Valamivel több mint 263,5 milliárd forintot ért el tavaly a lízingcégek által a retail autófinanszírozási üzletágban megkötött új szerződések értéke, ami, csak 1,2 százalékkal ugyan, de elmaradt az egy évvel korábbi 266,7 milliárdtól – derül ki a Magyar Lízingszövetség adataiból.

20221014 MiskolcRoadshow Toyotákkal az autószalonban.Gazdag programjával Beyond Zero Roadshow-ra hívta az érdeklődőket a Toyota Balogh autószalon Miskolcon. A szalon vendégei megnézhették a japán autógyártó óriás újdonságait is.
Fotó: Ádám János / Észak-Magyarország

A szervezet adatai szerint a személyautóknál stagnált a finanszírozott összeg, és valamivel 202,8 milliárd forint felett alakult. A kishaszonjárműveknél viszont már 4,1 százalékos visszaesést mutat a finanszírozott összegben a statisztika, 59 milliárd forintnyi új szerződés mellett. 

A motorkerékpároknál pedig – többévnyi emelkedés után – jelentősen, 22,1 százalékkal csökkent a szerződések értéke 2021-hez képest, és hajszállal 1,7 milliárd forint alatt maradt.

 

Az ugyanakkor, hogy az autófinanszírozási piac viszonylag szerény mértékű visszaesést kellett hogy elszenvedjen 2022-ben, leginkább a finanszírozott járművek drágulásával magyarázható. 

A lízingszövetség adatai szerint ugyanis tavaly összesen 39 235 új és használt személyautót, kishaszonjárművet és motort finanszíroztak a hazai lízingcégek, ami nagyon erős, 22 százalékos elmaradás az egy évvel korábbi, közel 50 400-as darabszámhoz képest.

Ami különösen szembeötlő, hogy a lakossági ügyfelek kereslete drasztikusan visszaesett tavaly: náluk összesen 9273 járművet finanszíroztak a pénzügyi szolgáltatók, ami alig több, mint a fele az egy évvel korábbi 17 460-as darabszámnak. A nem lakossági ügyfeleknél jóval visszafogottabb ütemű volt a darabszámban mért visszaesés, ám így is elérte a 17,3 százalékot. Ezzel a lakossági ügyfelek súlya jócskán lecsökkent a teljes tortán belül: a darabszám alapján 23,6 százalékra zuhant az egy évvel korábbi 34,6-ről.

A lakossági piacon összesen 4297 új járművet finanszíroztak a lízingcégek 2022-ben, ami kevesebb mint a fele az egy évvel korábbi 9224-nek. 

A nem lakossági ügyfeleknél itt is kisebb mértékű – ám jelentős – volt a visszaesés, a tavaly finanszírozott 16 818 jármű 17,4 százalékkal volt kevesebb az egy évvel korábbinál. 

 

A Magyar Lízingszövetség adatai szerint egyébként a teljes hazai lízingpiac is ellentmondásos évet zárt 2022-ben: a finanszírozott összeg 18 százalékos bővülés után 859 milliárd forintot tett ki, ám eközben a szerződésszám 14 százalékkal, hozzávetőleg 70,5 ezerre csökkent. Az állomány forintban 14,5 százalékkal emelkedett, miközben a szerződések száma 1 százalékkal csökkent egy év alatt. A kis- és középvállalkozói szektor 64 százalékos súlyával továbbra is elsődleges ügyfélköre a lízingszolgáltatóknak, miközben a nagyvállalatok részesedése 19, a lakossági ügyfélköré pedig mindössze 8 százalékot tesz ki.

Újabb erős évet vár a CIB Lízing

A CIB Lízing szakértői az idei évben is dinamikus növekedést várnak a hazai lízingpiacon, amiben ezúttal is jelentős szerep juthat a támogatott konstrukcióknak – áll a pénzügyi szolgáltató kedden kiadott közleményében. A CIB Lízing – közölték – a teljes piachoz mérten is figyelemre méltó eredményeket ért el tavaly: 35 százalékkal növelte új kihelyezéseit 2022-ben, ami jóval túlszárnyalja a 18 százalékos piaci átlagot. Az utóbbi tíz év legerősebb kihelyezési teljesítményét ráadásul kizárólag organikus növekedéssel, kiugró egyedi ügyletek nélkül érte el.

A kihelyezések átlag feletti emelkedésének köszönhetően a CIB Lízing piaci részesedése minden fontosabb területen érezhetően nőtt 2021-hez képest. Így például a teljes piacon mért részesedése az utolsó negyedévre 6,3 százalékra ugrott az egy évvel korábbi 4,7 százalékról. Látványos, bő másfél százalékpontos ugrást sikerült elérni az autófinanszírozásban is, ahol az új szerződések összegének már több mint 5 százalékát mondhatta magáénak a CIB Lízing. Mindezek nyomán a társaság 2021-hez képest egy helyet javítva az ötödik pozícióba lépett előre a szolgáltatói rangsorban úgy, hogy már messze megelőz nagy, a lízingpiacon aktív, banki hátterű szereplőket is.