A HÉV és az agglomerációs „kék” buszjáratok működtetésével kapcsolatban még 2016-ban egy bonyolult, sok szerződésből álló megállapodáscsomagot kötött Budapest Főváros Önkormányzata és a Közlekedési Minisztérium – emlékeztetett közleményében a Budapesti Közlekedési Központ a Budapest-bérlet tarifarendszere kapcsán. Hozzátették, ezek a megállapodások 2023. december 31-én lejárnak, ami azzal a veszéllyel fenyegetett, hogy január 1-jén megszűnik a jelenlegi áttekinthető és egységes tarifarendszer, valamint nélkülözniük kell az utasoknak az eddigiekben a BKK által nyújtott szolgáltatásokat (például utastájékoztatást, jegyértékesítést, járműpótlást) az agglomerációs vonalakon.

Marad a BKK jelenlegi tarifarendszere.
Fotó: Mohai Balázs/MTI

A BKK számára kiemelten fontos, hogy a több százezer utas, aki közigazgatási határoktól és szolgáltatóktól függetlenül nap mint nap igénybe veszi a szolgáltatást, a megszokott tarifáért, a megszokott módon juthasson el a munkahelyére, iskolába, rokonaihoz.

A MÁV-HÉV-vel és a Volánbusszal megkötött, áthidaló megállapodás lehetővé teszi a jelenlegi szolgáltatások fenntartását, illetve elszámolását, egyúttal érvényben tartja a jelenlegi tarifákat és bevételi elszámolásokat.

 Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 2024. január 1-jétől

• fennmarad az egységes tarifarendszer, vagyis megmarad a Budapest-bérlet elfogadása az agglomerációs vonalakon a főváros közigazgatási határán belül;

• a BKK változatlanul ellátja az egységes forgalomfelügyeleti és utastájékoztatási feladatokat a HÉV-járatokon és a Volánbusz agglomerációs, úgynevezett „kék” autóbuszain;

• a BKK biztosítja az optimális megoldást ezeken a vonalakon az esetleges forgalmi zavarokra;

• a FUTÁR-rendszerben továbbra is megjelennek a környéki járatok, így az utasok a jelenleg rendelkezésre álló felületeken (például a BudapestGO applikációban) továbbra is percre pontosan megtervezhetik az utazásukat;

• a BKK az értékesítési csatornáin (a jegy- és bérletautomatákból, illetve a BudapestGO alkalmazásban) változatlanul lehetővé teszi a jegyvásárlást a HÉV-ekre és az agglomerációs „kék” buszokra is.

A hatályos jogszabályok szerint a felek ezt az áthidaló megoldást addig tarthatják fenn, amíg a közszolgáltatókra vonatkozó közbeszerzési értékhatárt a BKK által nyújtott egyes szolgáltatások értéke el nem éri. Az áthidaló megoldás ugyanakkor lehetővé teszi, hogy január 1-jétől – remélhetőleg a helyzet tartós rendezéséig – az utasok továbbra is a megszokott színvonalú és árú közösségi közlekedési szolgáltatásokat vehessék igénybe.

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár posztjában úgy kommentálta, hogy végül 

az állami és fővárosi szereplők megfogadták a tanácsot, további facebookozás és üzengetés helyett tárgyalóasztalhoz ültek, és meg is állapodtak a Budapest-bérlet fenntartásáról. Ez persze mehetett volna utasok százezreinek ünnepek előtti riogatása és odamondogatás nélkül is.

 

A MÁV és a Volán jövőre kivonulhat Budapestről

Nem hosszabbítja meg a MÁV és a Volán a Budapesttel fennálló szerződést, amivel összehangolták a helyközi és a fővárosi közlekedést. A 2016-os szerződés értelmében a MÁV és a Volán helyközi járatainak fővárosi szakaszain elfogadták a BKK jegyeit és bérleteit is. A jövő évtől ez a megállapodás megszűnhet, vagyis a fővároson belül is szükséges lehet jegyet váltani a vonatokra, HÉV-ekre és sárga buszokra.