BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Debreceni gigaakkugyár: a szakértő szerint Németországban lobbiznak a magyarországi beruházásért

Lánczi Tamás politológus úgy véli, aki zöldtechnológiát akar, annak akarnia kell az akkumulátorokat, ezzel a gyárakat is, mert „nem fáról szüretelik az akkumulátort”.

Az akkumulátorgyárakkal rendelkező országok a jövőben stratégiai előnybe kerülnek – jelentette ki Lánczi Tamás politológus a Kossuth rádió Vasárnapi Újság című műsorában. A debreceni akkumulátorgyárral kapcsolatos tiltakozások kapcsán kifejtette: ez egy jó beruházás, nemzetgazdasági értelemben fontos, mert munkahelyeket teremt most, a jövőben az akkumulátorgyárak a gazdaság hajtómotorjai lesznek.

CATL builds battery cell factory in Thuringia, 02 April 2020, Thuringia, Ichtershausen: The company "Contemporary Amperex Technology Thuringia GmbH" is located in the former Solarworld building in the Robert-Bosch-Straße at the Erfurter Kreuz. CATL has started construction work on a battery cell factory near Arnstadt. Up to 1.8 billion euros are to be invested in the factory in Thuringia over the next five years. Photo: Martin Schutt/dpa-Zentralbild/ZB (Photo by MARTIN SCHUTT / dpa-Zentralbild / dpa Picture-Alliance via AFP) CATL builds battery cell factory in Thuringia
Fotó: Martin Schutt/ AFP

Felhívta a figyelmet arra, hogy 2035-től a belsőégésű motorok gyártása befejeződik Európában, akkortól csak e-autót fognak újonnan üzembe helyezni, vagyis óriási igény lesz akkumulátorokra. „Aki akkumulátorgyárral rendelkezik, az tud nagy mennyiségben gyártani, így azé lesz a jövő” – fogalmazott, hozzátéve: ezt mindenki érti külföldön és itthon is, ám „külföldön sokak szemét csípi”, hogy Magyarország nem az első ilyen beruházást hozza el.

A politológus szerint „elindult egy harc azért, hogy ezeket a gyárakat ne hazánkban építsék fel”, Németországban keményen lobbiznak azért, hogy a magyar beruházások inkább náluk épüljenek fel.

Kérdésre közölte: aki zöld technológiát akar, annak akarnia kell az akkumulátorokat, ezzel a gyárakat is, mert „nem fáról szüretelik az akkumulátort”. Szerinte nem véletlen, hogy eddig nem merült fel ezekkel semmilyen probléma, ahogy Németországban sem merülnek fel ilyenek.

Brutális számok derültek ki a Debrecenben épülő kínai akkumulátorgyárról, de nem kell megijedni

A szén-dioxid-kibocsátás önmagában 300 ezer tonna évente. A több száz oldalas környezeti hatásvizsgálat viszont egyértelműen fogalmaz: a gigaberuházás nem jelent veszélyt.

A politológus kiemelte, hogy a tiltakozások célja elrettenteni a befektetőket attól, hogy e korszerű technológiákat Magyarországra hozzák. Emlékeztetett arra, hogy amikor a magyar libatömés ellen tiltakoztak, akkor a francia libamájtermelők finanszírozták a tiltakozást vezető erőket, tehát kicsiben ugyanez történt akkor is. Hozzátette: ez egy sokkal komolyabb történet, mert nem egy egyszerű ágazatról, nem iparpolitikai kérdésről van szó, hanem nemzetstratégiai kérdésről.

A politológus szerint olyan beruházások ezek, amelyek valódi értékei 5–10 év múlva lesznek láthatók, amikor a teljes mobilitás elektromos lesz, így felbecsülhetetlen előny lesz egy ilyen akkugyár.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.