Nem csökken a visszaélések száma az internetes kereskedelemben, így az adóhatóság is egyre több ellenőrzést indít a fogyasztóknak, a tisztességes kereskedőknek és a költségvetésnek is kárt okozó illegális piaci gyakorlatok visszaszorítása érdekében – jelentette ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ellenőrzési főosztályának vezetője, Horváth Gábor a hivatal szerdai budapesti sajtótájékoztatóján. Elmondta, hogy az adóhivatal munkatársai folyamatosan figyelik az online piactereket, közösségi oldalakat, éves szinten mintegy 20 ezer weboldalt monitoroznak.

Magnifying,Glass,Focused,On,Shopping,Cart,Icon
NAV, e-kereskedelem
Az e-kereskedelem piacán indít nagytakarítást a
Fotó: Shutterstock

A NAV szakemberei az idén kiemelten követik a többi között a szállásközvetítő és az ételkiszállító platformokat, illetve a jövedéki és dohánytermékek, mobiltelefonok, tabletek, informatikai eszközök, ékszerek, kávégépek és kávék forgalmát, valamint értékesítőit, különösen, ha a alatt hirdetik termékeiket.

Horváth Gábor kiemelte azt is, hogy a kockázatok felmérése után kiválasztott hirdetések esetében tavaly csaknem 1600 próbavásárlást kezdeményeztek a NAV ellenőrei, több mint 320 esetben állapítottak meg valamilyen jogsértést, és 53 millió forint mulasztási bírságot szabtak ki.

Emellett 33 adóellenőrzésen 30 esetben, összesen csaknem 4 milliárd forint nettó adókülönbözetet találtak, és 1,46 milliárd forint adóbírságot állapítottak meg.

Idén az első fél évben 682 jogkövetési vizsgálat indult, 176 végződött adóhatósági megállapítással, a mulasztási bírság 27 millió forint volt. A húsz adóellenőrzésen 1,5 milliárd forint adókülönbözetet találtak, és 685 adóbírságot szabtak ki.

A főosztályvezető hangsúlyozta, hogy a webhelyeken, portálokon értékesítők adókötelezettségeinek ellenőrzése idén is kiemelt feladat. Az adóhatóság ellenőrzéseket végző munkatársait segíti az információtechnológiai ellenőrzéseket végző szakterület, amelynek munkatársai adóellenőrzési, valamint szakértői szintű informatikai tudással, továbbá speciális műszaki eszközökkel rendelkeznek.

Az online piacterekhez kapcsolódó kockázatelemzési munkát ettől az évtől a nemzetközi információcserében érkező adatok is segítik.

Sáriné Biró Anita, a NAV Heves Vármegyei Adó- és Vámigazgatóságának ellenőrzési igazgatóhelyettese konkrét eseteket ismertetve egyebek mellett elmondta, hogy hamis fémjelzéssel ellátott arany ékszereket, hamisított ezüst ékszereket és olcsó dohányt kínáló eladókat is ellenőriztek az elmúlt hónapokban, az eljárások során több jogsértésre is fény derült.

A hazai e-kereskedők is megérezték, hogy a lakosság visszafogta a jóléti kiadásait

Kihívásokkal teli év után, 9,9 százalékos éves növekedést követően, 1323 milliárd forintos forgalommal zárt 2022-ben a belföldi online kiskereskedelem. A kiemelkedő 2020–2021-es év után tavaly a magyar online piac is sokat vesztett a sebességéből. A magyar vásárlók azonban egyre jobban kedvelik az online vásárlást: a Mastercard és a GKID kutatása szerint Magyarországon az internetes rendelések 63 százalékát már elektronikus fizetéssel egyenlítik ki.