Sokat fejlődtek a magyar vállalkozások az informatika terén az elmúlt években, amit részben a pandémia, részben pedig a gazdasági válság kényszerített ki. Sok vezető azonban még mindig frusztrációként, mintsem kiváló üzleti lehetőségként éli meg a technológia rohamos fejlődését. Ez főként abból adódik, hogy a hazai kkv-k még mindig kezdetleges informatikai megoldásokat alkalmaznak és ritkán fordulnak IT-szakértőkhöz.

Smiling,Young,Manager,Helping,Senior,Worker,With,Funny,Computer,Work
Fotó: Shutterstock

De vajon miért pont az informatika marad le az üzletfejlesztés során?

A szakértő szerint ebben radikális változásokat fog hozni a cégvezetők körében jelenleg zajló generációváltás, így hamarosan jelentős lemaradással szembesülhetnek azok a cégek, akik nem váltanak magasabb szintű informatikára.

Jelenleg egy olyan generációt látunk a cégek élére kerülni, akik már a számítógép és internet korában szocializálódtak, így számukra egyértelmű az IT kiemelt szerepe az üzletfejlesztésben. Éles váltás ez a vállalkozások életében, mivel jelenleg a legtöbb kkv még mindig kezdetleges szinten kezeli az informatikát. Ebben az átállásban tehát rendkívül fontossá válik az IT-szolgáltatók szerepe az elkövetkező években

– fejtette ki Juhász Viktor az üzleti informatikai szolgáltatásokkal foglalkozó iSolutions ügyvezetője.

Eddig sorsfordító pillanat kellett ahhoz, hogy a cégvezetők IT-szolgáltatóhoz forduljanak

A szakértő meglepő tapasztalata, hogy a hazai kkv-k körében az általános gyakorlat még 2023-ban is az, hogy a rendszergazda szerepét nem egy informatikai szakember, hanem egy IT-hoz valamilyen szinten értő kolléga vagy ismerős tölti be. Az ő feladatköre rendszerint kimerül abban, hogy feltelepíti a gépeket, létrehozza az e-mail fiókokat és tüzet olt, ha baj van. Ez a gyakorlat azonban hosszú távon komoly gondot okozhat, mivel előbb-utóbb eljön az a pont, amikor olyan probléma üti fel a fejét, ami tapasztalt IT-szakember híján visszafordíthatatlan károkhoz vezethet.

A legtöbb vállalkozás csak akkor keres fel minket, miután már megtörtént a baj. Zsarolóvírus-támadás, szerverleállás, adatvesztések stb. Ezek persze nem pillanatok alatt történnek, sokszor hosszú évek rosszul vagy egyáltalán nem kezelt problémái. Az IT-szolgáltató felkeresése pedig csak akkor jön képbe, amikor már tarthatatlan a helyzet. Én ezt amolyan sorsfordító pillanatnak hívom, ami késként lebeg minden vállalkozás fölött, ami nem fordít kellő figyelmet az informatikájára

– magyarázta Juhász Viktor, az iSolutions ügyvezetője.

System,Administrator,Working,And,Tuning,Laptop
Fotó: Shutterstock

A külső szakértők megbízása nem ismeretlen modell a hazai cégek számára, de az IT területén még kevesen ismerték fel a benne rejlő előnyöket. Pedig a kkv-k körében már évtizedek óta bevett gyakorlat például, hogy külső irodákat bíznak meg a könyveléssel a komplexebb pénzügyi szolgáltatások érdekében. Üzleti szempontból ma már hasonló jelentőséggel bír egy megbízható informatikai szolgáltató a vállalkozások életében, hiszen a rendszergazdai szolgáltatások mellett teljes körű karbantartást, folyamatos felügyeletet, üzleti szintű tanácsadást és oktatást is kaphatnak tőlük a cégek, ami hosszú távon fontos versenyelőnyt jelenthet.

Előnyben vannak az induló vállalkozások az informatikai érettség terén

Juhász Viktor informatikai szakértő szerint hatalmas versenyelőnyben vannak digitalizáció szempontjából a most induló vállalkozások, hiszen már sokkal tudatosabban kezelik az informatikát és kiemelt figyelmet fordítanak rá az üzleti döntéshozatal során. Azonban hozzátette, hogy a régebbi cégeknek sincs késő a paradigmaváltásra, hiszen nincsen olyan vállalkozás, amit ne lehetne digitalizálni. Ehhez persze meg kell találni azt az informatikai rendszert, ami megfelel a cég igényeinek és a vállalati kultúrának. Ez egy olyan összetett feladat, amiben csak egy kellő szakértelemmel és tapasztalattal rendelkező IT-szolgáltató segítheti a cégeket.

Természetes, hogy aki a rendszerváltás előtt vagy a 90-es években alapította a cégét, még nem az informatikára helyezte a vállalkozás alapjait. Ez azonban mára megváltozott, így célszerű, ha már az első pillanattól áll a szervezet mellett egy szakértő IT-szolgáltató, aki segíti az üzleti döntéseket

– érvelt Juhász Viktor szakértő.

Az IT-problémák megfelelő szakember híján mindig a cégvezetők vállát nyomják, hiszen hozzá érkeznek be a munkatársak és ügyfelek panaszai, amikre neki kell megtalálnia a megfelelő megoldást. Ez nem kis frusztrációt jelent egy vezető életében, akinek alapvetően az üzletfejlesztés és a vállalat irányítása a legfőbb feladata. Egy jó IT-szolgáltató hatalmas terhet vesz le a cégvezetők válláról, azáltal, hogy kézben tartja az informatikával kapcsolatos ügyeket, megoldja a felmerülő IT-problémákat és olyan rendszereket vezet be, amik egyszerűbbé és hatékonyabbá teszik a munkát. Egy külső IT-szolgáltató ráadásul egy házon belüli IT-csapat fizetésének töredékéért nyújt minden területre kiterjedő szakértő támogatást. A modern és skálázható felhőrendszerek pedig már a pár fős vállalatoknak is biztosítják a profi és megfizethető informatikai hátteret.