BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csak a vármegyebérlet marad, 14 év alatt ingyenes lesz az utazás – Lázár János történelmi bejelentése

Az építési és közlekedési miniszter kedd reggel bejelentette, hogy március 1-jétől a vármegye és országbérleten túl minden egyebet megszüntetnek. Közölte továbbá azt is, hogy a tavasszal bevezetnek két egynapos, korlátlan közlekedést garantáló jegyet, a Vármegye24-et 990 forintért, a Magyarország24-et pedig 4990-ért. Lázárék átalakítják a kedvezmények rendszerét is, a 65-ből 22 marad meg. A közalkalmazottak esetében megszűnik a pecsételős rendszer, a 14–25 évesek pedig szintén 50 százalékos kedvezményt kapnak, de vármegye- vagy országbérlettel még olcsóbb lesz nekik az utazás. A legfontosabb is elhangzott a debreceni sajtótájékoztatón: 14 év alatt és 65 év felett mindenkinek díjmentes lesz a közösségi közlekedés, miközben a fogyatékkal élőknek, tartós betegeknek, nagycsaládosoknak, valamint a korábban magyar igazolvánnyal utazóknak ingyenes lesz a tömegközlekedés.

Lázár János építési és közlekedési miniszter bejelentette, hogy március 1-jétől a vármegye- és országbérleten túl minden egyebet megszüntetnek. Erre azután kerül sor, hogy a tárcavezető tájékoztatása szerint 2023 decemberére minden 10 eladott bérletből 9 már vármegyebérlet volt. Lázár a Debrecenben tartott sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, hogy „soha annyian nem utaztak a MÁV és Volán járatain, mint 2023-ban”. Közölte azt is, hogy a tavasszal bevezetnek két egynapos, korlátlan közlekedést garantáló jegyet, ezek a következők: 

  • a Vármegye24-et 990 forintért,
  • a Magyarország24-et pedig 4990-ért.

Az utóbbi azt jelenti, hogy a Volán-MÁV közlekedési eszközein naponta 990 forintért lehet majd egy vármegyében, az országban pedig 4990 forintért utazni.

20240109-tarifarendszer-valtas-Debrecen-KA_6
Fotó: Kiss Annamarie/Hajdú-Bihari Napló

Tizennégy év alatt ingyenes lesz a közlekedés

A tárcavezető azzal folytatta, hogy átalakítják a kedvezmények rendszerét is, a 65-ből 22 marad meg, köztük az 50 százalékos diszkont. A közalkalmazottak esetében megszűnik a pecsételős rendszer, egy regisztrációt követően korlátlanul élvezhetnek féláras kedvezményt az oktatásban és egészségügyben dolgozókhoz hasonlóan, a 14–25 évesek pedig szintén 50 százalékos kedvezményt kapnak. Ráadásul ha utóbbi korosztály vesz vármegye- vagy országbérletet, akkor még olcsóbb lesz számukra az utazás. 

Azok a 65 év alatti nyugdíjasok, akik ellátotti utazási igazolvánnyal rendelkeznek, kedvezményes vármegye- és országbérletre lesznek jogosultak, a jelenleg 90 százalékos kategóriába tartozó 

  • fogyatékkal élőknek, 
  • tartós betegeknek, 
  • nagycsaládosok, vagy 
  • korábban a magyar igazolvánnyal utazóknak pedig ingyenes lesz a tömegközlekedés. 

Elhangzott az is, hogy az őszi hónapoktól kezdve lehetővé teszik a bankkártyás fizetést az összes sárga Volánbuszon, ha viszont a sofőrtől vennénk készpénzért jegyet, akkor 200 forinttal terhelik az összeget. 

„Alkotmányba írtuk és törvényben rögzítettük, így minden magyarnak biztosítjuk, hogy eljusson A-ból B pontba” – mondta a miniszter, kiemelve eddig 4 millió vármegye- és országbérletet adtak el, ezért ebbe az irányba mennek tovább. A miniszter arra is kitért, hogy 

14 év alatt és 65 év felett mindenkinek díjmentes lesz a közösségi közlekedés.

Lázár János kijelentette: képben vannak Budapest és agglomerációja közlekedési helyzetével, vagyis „nem kívánják szívatni” sem az utasokat, sem a főpolgármestert.

De ha ő, mármint Karácsony Gergely elalszik, elbambulja a számlák kifizetését, attól nehéz eltekinteni

– folytatta, hozzáfűzve, hogy a főváros az egyetlen, amely extra támogatásban részesül. 

Becslése szerint minden évben 6 milliárd forint képezi a vita tárgyát, ugyanakkor a közlekedés árát valakinek ki kell fizetnie.

A BKK járatain is fogadják el a vármegye- és országbérleteket!

A miniszter szerint „méltányos és fair” ajánlatot tettek, amit Budapest nem fogadott el, ezért tartozik a 2022-es és 2023-as szolgáltatások árával, továbbá nem állapodtak meg arról sem, hogy 2024-ben milyen feltételek mellett folytathatnák.

„Mi elfogadjuk a Budapest-bérletet a MÁV, a HÉV és a Volánbusz járatain, a főváros pedig fogadja el a vármegye- és országbérleteket a BKK-in!” – nyomatékosította Lázár, aki ezt azzal toldotta meg, hogy Karácsony Gergelynek tett ajánlata március 1-jéig él. Később annyival pontosította a kijelentését, hogy mindez a közigazgatási határon belüli utazásokra érvényes, azaz Budapest-bérlettel továbbra sem lehet vidéken utazni.

Újságírói kérdésre válaszolva az építési és közlekedési miniszter kifejtette, hogy az államnak csupán 1 százalék, lefordítva 440 millió forint folyik be a Budapest-bérletekből, ugyanakkor a szolgáltatás 4,7 milliárdba kerül, a főváros ráadásul ehhez még 12 milliárd forintnyi támogatást is kap.

Korábban a Világgazdaság is megírta, hogy a 2016-os szerződés értelmében a MÁV és a Volán helyközi járatainak fővárosi szakaszain elfogadták a BKK jegyeit és bérleteit is. Idén azonban ez a megállapodás megszűnik, vagyis a fővároson belül is jegyet kell váltani a vonatokra, HÉV-ekre és sárga buszokra. Később megjelent a hír, hogy a BKK háromoldalú megállapodást kötött a MÁV-HÉV-vel és a Volánbusszal, amely biztosítja a jelenlegi tarifarendszer megőrzését, azaz maradt a Budapest-bérlet, majd jött a pontosítás: a megoldás átmeneti, legfeljebb március elsejéig, az új tarifarendszer bevezetéséig lesz érvényben. 

Nem kell fizetni a közösségi közlekedésért a debreceni fiataloknak

A sajtótájékoztató másik felszólalója, Papp László, Debrecen polgármestere is történelmi bejelentéssel rukkolt elő: 2024. április 1-jétől a cívisvárosban az oktatási és köznevelési intézményekben jogviszonnyal rendelkező 14 éven aluli gyermekek ingyenesen használhatják a közösségi közlekedési eszközöket. 

A debreceni városkártyát veszik majd igénybe a közlekedési kedvezmény érvényesítéséhez, ezért juniorkártyákat kapnak majd az érintett fiatalok, amelyek révén további kedvezményekre is jogosultak lesznek. A közösségi közlekedési kedvezmény az adott tanév végéig, egészen pontosan augusztus 30-ig él.

„Bízom benne, hogy ezzel lendületet tudunk adni a közösségi közlekedésnek” – tette hozzá Papp, aki szerint ennek révén is újra elérhető a koronavírus-járvány előtti szint.

Ezt majd a miniszterelnök úrral fogom megbeszélni – mondta a saját jövőjéről Lázár János

A Budapesttel fennálló pénzügyi vita, a vármegye- és országbérletek, valamint a Debrecen és a többi vidéki nagyváros fejlesztése mellett a saját jövőjéről is nyilatkozott Lázár János. A jelenleg építési és közlekedési miniszterként dolgozó politikus a Világgazdaság kérdésére úgy felelt: ő is előre megy, nem hátra, ugyanakkor a jövőben is sokat fog együtt dolgozni Orbán Viktorral.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.