BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az utasok érdeke az első – marad a Budapest-bérlet

A BKK pénteken háromoldalú megállapodást kötött a MÁV-HÉV-vel és a Volánbusszal, amely biztosítja a jelenlegi tarifarendszer megőrzését, azaz jövőre is marad a Budapest-bérlet.

A HÉV és az agglomerációs „kék” buszjáratok működtetésével kapcsolatban még 2016-ban egy bonyolult, sok szerződésből álló megállapodáscsomagot kötött Budapest Főváros Önkormányzata és a Közlekedési Minisztérium – emlékeztetett közleményében a Budapesti Közlekedési Központ a Budapest-bérlet tarifarendszere kapcsán. Hozzátették, ezek a megállapodások 2023. december 31-én lejárnak, ami azzal a veszéllyel fenyegetett, hogy január 1-jén megszűnik a jelenlegi áttekinthető és egységes tarifarendszer, valamint nélkülözniük kell az utasoknak az eddigiekben a BKK által nyújtott szolgáltatásokat (például utastájékoztatást, jegyértékesítést, járműpótlást) az agglomerációs vonalakon.

Marad a BKK jelenlegi tarifarendszere.
Fotó: Mohai Balázs/MTI

A BKK számára kiemelten fontos, hogy a több százezer utas, aki közigazgatási határoktól és szolgáltatóktól függetlenül nap mint nap igénybe veszi a szolgáltatást, a megszokott tarifáért, a megszokott módon juthasson el a munkahelyére, iskolába, rokonaihoz.

A MÁV-HÉV-vel és a Volánbusszal megkötött, áthidaló megállapodás lehetővé teszi a jelenlegi szolgáltatások fenntartását, illetve elszámolását, egyúttal érvényben tartja a jelenlegi tarifákat és bevételi elszámolásokat.

 Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 2024. január 1-jétől

• fennmarad az egységes tarifarendszer, vagyis megmarad a Budapest-bérlet elfogadása az agglomerációs vonalakon a főváros közigazgatási határán belül;

• a BKK változatlanul ellátja az egységes forgalomfelügyeleti és utastájékoztatási feladatokat a HÉV-járatokon és a Volánbusz agglomerációs, úgynevezett „kék” autóbuszain;

• a BKK biztosítja az optimális megoldást ezeken a vonalakon az esetleges forgalmi zavarokra;

• a FUTÁR-rendszerben továbbra is megjelennek a környéki járatok, így az utasok a jelenleg rendelkezésre álló felületeken (például a BudapestGO applikációban) továbbra is percre pontosan megtervezhetik az utazásukat;

• a BKK az értékesítési csatornáin (a jegy- és bérletautomatákból, illetve a BudapestGO alkalmazásban) változatlanul lehetővé teszi a jegyvásárlást a HÉV-ekre és az agglomerációs „kék” buszokra is.

A hatályos jogszabályok szerint a felek ezt az áthidaló megoldást addig tarthatják fenn, amíg a közszolgáltatókra vonatkozó közbeszerzési értékhatárt a BKK által nyújtott egyes szolgáltatások értéke el nem éri. Az áthidaló megoldás ugyanakkor lehetővé teszi, hogy január 1-jétől – remélhetőleg a helyzet tartós rendezéséig – az utasok továbbra is a megszokott színvonalú és árú közösségi közlekedési szolgáltatásokat vehessék igénybe.

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár posztjában úgy kommentálta, hogy végül 

az állami és fővárosi szereplők megfogadták a tanácsot, további facebookozás és üzengetés helyett tárgyalóasztalhoz ültek, és meg is állapodtak a Budapest-bérlet fenntartásáról. Ez persze mehetett volna utasok százezreinek ünnepek előtti riogatása és odamondogatás nélkül is.

 

A MÁV és a Volán jövőre kivonulhat Budapestről

Nem hosszabbítja meg a MÁV és a Volán a Budapesttel fennálló szerződést, amivel összehangolták a helyközi és a fővárosi közlekedést. A 2016-os szerződés értelmében a MÁV és a Volán helyközi járatainak fővárosi szakaszain elfogadták a BKK jegyeit és bérleteit is. A jövő évtől ez a megállapodás megszűnhet, vagyis a fővároson belül is szükséges lehet jegyet váltani a vonatokra, HÉV-ekre és sárga buszokra.

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.