Idén is közzétette a 2022-es forgalomszámlálási adatokat a Magyar Közút, amely a teljes magyarországi úthálózatra vonatkozóan évről évre felméri az egyes szakaszok kihasználtságát. Tavaly az autópályákon összességében 13,9, míg az autóutakon 7,1 százalékkal nőtt a forgalom, bár az egyes szakaszok zsúfoltsága igencsak eltérő képet mutat. Összeszedtük a 2022-es év leginkább szembetűnő változásait a hazai gyorsforgalmi útvonalakon.

Fotó: Kallus György / Világgazdaság

 

M1 

A 160 kilométer hosszú M1-esen tavaly átlagosan 50 168 jármű koptatta az aszfaltot, ami 13 százalékos bővülés 2021-hez képest, de még mindig elmarad némileg a 2019-es számtól. A legzsúfoltabb szakasza továbbra is a 17-es kilométerkőnél, Biatorbágy térségében található, ahol 2022-ben 82 ezres napi átlagot mértek, a kapacitáskihasználtság pedig 122 százalékos volt, ami megerősíti, hogy tényleg indokolt az M1-es régóta ígért bővítése. Ráadásul a járvány előtti év értékeit is felülmúlja a kihasználtság, amely akkor 111 százalékon állt.

M0

A budapesti körgyűrű egyértelműen az ország legnagyobb forgalmú gyorsforgalmija, tavaly naponta átlagban 75 842 jármű haladt át rajta, 12,4 százalékkal több, mint 2021-ben.

A déli szakaszon, a 6-os főút és az 51-es között 2022-ben a forgalom meghaladta a 100 ezret, ami egészen brutális növekedésre vall, ha azt vesszük, hogy 2019-ben a 60 ezret éppen csak átlépte a napi járműszám.

Mindez a korábbi évek kapacitásbővítésének eredménye lehet, bár a 126 és 132 százalék közötti kihasználtság fényében még mindig lenne helye egy-egy sávnak. 

M2

A 2019 végén átadott, 30 km hosszú autóúton 2022-ben 29 668 jármű haladt át, minimálisan több, mint az előző évben regisztrált 28 363. A legtöbb járművet, 54 366-ot még Budapesten belül mérték, ami 80 százalékos kihasználtságot mutat.

M3

A végletek autópályája a 270 km hosszú M3-as, ahol tavaly 28 549 járművet számoltak össze az előző évi 26 575 után. Ám míg a fővároson belül 94 827-en vették igénybe naponta, 132 százalékos kihasználtság mellett, Hatvannál pedig 47 072-en, addig Káltól és a 100-as kilométertől kezdve olyannyira visszaesik az autópálya használata, hogy már az 50 százalékot sem éri el, bár ez is még mindig 30 ezres napi forgalmat takar, ami egészen Miskolcig kitart. Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyéről nem is beszélve, ahol egyenesen 20 százalék alá esik a kapacitáskihasználtság.

M30

Az M3-ast és az országhatárt Miskolcon keresztül összekötő, 87 kilométer hosszúságú M30-as autópálya minden csak nem zsúfolt: napi szinten 11 628 jármű koptatta az aszfaltot ezen, ami nem túl látványos növekedés a 2021-es 10 864-hez képest. A 2021 októberében teljes egészében elkészült sztráda legforgalmasabb része a Miskolc előtti, utána viszont a kapacitás 20 százalékot sem éri el a forgalom mennyisége.

M4

Ennél nagyobb népszerűségnek örvend a közlekedők körében az M4-es. A 87 kilométeren megépült autóutat tavaly 16 401 jármű vette igénybe naponta. Hogy mennyire indokolt volt a bővítése a leginkább halálútnak tartott 4-es főútnak, azt az adatok is alátámasztják: 2022-ben Szolnokig végig 20 ezer fölött volt a napi átlagos járműszám. A legtöbben a főváros térségében, az M0-s és Üllő között használták, mintegy 50 ezren.

M5

Az elmúlt évben 38 099-en használták átlagban a 160 kilométer hosszúságú autópályát a 2021-ben mért 34 537-et követően – ebből 23 056 személygépkocsi, 1748 pedig nehézgépjármű volt. Az M5-ös a 13-as és 16-os kilométer között van a legnagyobb terhelésnek kitéve, ahol a napi forgalom 64 ezer jármű, és egészen Örkényig 50 ezer fölött marad.

M6

A Közút szakemberei a 176 kilométer hosszú autópályán mindössze 15 114 járművet számoltak átlagban az előző évi 13 328-hoz képest. A legforgalmasabb szakasz minden évben a 17-es és 21-es kilométerszelvény között, Érd közelében található. Ezúttal sincs másképp, tavaly átlagosan 36 432 jármű haladt át ezen a részen. Érdemes szemügyre venni a másik végét is az autópályának: az M9-es becsatlakozása után a tízezret sem éri a napi gépjárműforgalom, és onnantól a kapacitáskihasználtság végig 15 százalék alatt marad.

M7

Az ország második legnagyobb távolságú autópályája a 227 kilométer hosszú M7-es, amelyet 32 211-en vettek igénybe, átlagosan 9 százalékkal többen, mint egy évvel korábban.

Az ország legforgalmasabb útszakasza is itt található, a 7-es és 9-es kilométer közötti budapesti bevezetőt naponta 120 ezren használták 2022-ben, bár ez még mindig elmarad a 2019-ben regisztrált 128 ezres számtól.

Az M7-es bővítésének indokoltságát a forgalomszámlálási adatok is alátámasztják, Székesfehérvár-dél csomópontig végig 50 ezer fölött alakult a napi forgalom legutóbb.