BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rendkívüli: a magyar állam vételi ajánlatot tett a Budapest Airportra – visszavásárolhatják a ferihegyi repteret

A Bloomberg szerint a magyar állam 51 százalékos tulajdonrészt szerezne a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető cégben. Hosszú évek próbálkozása után a magyar kormány most tényleg visszavásárolhatja a Budapest Airport többségi tulajdonát.

Magyarország hivatalos vételi ajánlatot tett a Budapest Airport többségi tulajdonrészének megvásárlására – erről közölt cikket a Bloomberg.

BUDAPEST, HUNGARY -29 MAY 2019- View of the Budapest Ferenc Liszt International Airport (BUD), formerly known as Budapest Ferihegy International Airport, headquarters for Wizz Air (W6).
A magyar kormány ajánlatot tett a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airportra. Fotó: Shutterstock

A nemzetközi hírügynökség szerint 

a vevő egy állami irányítás alatt álló befektetési társaság.

Ugyanakkor a Bloomberg nem hivatalos forrásokra hivatkozik, hanem egy az ügyet jól ismerő személyre. A neve elhallgatását kérő forrás azt állítja, hogy a magyar kormány hivatalos ajánlatot tett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. többségi, 51 százalékos részére. A tárgyalási folyamat nincs abban a stádiumban, hogy a ferihegyi repülőtér tulajdonosai elfogadhatták volna a kínált összeget, azonban a döntés megszületett, hogy további tárgyalásokat kezdeményeznek immár a vételi ajánlatról.

A Bloomberg azt is tudni véli, hogy a fennmaradó 49 százalékot egy másik reptéri operátor szerzi majd meg. De, hogy pontosan melyik cégről van szó, az egyelőre nem derült ki. A lap arról számolt be, hogy megkeresték a Gazdaságfejlesztési Minisztériumot, hogy kommentálják a fejleményeket. Magyar oldalról a tárca vezeti a visszavásárlás tárgyalásait, nyilatkozni azonban nem kívánt.

Régóta próbálkozik, de ezúttal tényleg visszavásárolhatja a kormány a ferihegyi repteret

A Budapest Airport legnagyobb részvényese 55,44 százalékkal a német AviAlliance GmbH, amely lényegében egy kanadai nyugdíjalapot képvisel. A Malton Investment PTE szingapúri tőkealap 23,33, a Caisse de dépot et placement du Québec (ugyancsak kanadai nyugdíjalap) pedig 21,23 százalékban érdekelt. Őket még 2020-ban kereste meg egy befektetői kör azzal a kérdéssel, hogy kívánja-e értékesíteni a budapesti repteret. A konzorcium a magyar mellett nemzetközi partnereket is tömörített, de ebben is már benne volt a magyar állam, illetve a Mol és az Indotek. A megkeresést azonnal kiszivárogtatták, akkor is a Bloomberg amerikai hátterű médiavállalatnak, az alapos gyanú szerint maguk a tulajdonosok. Könnyen lehet, hogy ezúttal is ez a forgatókönyv érvényesült.

Mindenesetre 2021-re változott a konzorcium összetétele, a kormány pedig az év májusában Palkovics László akkori innovációs és technológiai miniszter személyében kormánybiztost nevezett ki a Budapest Airport többségi állami tulajdonba való megszerzésének előkészítése feladatával. A tárgyalások a tárcavezető vezetésével zajlottak, majd az állam, az Indotek és a Mol konzorciuma 2021 nyarán egy úgynevezett non-binding offer, tehát nem kötelező érvényű ajánlatot tett 4 milliárd euróról szólóan. Ez az összeg az enterprise value-ra, tehát a társaság teljes értékére vonatkozott, amely tartalmazta a budapesti repülőtér eurómilliárdos hitelállományát, amelynek a szerkezeti átalakítása nem kis falatnak ígérkezik (javarészt külföldi pénzintézetek konstrukcióiról van szó). Mindenesetre ezt a nemzetközi tulajdonosok alacsonynak, de mindenképpen alkalmas tárgyalási alapnak értékelték. 

A második, 2021 őszén benyújtott non-binding offer már 4,44 milliárd euróról szólt.

Úgy tűnt, a ferihegyi reptér visszaszerzése bármelyik pillanatban megtörténhet, azonban Orbán Viktor 2021 decemberében bejelentette, hogy Ferihegy visszaszerzésének ügyletét semmiképpen sem észszerű nyélbe ütni a 2022-es országgyűlési választások előtt. A miniszterelnök úgy fogalmazott, hogy megvárják a választásokat, és majd utána döntenek erről. A fejleményt a hazai büdzsé helyzetével, a magas inflációval, valamint a nemzetközi pénzpiacok bizonytalanságával indokolta. Utólag elmondható, a döntés helyesnek bizonyult, hiszen 2022 februárjában kitört az orosz-ukrán háború, ami súlyos gazdasági krízist idézett elő. A közel 4,5 milliárd euró, amennyiben kifizetik a Budapest Airportért, súlyosan hiányzott volna az államkasszából.

Az idén februárban azonban a stratégiai szempontból kulcsfontosságú társaság magyar tulajdonba való visszaszerzése ismét a figyelem középpontjába került, miután Gulyás Gergely a kormányinfón arról beszélt, hogy a kabinet felhatalmazta Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert, hogy tárgyaljon a reptér tulajdonosaival a tranzakcióról. A Miniszterelnökséget vezető miniszter azzal indokolta a döntést, hogy a reptér óriási hasznot hoz, ráadásul nemzetbiztonsági kérdés, hogy legalább részben állami vagy magyar tulajdonban legyen.

 

Szeretnénk, hogyha ezeket a jól ismert, egyébként már a reptér szocialisták általi eladásakor is hangoztatott céljainkat az idei vagy a következő évben érvényesíteni lehetne

 

– fogalmazott. A megjegyzés annak szólt, hogy a cég 75 százalékát 2005-ben egy 75 évre szóló koncesszió keretében privatizálta az akkori Gyurcsány-kormány. A vevő a londoni Heathrow repülőteret is üzemeltető BAA Internacional Lcd. volt, az eladási ár pedig 464,5 milliárd forint. A még állami tulajdonban lévő 25 százaléknyi részvényt 2011-ben értékesítette 37 milliárd forintért a mostani kormányzat, miután belátta, hogy a kisebbségi részesedés nem biztosít érdemi szerepet a Budapest Airport stratégiai működésében.

Mindenesestre 2023 május végén már arról beszéltek a kormány tagjai, hogy a tranzakció az év végéig lezáródhat. A most benyújtott vételi ajánlat – amennyiben a Bloomberg értesülése helytálló – abba az irányba mutat, hogy a visszavásárlás valóban megtörténhet az idén decemberig. Kérdés, mennyibe fog kerülni.

Páratlan aranytartalékokat rejt Ferihegy

A budapesti repülőtér kétpályás rendszere messze van a maximális kihasználtságtól. Kerítésen belüli fejlesztésekkel megduplázható az utasforgalom.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.