad áru esetében a kereskedők ezen már dolgoznak, de ez nem egy egyszerű folyamat” – hangsúlyozta Grád Ottó.