Magyar gazdaság

Rendkívüli: Kedd 23 órától kivezetik az üzemanyagárstopot – Gulyás Gergely a döntést a szankciókkal magyarázta

Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter és Hernádi Zsolt Mol-vezér bejelentették, hogy a kormány kivezeti az üzemanyagárstopot! Gulyás Gergely közölte, hogy az élelmiszerárstopok továbbra is maradnak, ameddig az ellátás biztosított Magyarországon.

Az ország az orosz olajra kivetett szankciók miatt már nem tudja tovább tartani a 480 forintos árat a benzinkutakon 

– mondta el Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a kedd este tartott rendkívüli sajtótájékoztatón. 

A benzinkutaknak már kedden este 11 órától át kell állniuk a piaci árakra. 

Jelenleg a két fő üzemanyagtípus piaci ára 641 forint a benzin esetében és 699 forint a dízel esetében. 

Kedd este 11 órától az autósok ezeken az árakon tankolhatnak.

Itt vannak a legfontosabb tudnivalók az üzemanyagárstop végéről – ekkorát nő a benzin és a dízel ára

A kormány ma bejelentette, hogy megszünteti az üzemanyagok árstopját.

Gulyás Gergely kijelentette, hogy az élelmiszerekre kivetett árstopokat a döntés nem érinti. A miniszter elmondta, hogy az élelmiszerekre kivetett árkorlátozást csak akkor vizsgálják felül, ha az ellátásbiztonság veszélybe kerül.

Gulyás Gergely szerint a piaci árak Magyarországon még az árstopok kivezetésével is az európai alsó harmadban helyezkednek majd el.

GULYÁS Gergely; HERNÁDI Zsolt
Fotó: Balogh Zoltán

Az utóbbi hét napban több mint 50 millió liter üzemanyagot értékesített a Mol. Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató elmondta, hogy ez egyértelműen több, mint az átlagos értékesítés. A Mol-vezér szerint az elmúlt napokban tapasztalható pánikvásárlások a benzinkutakon oda vezettek, hogy elfogyott az üzemanyag több kútról is. 

Ilyen a Mollal még nem történt

– mondta Hernádi Zsolt.

Eddig a Mol 70 százalékát adta a magyar ellátásnak, és 30 százalék volt az import: ez a stabil állapot.

Megjelentek a részletszabályok: így szűnik meg az üzemanyagárstop

A kormány egyértelműen a brüsszeli szankciókat nevezte meg a döntés okaként.

Az árstop a behozatalt gátolja, nincs más megoldás, mint „visszahozni az importot”, ami a hatósági áras rendszerben nem lehetséges. Az árstop szerepe az volt, hogy amikor elszabadulnak az árak, és a brüsszeli szankciók „rátettek egy lapáttal”, ne egyszerre a fogyasztókra terhelődjön rá az akkor már prognosztizálható áremelkedés – mondta Hernádi.

Vissza kell hozni az importot, és akkor lesz elég áru

– mondta. 

Újabb nehézségekre kell felkészülni az újabb szankciók miatt

Hernádi hozzátette, azt is tudjuk, hogy „holnap mi vár ránk”, fel kell készülnünk rá. Két hónap múlva jelen lesznek a mostani szankciók késleltetett hatásai, ugyanakkor február 5-én újabb szankciók lépnek érvénybe, amelyek újabb krízishelyzetet teremthetnek. Február 5. után az újabb szankciók miatt hiányozni fog 10 százaléknyi dízel az európai piacról: akkortól nem lehet másik országba szállítani az olajtermékeket. 

A 480 forintos benzinárat már nem tudjuk a családoknak biztosítani – ezt Gulyás Gergely mondta. 

A brüsszeli szankciók bevezetése után két nappal a kormány megszünteti a benzinárstopot. 

A Mol mostantól akár drágább importbeszerzéssel is biztosíthatja az ország energiaellátását. Gulyás Gergely elmondta, hogy a Mol akár Brent kőolaj beszerzésével is biztosíthatja az üzemanyag-ellátás biztonságát.

Pánikvásárlások növelik az üzemanyaghiányt

Az üzemanyagpiacon egyelőre erősebb a Facebookon is gerjesztett pánikvásárlások hatása a benzint és gázolajat hozó tartálykocsikénál. A Világgazdaság olvasói szélsőséges tankolási tapasztalatokról számoltak be, de tény, hogy az hoz majd megnyugvást, ha teljes gőzzel termel a százhalombattai finomító.

Hernádi Zsolt azt mondta, hogy 

február 5. után ismét válságos időszak következik. 

Ekkor lép életbe az orosz energiahordozókra kivetett szankciók másik köre. Hernádi szerint a szankciók késleltetett hatása és az új szankciók teljes káoszt okozhatnak az üzemanyagpiacon.

Nem jó, amikor valami drága, de az sokkal rosszabb, ha valamiből egyáltalán nincs

– mondta Hernádi. Hozzátette, hogy mindent meg fognak tenni, hogy az ellátásbiztonságot visszaállítsák Magyarországon.

A kis benzinkutak visszaépíthetik régi kapcsolataikat

Hernádi Zsolt azt is elmondta, hogy a kis benzinkutaknak fokozatos ütemben visszaépítik a szállítást. A Mol-vezér azt tanácsolta a kis kutak üzemeltetőinek, hogy vegyék fel a kapcsolatot a korábbi beszállítóikkal, és amint lehet, a Mol biztosítja az üzemanyagot.

Benne volt már a levegőben az üzemanyagárstop vége

Ahogy arról már korábban írtunk, a szakértői konszenzus szerint itt az ideje levenni a sapkát az üzemanyagok áráról. A tankolási rohamba torkolló üzemanyaghiányért az emberek más-más súllyal tartják felelősnek a forgalmazókat, a Molt vagy a benzin és a gázolaj ársapkájának piactorzító hatását. Az utóbbi 

felszámolásával talán visszaállna a pici egyensúly, de nőne az infláció.

Az elemzők szerint 2-3 százalékkal dobhatja meg az inflációt a benzinársapka januári kivezetése. Talán nem véletlen, hogy Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter egy interjúban már 25 százalékos inflációs csúcsról beszélt. Elemzők szerint a mostani árak mellett 

a benzin közel 30 százalékkal, a gázolaj pedig több mint 40 százalékkal lenne drágább, ha hirtelen kivezetnék az üzemanyagárak befagyasztását.

Szakértők már a döntés előtt elmondták a Világgazdaságnak, hogy az árstop valószínűleg nem fenntartható.

Szakértők szerint az üzemanyagár-sapkának mennie kell

A tankolási rohamba torkolló üzemanyaghiányért az emberek más-más súllyal tartják felelősnek a forgalmazókat, a Molt vagy a benzin és a gázolaj ársapkájának piactorzító hatását. Az utóbbi felszámolásával talán visszaállna a pici egyensúly, de nőne az infláció.

Az üzemanyaghiányt a Mol is elismerte 

Soha nem volt még annyi leürülés a Molnál, mint az elmúlt napokban: a teljes hálózatunkban jelentkezett részleges termékhiány és a töltőállomásaink negyedében volt teljes leürülés

– küldte el a társaság a Világgazdaság kérdéseire Bacsa Györgynek, a Mol ügyvezető igazgatójának a nyilatkozatát.

Még ideális piaci környezetben is két-három hónapra lenne szükség ahhoz, hogy visszaépítsük a hiányzó importot és a hozzá kapcsolódó logisztikát, de a jelenlegi kilátások szerint inkább csökkenő termékbehozatallal kell számolnunk 

– írta Bacsa György.

 

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek