Újabb hét telt el, a Világgazdaság pedig ismét közli – immáron másodjára –, hogy melyik magyarországi bolt a legolcsóbb, illetve a legdrágább aktuálisan. Ahogy az első alkalommal, ezúttal is az árfigyelő honlapra feltöltött árak képezik a vizsgálat alapját.

A Világgazdaság másodszor tette közzé, hogy melyik bolt kosara a legolcsóbb. Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Az előző árösszehasonlítás a július 3–7. időszakot öltelte fel, 

most pedig a július 8. és július 13. közötti napok árai következnek,

hogy kiderüljön: a Aldi, az Auchan, a Lidl, a Penny, a SPAR vagy a Tesco kínálja-e a legkedvezőbb árakat, vagyis hogy melyik boltban lehet a legolcsóbban bevásárolni. Mielőtt azonban ismertetnénk a konkrét eredményeket, érdemes megismerni a vizsgálat módszertanát.

Hogyan készült a Világgazdaság által bemutatott árfigyelő vizsgálat?

Az árfigyelő oldalán 62 kategóriában érhetők el termékek, ezek ára egyesével összevethető. Ha valaki csak annak alapján vásárol, hogy melyik boltban a legolcsóbb az adott termék, akkor már ez a nagyon egyszerű böngészés is célravezető. Ugyanakkor az talán kijelenthető, hogy az átlagos magyar fogyasztó nem keres fel mondjuk öt boltot csak azért, hogy a neki fontos öt különböző termékhez a legalacsonyabb áron jusson hozzá. Ehelyett jó eséllyel a hozzá legközelebb eső vagy az általa leginkább preferált kiskereskedelmi láncot választja, és egyben intézi el a bevásárlását. Ezért hiánypótló a lapunk rendelkezésére álló kutatás, mert ez az árfigyelő elindulása óta rögzíti mind a 62 termékkategória árait minden egyes nap. Ezeket összesíti és kosárba rendezi. Ebből pedig kiderül, hogy ha a fogyasztó egy helyen szeretné megvásárolni a 62 kategóriába tartozó árucikkeket, akkor 

melyik kiskereskedelmi láncnál jár a legjobban.

Ahhoz azonban, hogy a vizsgálat hiteles és méltányos legyen, előzetesen fel kellett állítani bizonyos kritériumokat. Ezek a következők:

  1. Hogy almát az almával lehessen összehasonlítani, a kutatás csak a mindenkinél elérhető termékeket pakolta bele a vásárlói kosarakba. Hiszen ha nem azonos a kosárösszetétel az egyes kiskereknél, az torzítana az eredményen. Azt ugyanakkor be kell látni, hogy a saját márkás (ezek rendszerint jóval olcsóbbak), illetve nem saját márkás (ezek rendszerint jóval drágábbak) termékek valamelyest befolyásolják az egyes boltok kosarának végső értékét. Ennek kiszűrése azonban meghaladja jelen vizsgálat lehetőségeit.
  2. A kosarak összeállításánál minden termékkategóriában minden kiskereskedőnél az általa kínált legalacsonyabb elérhető egységár (kilogramm, liter stb.) került be.
  3. Az árfigyelőben egyelőre csak a legnagyobb kereskedelmi üzletláncok kötelesek adatot szolgáltatni az áraikról. Azok, akiknek az előző üzleti évben elért nettó árbevétele meghaladta a 100 milliárd forintot. Ez jelenleg az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt., az Auchan Magyarország Kft., a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt., a Penny-Market Kft., a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. és a Tesco-Global Zrt. Vagyis a gyűjtés nem tartalmazza a CBA-Príma, a Coop és a Reál árait.

Most pedig következzenek a mögöttünk hagyott szűk egy hét eredményei, lássuk, melyik bolt a legolcsóbb, és melyik a legdrágább.

Melyik a legolcsóbb bolt Magyarországon?

Szombat, július 8. 

A Tesco nyertTescoAuchan SPARAldiLidlPenny
Kosár értéke (forint)

61 252

61 317

78 222

62 134

62 538

64 617

Helyezés

1.

2.

6.

3.

4.

5.

Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ?

0,11

27,71

1,44

2,10

5,49

Vasárnap, július 9.

A Tesco nyertTescoAuchan SPARAldiLidlPenny
Kosár értéke (forint)

59 554

59 856

75 389

60 011

61 029

62 624

Helyezés

1.

2.

6.

3.

4.

5.

Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ?

0,51

26,59

0,77

2,48

5,15

Hétfő, július 10.

A Tesco nyertTescoAuchan SPARAldiLidlPenny
Kosár értéke (forint)

60 912

61 351

76 675

62 374

64 191

64 471

Helyezés

1.

2.

6.

3.

4.

5.

Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ?

0,72

25,88

2,40

5,38

5,84

Kedd, július 11.

A Tesco nyertTescoAuchan SPARAldiLidlPenny
Kosár értéke (forint)

60 912

61 240

76 286

62 132

63 677

64 432

Helyezés

1.

2.

6.

3.

4.

5.

Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ?

 

0,54

25,24

2,00

4,54

5,78

Szerda, július 12.*

Az Auchan nyertTescoAuchan SPARAldiLidlPenny
Kosár értéke (forint)

66 996

60 926

67 789

62 212

62 928

64 512

Helyezés

4.

1.

6.

2.

3.

5.

Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ?

9,96

11,26

2,11

3,29

5,89

* Ezen a napon technikai hiba lépett fel az árfigyelőben, ami a darabárakat nem, de az egységárakat érintette. Ezért itt előfordulhat, hogy újra feltöltött egységárakkal számolva más végeredmény születik.

Csütörtök, július 13.

Az Auchan nyertTescoAuchan SPARAldiLidlPenny
Kosár értéke (forint)

63 255

61 121

67 443

61 684

61 810

63 177

Helyezés

5.

1.

6.

2.

3.

4.

Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ?

3,49

10,34

0,92

1,13

3,36

 

Milyen következtetések vonhatók le a Világgazdaság által közölt vizsgálatból?

A számokból kiolvasható a lényeg, de talán érdemes külön is rögzíteni.

  • Az elmúlt hat napból a Tesco négyet, az Auchan kettőt nyert meg. Más bolt nem szerzett elsőséget.
  • Az Auchan elsősége meglepetés, bár igaz, hogy sokszor végzett a második helyen minimális különbséggel a Tescóhoz képest.
  • Ha az árfigyelő kezdetétől nézzük, akkor július 5–11. között hét egymást követő napot húzott be a Tesco, vagyis nem volt nála olcsóbb.
  • A Tescón és az Auchanon kívül egyedül az Aldi nyert még napot eddig, rögtön kettőt az árfigyelő elindulásának legelején.
  • A Lidl és az Aldi jellemzően a 3–4. helyen osztozkodik.
  • A legdrágább boltnak továbbra is a SPAR és a Penny bizonyul (ebben közrejátszhat a saját márkás termékek alacsonyabb aránya), ezek a boltok rendszeresen a hatodik és az ötödik helyen zárnak. De a kezdeti 20-30 százalékos árhátrány jelentősen olvad. 
  • Az elmúlt két hét napi eredményeit összevetve az látszik, hogy egyre inkább közelítenek egymáshoz a boltok árai. Július 13-án már csak 10 százalékos különbség volt az első és a hatodik kosár között.

Érdekes lesz követni, hogyan változnak majd az árak a következő héten, élesedik-e a verseny, belehúznak-e azok a boltok, amelyek eddig inkább a mezőny második felébe szorultak. Egyelőre úgy tűnik, a klasszikus hipermarketek, főleg a Tesco képes a legkedvezőbb árakat kínálni. Hogy ez meddig marad így, és hogy a diszkontok képesek-e visszavágni, az nyitott kérdés. A Világgazdaság a tervek szerint a jövő hét végén ismét beszámol a bolti árak alakulásáról.

Nem elég picik az árak: a Penny már azért is kedvezményt ad, ha valakinek születésnapja van

A német diszkont mindent bevet az árak csökkentésére, az akcióit is tovább akciózza.