A közel kéthetes működés alapján megállapítható, hogy az árfigyelő hatékony, az érintett áruházláncok már több termék esetében is határozottan csökkentették áraikat, ezzel jó esély mutatkozik arra, hogy az hamarabb, már az év vége előtt egy számjegyűre csökkenjen – közölte a Gazdaságfejlesztési Minisztérium.

Shopping,Cart,Full,Of,Food,In,The,Supermarket,Aisle.,High,Shopping cart full of food in the supermarket aisle. High internal view. Horizontal composition
Fotó: Shutterstock

A 2023. július 1. és július 12. közötti időszakban az online árfigyelő rendszerbe kötelezően szolgáltatandó 62 termékkategóriából 55 termékkategóriában csökkentek a termékek átlagárai. E termékek esetében az átlagárak 5,4 százalékkal csökkentek. Ennek mintegy félszázalékpontos inflációcsökkentő, illetve másfél százalékpontos élelmiszerinflációt csökkentő hatása lehet. 

Jelentős, több mint 20 százalékot meghaladó árcsökkenés volt tapasztalható például a fokhagyma, az alma és az újburgonya esetén, emellett közel 10 százalékkal csökkent az ára a pulykamellnek, tojásnak, egyes kenyérféléknek, valamint túrónak is. 

Az árcsökkentések mögött nem csak az árfigyelő, hanem a kormányzat által június 1-jétől elindított kötelező akciózás is meghatározó szerepet játszott

– mutatott rá a szaktárca.

Az online platformnak két hét alatt már 510 ezer látogatója volt, és összesen több mint 35 millió letöltés történt az oldalon. A szabadszavas keresések száma megközelíti a 186 ezret, amelyek során a látogatók leggyakrabban a tej, a csirkemell, a sajt és a vaj szavakra kerestek.

Kész a friss összehasonlítás az árakról: egyértelmű, melyik bolt most a legolcsóbb, de feltűnt egy rivális, akire senki nem számított

Totális fordulat állt be a kiskereskedelemben – ez a tapasztalata az árfigyelő első két hetének. Vége a diszkontok uralmának, a hipermarketek kínálják a legalacsonyabb árakat. Kérdés, meddig marad ez így.

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium szakmai támogatása mellett a Gazdasági Versenyhivatal 2023. július 1-jén sikeresen elindította az online árfigyelő rendszert. Az árfigyelő célja, hogy az egyes élelmiszeripari termékek napi eladási árának megjelenítésével segítse a fogyasztói döntéseket, és a piaci verseny fokozásán keresztül lejjebb szorítsa az árakat, ezzel is hozzájárulva a szankciós infláció mielőbbi letöréséhez, a családok megvédéséhez.

Az árfigyelő rendszerbe kötelezően a legnagyobb, éves szinten legalább 100 milliárd forint nettó árbevétellel rendelkező kiskereskedők – az Aldi, az Auchan, a Lidl, a Penny, a Spar és a Tesco – szolgáltatnak adatot minden nap. Ez azt jelenti, hogy az árfigyelő mintegy 1200 üzletben a 62 termékcsoportba tartozó több mint ezer különböző termékre vonatkozóan tartalmaz áradatokat. A rendszerhez önkéntes alapon is lehet csatlakozni, ezt a szándékot a Gazdasági Versenyhivatal felé szükséges jelezni.