Újabb hét telt el, a Világgazdaság pedig ismét közli – immáron másodjára –, hogy melyik magyarországi bolt a legolcsóbb, illetve a legdrágább aktuálisan. Ahogy az első alkalommal, ezúttal is az árfigyelő honlapra feltöltött árak képezik a vizsgálat alapját.
Az előző árösszehasonlítás a július 3–7. időszakot öltelte fel,
most pedig a július 8. és július 13. közötti napok árai következnek,
hogy kiderüljön: a Aldi, az Auchan, a Lidl, a Penny, a SPAR vagy a Tesco kínálja-e a legkedvezőbb árakat, vagyis hogy melyik boltban lehet a legolcsóbban bevásárolni. Mielőtt azonban ismertetnénk a konkrét eredményeket, érdemes megismerni a vizsgálat módszertanát.
Hogyan készült a Világgazdaság által bemutatott árfigyelő vizsgálat?
Az árfigyelő oldalán 62 kategóriában érhetők el termékek, ezek ára egyesével összevethető. Ha valaki csak annak alapján vásárol, hogy melyik boltban a legolcsóbb az adott termék, akkor már ez a nagyon egyszerű böngészés is célravezető. Ugyanakkor az talán kijelenthető, hogy az átlagos magyar fogyasztó nem keres fel mondjuk öt boltot csak azért, hogy a neki fontos öt különböző termékhez a legalacsonyabb áron jusson hozzá. Ehelyett jó eséllyel a hozzá legközelebb eső vagy az általa leginkább preferált kiskereskedelmi láncot választja, és egyben intézi el a bevásárlását. Ezért hiánypótló a lapunk rendelkezésére álló kutatás, mert ez az árfigyelő elindulása óta rögzíti mind a 62 termékkategória árait minden egyes nap. Ezeket összesíti és kosárba rendezi. Ebből pedig kiderül, hogy ha a fogyasztó egy helyen szeretné megvásárolni a 62 kategóriába tartozó árucikkeket, akkor
melyik kiskereskedelmi láncnál jár a legjobban.
Ahhoz azonban, hogy a vizsgálat hiteles és méltányos legyen, előzetesen fel kellett állítani bizonyos kritériumokat. Ezek a következők:
- Hogy almát az almával lehessen összehasonlítani, a kutatás csak a mindenkinél elérhető termékeket pakolta bele a vásárlói kosarakba. Hiszen ha nem azonos a kosárösszetétel az egyes kiskereknél, az torzítana az eredményen. Azt ugyanakkor be kell látni, hogy a saját márkás (ezek rendszerint jóval olcsóbbak), illetve nem saját márkás (ezek rendszerint jóval drágábbak) termékek valamelyest befolyásolják az egyes boltok kosarának végső értékét. Ennek kiszűrése azonban meghaladja jelen vizsgálat lehetőségeit.
- A kosarak összeállításánál minden termékkategóriában minden kiskereskedőnél az általa kínált legalacsonyabb elérhető egységár (kilogramm, liter stb.) került be.
- Az árfigyelőben egyelőre csak a legnagyobb kereskedelmi üzletláncok kötelesek adatot szolgáltatni az áraikról. Azok, akiknek az előző üzleti évben elért nettó árbevétele meghaladta a 100 milliárd forintot. Ez jelenleg az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt., az Auchan Magyarország Kft., a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt., a Penny-Market Kft., a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. és a Tesco-Global Zrt. Vagyis a gyűjtés nem tartalmazza a CBA-Príma, a Coop és a Reál árait.
Most pedig következzenek a mögöttünk hagyott szűk egy hét eredményei, lássuk, melyik bolt a legolcsóbb, és melyik a legdrágább.
Melyik a legolcsóbb bolt Magyarországon?
Szombat, július 8.
A Tesco nyert | Tesco | Auchan | SPAR | Aldi | Lidl | Penny |
Kosár értéke (forint) | 61 252 | 61 317 | 78 222 | 62 134 | 62 538 | 64 617 |
Helyezés | 1. | 2. | 6. | 3. | 4. | 5. |
Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ? | – | 0,11 | 27,71 | 1,44 | 2,10 | 5,49 |
Vasárnap, július 9.
A Tesco nyert | Tesco | Auchan | SPAR | Aldi | Lidl | Penny |
Kosár értéke (forint) | 59 554 | 59 856 | 75 389 | 60 011 | 61 029 | 62 624 |
Helyezés | 1. | 2. | 6. | 3. | 4. | 5. |
Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ? | – | 0,51 | 26,59 | 0,77 | 2,48 | 5,15 |
Hétfő, július 10.
A Tesco nyert | Tesco | Auchan | SPAR | Aldi | Lidl | Penny |
Kosár értéke (forint) | 60 912 | 61 351 | 76 675 | 62 374 | 64 191 | 64 471 |
Helyezés | 1. | 2. | 6. | 3. | 4. | 5. |
Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ? | – | 0,72 | 25,88 | 2,40 | 5,38 | 5,84 |
Kedd, július 11.
A Tesco nyert | Tesco | Auchan | SPAR | Aldi | Lidl | Penny |
Kosár értéke (forint) | 60 912 | 61 240 | 76 286 | 62 132 | 63 677 | 64 432 |
Helyezés | 1. | 2. | 6. | 3. | 4. | 5. |
Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ? |
| 0,54 | 25,24 | 2,00 | 4,54 | 5,78 |
Szerda, július 12.*
Az Auchan nyert | Tesco | Auchan | SPAR | Aldi | Lidl | Penny |
Kosár értéke (forint) | 66 996 | 60 926 | 67 789 | 62 212 | 62 928 | 64 512 |
Helyezés | 4. | 1. | 6. | 2. | 3. | 5. |
Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ? | 9,96 | – | 11,26 | 2,11 | 3,29 | 5,89 |
* Ezen a napon technikai hiba lépett fel az árfigyelőben, ami a darabárakat nem, de az egységárakat érintette. Ezért itt előfordulhat, hogy újra feltöltött egységárakkal számolva más végeredmény születik.
Csütörtök, július 13.
Az Auchan nyert | Tesco | Auchan | SPAR | Aldi | Lidl | Penny |
Kosár értéke (forint) | 63 255 | 61 121 | 67 443 | 61 684 | 61 810 | 63 177 |
Helyezés | 5. | 1. | 6. | 2. | 3. | 4. |
Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ? | 3,49 | – | 10,34 | 0,92 | 1,13 | 3,36 |
Milyen következtetések vonhatók le a Világgazdaság által közölt vizsgálatból?
A számokból kiolvasható a lényeg, de talán érdemes külön is rögzíteni.
- Az elmúlt hat napból a Tesco négyet, az Auchan kettőt nyert meg. Más bolt nem szerzett elsőséget.
- Az Auchan elsősége meglepetés, bár igaz, hogy sokszor végzett a második helyen minimális különbséggel a Tescóhoz képest.
- Ha az árfigyelő kezdetétől nézzük, akkor július 5–11. között hét egymást követő napot húzott be a Tesco, vagyis nem volt nála olcsóbb.
- A Tescón és az Auchanon kívül egyedül az Aldi nyert még napot eddig, rögtön kettőt az árfigyelő elindulásának legelején.
- A Lidl és az Aldi jellemzően a 3–4. helyen osztozkodik.
- A legdrágább boltnak továbbra is a SPAR és a Penny bizonyul (ebben közrejátszhat a saját márkás termékek alacsonyabb aránya), ezek a boltok rendszeresen a hatodik és az ötödik helyen zárnak. De a kezdeti 20-30 százalékos árhátrány jelentősen olvad.
- Az elmúlt két hét napi eredményeit összevetve az látszik, hogy egyre inkább közelítenek egymáshoz a boltok árai. Július 13-án már csak 10 százalékos különbség volt az első és a hatodik kosár között.
Érdekes lesz követni, hogyan változnak majd az árak a következő héten, élesedik-e a verseny, belehúznak-e azok a boltok, amelyek eddig inkább a mezőny második felébe szorultak. Egyelőre úgy tűnik, a klasszikus hipermarketek, főleg a Tesco képes a legkedvezőbb árakat kínálni. Hogy ez meddig marad így, és hogy a diszkontok képesek-e visszavágni, az nyitott kérdés. A Világgazdaság a tervek szerint a jövő hét végén ismét beszámol a bolti árak alakulásáról.
Nem elég picik az árak: a Penny már azért is kedvezményt ad, ha valakinek születésnapja vanA német diszkont mindent bevet az árak csökkentésére, az akcióit is tovább akciózza. |