A biztosítóberendezés telepítésével és üzembehelyezésével kapcsolatos vállalkozói hiányosságok miatt vált szükségessé a Szeged-Rendező–Röszke országhatár közötti vasúti személyforgalom elindításának későbbre halasztása – közölte a MÁV. A MÁV vizsgálati eredményei rámutatnak, hogy a berendezések műszaki készültségi szintje alapján azok próbaüzemét nem lehet megkezdeni, ezért az üzemengedély kiadása továbbra sem lehetséges – írta közleményében a MÁV. 

Mosonmagyaróvár, 2022. november 10.A MÁV Start Zrt. Győr és Bécs között menetrend szerint közlekedő egyik Stadler FLIRT típusú személyvonata érkezik visszaútján a mosoni vasútállomásra.MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba ***************************Kedves Felhasználó!Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.Mosonmagyaróvár, 2022. november 10.
A MÁV Start Zrt. Győr és Bécs között menetrend szerint közlekedő egyik Stadler FLIRT típusú személyvonata érkezik visszaútján a mosoni vasútállomásra.
MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.
A személyforgalom továbbra is szünetel Röszke felé.
Fotó: Jászai Csaba

A vasúttársaság az eddigi vizsgálatok alapján összeállított hibalistákat átadta a vállalkozó V-HÍD illetékesei részére. 

Ezek után a személyforgalom megindulása várhatóan akár egy hónapos csúszást is szenvedhet az eredeti ütemezéshez képest.

Mint emlékezetes, a teherforgalom a munkálatok alatt sem szünetelt, igaz, kizárólag az éjszakai órákra korlátozódott. A műszaki vizsgálat alapján a szakemberek úgy döntöttek, hogy – az eddig használt technikai megoldások fenntartása mellett – a teherforgalom kiterjesztése október utolsó hetével a nappali időszakra is megtörténhet. A személyforgalom esetében ugyanakkor a meghirdetett menetrend, illetve az ütemezett határátlépések és határvizsgálatok biztosítása csak a berendezések megfelelő működésével lehetséges.

A MÁV az előzményeket ismertetve leírta, hogy 2020- ban feltételes közbeszerzési eljárást írt ki a Szeged-Rendező és Röszke országhatár közötti vasútvonal felújításának tervezési és kivitelezési munkáira. Az eljárás nyertese a V-Híd Zrt. lett, amely tartalékkerettel együtt összesen 39,48 milliárd forintos áron vállalta a 13,8 kilométeres szakasz felújítását. Ezzel párhuzamosan megindult és szerb oldalon be is fejeződött a felújítás Szabadka között és a magyar határ közt. (A szerb oldali munkákat a kivitelező a mintegy 26 kilométeres szakaszon 10,2 milliárd dinárért, átszámítva 33,2 milliárd forintért végezte el.)

Magyarországon az előzetesen becsült értéket jelentősen meghaladó vállalkozói ár, illetve az abból következő többletforrás-biztosítás feladatai miatt a szerződéskötés jelentősen elhúzódott, arra csak 2021 októberében került sor, 24 hónapos teljesítési határidővel, a pályaépítési munkálatok pedig 2022 januárjában kezdődtek el.

Annak érdekében, hogy a teherforgalom a Budapest–Belgrád vasútvonalon zajló munkálatok idején is fenntartható legyen, illetve megőrizhetők legyenek Magyarország nemzetközi vasúti kapcsolatai a tengeri kikötők irányában, bizonyos pályaépítési munkálatok átütemezése, előbbre hozása vált szükségessé. Vállalkozó ezért 5 milliárd forintot meghaladó előteljesítésidíj-igénnyel lépett fel.

Tavaly májusban a magyar állam megrendelte annak az úgynevezett deltavágánynak a kiépítését is, amelynek feladata, hogy – Szeged kihagyásával – Budapest felé közvetlen eljutást biztosítson a dél, dél-kelet felől/irányába haladó vasúti forgalom számára. Ennek az 1,3 kilométer hosszú szakasznak a kivitelezésére a vállalkozó további mintegy 5 milliárd forint többletforrást kapott a magyar államtól.

E többlet műszaki tartalom természetesen hatással volt a szerződés véghatáridejére is, ugyanakkor a személyforgalom megindulásával kapcsolatos vállalkozói határidőt nem érintette: az továbbra is a külgazdasági és külügyminiszter által is bejelentett 2023. október 23-a maradt.

Idén június 30-án az előteljesítéshez kapcsolódó feladatok elszámolási kérdéseire hivatkozva a vállalkozó saját döntése alapján közel egy hónapra levonult a munkaterületről, ez idő alatt csak állagmegóvó munkákra került sor, a projekt előrehaladása megakadt.

Szeptemberben a magyar állam biztosította a Szeged–Szabadka-vasútvonal magyarországi szakaszának – fent részletezett – előteljesítésével indokolt 4,9 milliárd forint többletforrást, és további mintegy 500 millió forintot a többlet pótkisajátításokhoz és egyéb szükséges kiegészítő feladatokhoz. A vállalkozó ezt követően újra felvonult a munkaterületen, a projekt folytatódott. Őszre – a biztosítóberendezés kivételével – a pálya és a kapcsolódó infrastruktúraelemek immár a dízelvontatású személyforgalom elindulására is alkalmas készültségi szintre kerültek.

Nagy dolgok készülnek Szegeden – sorra jelenti be a döntéseit a kormány

Az ipari terület bővítéséről, új beruházásokról és fontos vasúti fejlesztésről is döntések születtek.

A személyforgalom menetrendszerű közlekedtetéséhez és az ütemezett határátlépések megóvásához elengedhetetlenül szükséges biztosítóberendezés kiválasztása és telepítése ugyanakkor jelentős késéssel kezdődött meg, és ez mostanáig sem készült el.