Megkezdődtek a kivitelezési munkák a magyarországi Dunakiliti és a szlovákiai Doborgaz közötti hídon – jelentette be az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM). A beruházásban közreműködő szereplők egy konferencián mutatták be az ez idáig megtett lépéseket és a 2024-es befejezési határidőig előttük álló feladatokat.

Dunakiliti, új híd
Fotó: NIF / NIF

Az új átkelőt az átadás után kerékpárosok, gyalogosok, a mentőszolgálat, illetve a fenntartási munkálatokat végző gépkocsik használhatják majd.

Miért épül új híd Dunakilitinél?

A Dunakiliti–Dobrohost (Doborgaz) közötti gyalogos-kerékpáros Duna-híd és a hozzá vezető útszakaszok megvalósítása lehetőséget teremthet arra, hogy a térségben levő, eddig elszigetelt határ menti települések között kapcsolat alakuljon ki. Az új kapcsolat elsősorban a helyi lakosság számára kedvező, de a turisztikai igényeket is kielégíti.

A híd összeköti a szlovák oldali Kis-Csallóköz szigetet a magyar oldali Szigetközzel, és részévé válik az EuroVelo 6 kerékpáros útvonalnak.

A projekt az Interreg V-A Szlovákia–Magyarország Együttműködési Program társfinanszírozásában valósul meg. A magyar oldali partner a magyarországi ÉKM.

Mennyibe kerül az új híd Dunakilitinél?

A fejlesztés részeként a Duna jobb parti, Magyarország felőli oldalán gyalogos és kerékpáros út épül a duzzasztómű és a híd közötti szakaszon közel 506 méteres hosszban. A Dunakiliti és Doborgaz közötti híd 500 méter hosszú lesz (mederhíd az ártéri hidakkal együtt), amelynek fele közvetlenül a víz fölött húzódik majd. A hídhoz a szlovák oldalon is gyalog- és kerékpárút kapcsolódik. 

A projekt jóváhagyott költségvetése több mint 10,4 millió euró,

a létesítmények kivitelezésének finanszírozása Szlovákia és Magyarország között 50:50 százalékban oszlik meg. A projekt magyar oldali jóváhagyott költségvetése mintegy 5,49 millió euró, amelynek 85 százalékát az Európai Regionális Fejlesztési Alap finanszírozza. A fennmaradó 15 százalékot a magyar állami költségvetés fedezi. A kivitelező az A-Híd Építő Zrt. Az ÉKM azt is jelezte, hogy a magyar állam a megvalósításra több mint 502 millió forint többletforrást biztosít.