Lázár János építési és közlekedési miniszter bejelentette, hogy március 1-jétől a vármegye- és országbérleten túl minden egyebet megszüntetnek. Erre azután kerül sor, hogy a tárcavezető tájékoztatása szerint 2023 decemberére minden 10 eladott bérletből 9 már vármegyebérlet volt. Lázár a Debrecenben tartott sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, hogy „soha annyian nem utaztak a MÁV és Volán járatain, mint 2023-ban”. Közölte azt is, hogy a tavasszal bevezetnek két egynapos, korlátlan közlekedést garantáló jegyet, ezek a következők: 

  • a Vármegye24-et 990 forintért,
  • a Magyarország24-et pedig 4990-ért.

Az utóbbi azt jelenti, hogy a Volán-MÁV közlekedési eszközein naponta 990 forintért lehet majd egy vármegyében, az országban pedig 4990 forintért utazni.

20240109-tarifarendszer-valtas-Debrecen-KA_6
Fotó: Kiss Annamarie/Hajdú-Bihari Napló

Tizennégy év alatt ingyenes lesz a közlekedés

A tárcavezető azzal folytatta, hogy átalakítják a kedvezmények rendszerét is, a 65-ből 22 marad meg, köztük az 50 százalékos diszkont. A közalkalmazottak esetében megszűnik a pecsételős rendszer, egy regisztrációt követően korlátlanul élvezhetnek féláras kedvezményt az oktatásban és egészségügyben dolgozókhoz hasonlóan, a 14–25 évesek pedig szintén 50 százalékos kedvezményt kapnak. Ráadásul ha utóbbi korosztály vesz vármegye- vagy országbérletet, akkor még olcsóbb lesz számukra az utazás. 

Azok a 65 év alatti nyugdíjasok, akik ellátotti utazási igazolvánnyal rendelkeznek, kedvezményes vármegye- és országbérletre lesznek jogosultak, a jelenleg 90 százalékos kategóriába tartozó 

  • fogyatékkal élőknek, 
  • tartós betegeknek, 
  • nagycsaládosok, vagy 
  • korábban a magyar igazolvánnyal utazóknak pedig ingyenes lesz a tömegközlekedés. 

Elhangzott az is, hogy az őszi hónapoktól kezdve lehetővé teszik a bankkártyás fizetést az összes sárga Volánbuszon, ha viszont a sofőrtől vennénk készpénzért jegyet, akkor 200 forinttal terhelik az összeget. 

„Alkotmányba írtuk és törvényben rögzítettük, így minden magyarnak biztosítjuk, hogy eljusson A-ból B pontba” – mondta a miniszter, kiemelve eddig 4 millió vármegye- és országbérletet adtak el, ezért ebbe az irányba mennek tovább. A miniszter arra is kitért, hogy 

14 év alatt és 65 év felett mindenkinek díjmentes lesz a közösségi közlekedés.

Lázár János kijelentette: képben vannak Budapest és agglomerációja közlekedési helyzetével, vagyis „nem kívánják szívatni” sem az utasokat, sem a főpolgármestert.

De ha ő, mármint Karácsony Gergely elalszik, elbambulja a számlák kifizetését, attól nehéz eltekinteni

– folytatta, hozzáfűzve, hogy a főváros az egyetlen, amely extra támogatásban részesül. 

Becslése szerint minden évben 6 milliárd forint képezi a vita tárgyát, ugyanakkor a közlekedés árát valakinek ki kell fizetnie.

A BKK járatain is fogadják el a vármegye- és országbérleteket!

A miniszter szerint „méltányos és fair” ajánlatot tettek, amit Budapest nem fogadott el, ezért tartozik a 2022-es és 2023-as szolgáltatások árával, továbbá nem állapodtak meg arról sem, hogy 2024-ben milyen feltételek mellett folytathatnák.

„Mi elfogadjuk a Budapest-bérletet a MÁV, a HÉV és a Volánbusz járatain, a főváros pedig fogadja el a vármegye- és országbérleteket a BKK-in!” – nyomatékosította Lázár, aki ezt azzal toldotta meg, hogy Karácsony Gergelynek tett ajánlata március 1-jéig él. Később annyival pontosította a kijelentését, hogy mindez a közigazgatási határon belüli utazásokra érvényes, azaz Budapest-bérlettel továbbra sem lehet vidéken utazni.

Újságírói kérdésre válaszolva az építési és közlekedési miniszter kifejtette, hogy az államnak csupán 1 százalék, lefordítva 440 millió forint folyik be a Budapest-bérletekből, ugyanakkor a szolgáltatás 4,7 milliárdba kerül, a főváros ráadásul ehhez még 12 milliárd forintnyi támogatást is kap.

Korábban a Világgazdaság is megírta, hogy a 2016-os szerződés értelmében a MÁV és a Volán helyközi járatainak fővárosi szakaszain elfogadták a BKK jegyeit és bérleteit is. Idén azonban ez a megállapodás megszűnik, vagyis a fővároson belül is jegyet kell váltani a vonatokra, HÉV-ekre és sárga buszokra. Később megjelent a hír, hogy a BKK háromoldalú megállapodást kötött a MÁV-HÉV-vel és a Volánbusszal, amely biztosítja a jelenlegi tarifarendszer megőrzését, azaz maradt a Budapest-bérlet, majd jött a pontosítás: a megoldás átmeneti, legfeljebb március elsejéig, az új tarifarendszer bevezetéséig lesz érvényben. 

Nem kell fizetni a közösségi közlekedésért a debreceni fiataloknak

A sajtótájékoztató másik felszólalója, Papp László, Debrecen polgármestere is történelmi bejelentéssel rukkolt elő: 2024. április 1-jétől a cívisvárosban az oktatási és köznevelési intézményekben jogviszonnyal rendelkező 14 éven aluli gyermekek ingyenesen használhatják a közösségi közlekedési eszközöket. 

A debreceni városkártyát veszik majd igénybe a közlekedési kedvezmény érvényesítéséhez, ezért juniorkártyákat kapnak majd az érintett fiatalok, amelyek révén további kedvezményekre is jogosultak lesznek. A közösségi közlekedési kedvezmény az adott tanév végéig, egészen pontosan augusztus 30-ig él.

„Bízom benne, hogy ezzel lendületet tudunk adni a közösségi közlekedésnek” – tette hozzá Papp, aki szerint ennek révén is újra elérhető a koronavírus-járvány előtti szint.

Ezt majd a miniszterelnök úrral fogom megbeszélni – mondta a saját jövőjéről Lázár János

A Budapesttel fennálló pénzügyi vita, a vármegye- és országbérletek, valamint a Debrecen és a többi vidéki nagyváros fejlesztése mellett a saját jövőjéről is nyilatkozott Lázár János. A jelenleg építési és közlekedési miniszterként dolgozó politikus a Világgazdaság kérdésére úgy felelt: ő is előre megy, nem hátra, ugyanakkor a jövőben is sokat fog együtt dolgozni Orbán Viktorral.