„A főváros közlekedésszervezési gyakorlata a gátjává vált. A Budapest mobilitás terv egyoldalúan bünteti a gépjárműforgalmat, ezért arra kérjük a Fővárosi Önkormányzatot, hogy függessze fel” hangzott el a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett eseményen, amelynek előzménye, hogy szeptember 12-én a BKIK mellett a Pest Vármegyei és Érdi Kereskedelmi Iparkamara kiadott egy állásfoglalást annak érdekében, hogy érdemi párbeszéd alakuljon ki a fővárosi közlekedést irányítók és a gazdasági szereplők között. Ám az aláírók azóta sem kaptak választ felvetéseikre.

20230724 Budapest Kerékpársáv az Üllői útonFotó: Mirkó István MI Magyar Nemzet
Fotó: Mirkó István / Magyar Nemzet

 

Példátlan összefogás a fővárosi vállalkozók körében

Az állásfoglalás kiadását követően a csatlakozásáról értesítette a kezdeményezőket további hat szervezet, amelyekkel együtt az aláírók 400 ezer vállalkozást képviselnek Budapesten és a fővárosi agglomerációban. A következő szervezetek csatlakoztak:

  • Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ)
  • Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége Budapest és Pest Vármegyei Regionális Szervezet (VOSZ)
  • Ipartestületek Országos Szövetsége (Iposz)
  • Kereskedők  és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ),
  • Magyar Mérnöki Kamara
  • Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary)

Jelezték az érintett szervezetek, hogy hiába figyelmeztették a fővárost, amellett, hogy a gazdasági szereplők kéréseit nem teljesítették, és érdemi párbeszéd a problémakörök nagyobb részében nem jött létre, a főváros gyakorlata nem változott. 

Folyamatosak a dugók, ellehetetlenült az áruszállítás, a munkahelyre történő utazás indokolatlanul hosszú időt vesz igénybe, ezáltal a szolgáltatások ára is emelkedni fog

figyelmeztettek. Az aláírók szerint minden olyan stratégia, amely kizárólag a közösségi közlekedésre, a kerékpárosokra vagy csak a gépjárművel közlekedőkre optimalizál, szükségszerűen egyoldalú lesz. Hangsúlyozták, hogy kompromisszumos megoldásra lesz szükség, különben a kisvállalatok óriási bajba kerülnek, és még nagyobb számban fognak megszűnni.

Nem akadályozni kell a gépjármű-forgalom növekedését, hanem megoldani

Nagy Elek, a BKIK elnöke szerint Budapest a nemzet fővárosa, ahol az elmúlt években 50 százalékkal nőtt a gépkocsik száma, amit nem lehet megakadályozni, inkább meg kell oldani.

Az elmondása szerint az aláírók képviselik azokat a vállalkozásokat, amelyek idén összesen 271 milliárd forintot fizettek be Budapest kasszájába, ezért azt kérik, hogy az ő működésüket ne akadályozza a főváros, ugyanis ennek a város lakói fogják meginni a levét.

Nagy Elek hat pontban szólította fel a Fővárosi Önkormányzatot, hogy azonnali hatállyal:

  1. függessze fel a Budapest mobilitás terv 2030 gépjárműforgalmat egyoldalúan korlátozó módosításának véglegesítését,
  2. szüntesse meg az indokolatlan helyeken felfestett kerékpársávokat, a karókkal történő elválasztást pedig mindenütt szüntesse meg,
  3. tegye lehetővé a tisztán elektromos gépjárművek Lánchídon történő áthaladását,
  4. segítse elő a belváros elkerülhetőségét biztosító kerületközi közúti fejlesztések megvalósulását,
  5. támogassa az agglomerációs hivatásforgalomnak alternatívát nyújtó közlekedés fejlesztését,
  6. végezetül teremtsen diskurzust az érintett szereplők között.

Emellett az aláírók annak is szükségét látják, hogy hatástanulmányok készüljenek a főváros közlekedésfejlesztése terén, és smart javaslatokkal optimalizálják Budapest közlekedését.  

Munkába járáshoz kell az autó 

Tudomásul kell venni, hogy Budapesten mozgó gépkocsik 70 százaléka munkába járás miatt van igénybe véve, ezeknek a parkolását biztosítani kell – mondta az ÉVOSZ képviselője, aki szerint tudomásul kell venni azt is, hogy szükség van infrastrukturális beruházásokra, ezért azt tanácsolják, hogy a főváros keresse meg a kormányzattal való együttműködési lehetőségeket.