BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megállíthatatlanul nő a Magyarországon forgalomba helyezett autók száma

Lassuló ütemben ugyan, de tovább nő a biztosítók kgfb-szerződéseinek száma, miután folyamatosan bővül a hazai járműpark is. A jelenségért leginkább a személyautók emelkedő száma okolható.

Nagyjából ötezer híján már hatmillió, élő kötelező gépjármű felelősség-biztosítási (kgfb) szerződést kezeltek a hazai biztosítók június végén – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adataiból.

20230905 Debrecen

Három személyautó ütközött össze a Mikepércsi úton, a homokkerti felüljárón, a híd végén, a lámpánál - számolt be róla a katasztrófavédelem. Mint írták, a baleset miatt teljes szélességében lezárták a főút Mikepércs felé vezető oldalát. Hatalmas dugó alakult ki.

Fotó: Czinege Melinda CZM
Hajdú-Bihari Napló20230905 DebrecenHárom személyautó ütközött össze a Mikepércsi úton, a homokkerti felüljárón, a híd végén, a lámpánál - számolt be róla a katasztrófavédelem. Mint írták, a baleset miatt teljes szélességében lezárták a főút Mikepércs felé vezető oldalát. Hatalmas dugó alakult ki.Fotó: Czinege Melinda CZMHajdú-Bihari Napló
Fotó: Czinege Melinda

A jegybank statisztikái szerint ugyan az idei év közepéig tartó egy év alatt nem nőtt drámai mértékben a kgfb-szerződések száma – nagyjából 25 ezerrel, vagyis 0,4 százalékkal emelkedett –, ám hosszabb időtávokat vizsgálva már jóval látványosabb az ugrás. 

2020. közepéhez képest például 308 ezerrel nőtt a kötelező biztosítással rendelkező (vagyis gyakorlatilag a forgalomban lévő) járművek száma Magyarországon, hétéves időtávon pedig 1,28 milliós – vagyis több mint 27 százalékos – az emelkedés.

A gépjárműpark, és ebből eredően a szerződésszám növekedésével párhuzamosan persze a biztosítók kgfb-ből származó díjbevétele is tempósan hízott az elmúlt években, igaz, ez a növekvő darabszám mellett nyilván az átlagdíjak változásával is magyarázható. Mindenesetre mindenképpen sokat mondó adat, hogy miközben 

a szektor teljes, első féléves díjbevétele 47,9 százalékkal nőtt 2018 és 2023 között, addig a kgfb-nél már 71,8 százalékos emelkedést mutatnak az MNB adatai.

A hazai járműpark összetételét vizsgálva pedig egyértelműnek tűnik, hogy annak bővülésért elsősorban a teljes flotta legnagyobb (nagyjából kétharmados) szeletét adó személyautók növekvő száma okolható. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2022-ben már közel 4,1 millió személygépkocsi volt üzemben Magyarországon, ami 2016-hoz képest több mint 780 ezer darabos – 23,6 százalékos – emelkedés. 

A KSH adatai szerint a motorkerékpárok állománya még ennél is gyorsabban, 30 százalékkal emelkedett hét év alatt, és tavaly már 210 ezer felett járt. Abban persze, hogy a hazai személyautóflotta ilyen ütemben tudott növekedni, lehetett némi szerepe a koronavírus-járványnak, illetve annak nyomán az agglomerációs családi házak iránti növekvő keresletnek is. Sok olyan háztartás lehet ugyanis, amely a más településről – vagy külső kerületekből – való bejárást csak még egy személyautó beszerzésével tudta megoldani.

Még nem tudni, lesz-e kötelező biztosítás az elektromos rollerekre

Az utóbbi időben a rollerek a figyelem középpontjába kerültek nemzetközi és magyarországi szinten egyaránt – hívta fel a figyelmet a Netrisk. A cég közleményéből kiderült, hogy Párizsból például kitiltották a bérelhető, más néven közrollereket. Bár Magyarországon ilyenre nem került sor, de a rollerek száma az elmúlt években szintén megtöbbszöröződött, ezért indokolt a szabályozás. Az eddig megjelent kormányzati nyilatkozatok szerint készül a KRESZ módosítása, amely rendezheti a rollerek, ezen belül is a villanyrollerek helyzetét. Az eddig megismert tervek szerint a maximum 25 kilométer per órás végsebességű rollerek kerékpárnak minősülnének, míg az ennél gyorsabbak segédmotoros kerékpárnak. Az egyelőre kérdés, hogy kötelező lesz-e biztosítást kötni rájuk, mindenesetre a segédmotoroknál erre szükség van – derül ki a Netrisk összeállításából. Németországban például a villanyrollerekre kötelező biztosítást kell kötni, csak 14 évnél idősebbek használhatják, és maximum 20 kilométer per órás sebességgel mehetnek. A kérdés Magyarországon is egyre fontosabb, a Jövő Mobilitása Szövetség szakértőinek becslése szerint ugyanis ma már 80-100 ezer roller van használatban Magyarország útjain. Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint ez igen jelentős mennyiség, így a közlekedési kockázattal is számolni kell.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.