Eljárás indult az energiaitalok reklámjai miatt – ezek az okok
Versenyfelügyeleti eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Magyar Energiaital Szövetséggel (MESZ) szemben, mert az vélhetően megtévesztette a fogyasztókat – írta keddi közleményében a hatóság. A GVH azt gyanítja, hogy több, az energiaitalokat népszerűsítő kommunikációs kampány az elmúlt egy évben elsősorban a fiatalabb korosztálynak szólt, így azok vélhetően sérülékeny fogyasztói csoportot is érinthettek, illetve befolyásolhattak.

A Gazdasági Versenyhivatal szerint a Magyar Energiaital Szövetség (MESZ) tavaly októbertől az energiaitalok felelősségteljes fogyasztását népszerűsítő kampányaiban
valószínűsíthetően megalapozatlanul állította, hogy az energiaitalok jót tesznek az egészségnek
az Instagram- és TikTok-oldalain, a szövetség hivatalos weboldalán, valamint országos televíziós műsorokban. A GVH alátámasztásul ezekből néhányat idézett:
- „Ahelyett, hogy megennél ennyi zöldséget, inkább megihatnál egy energiaitalt.”
- „(…) egészséges az energiaital. Egy doboz energiaitalban annyi B-vitamin van, mint 3,6 kg sárgarépában, 1,7 kg brokkoliban, vagy 2 kg spenótban.”
- „Azt tudtad, hogy egészséges az energiaital?”
- „A koffein (…) jót tesz a bőrnek, a hajnak, még akár a fogyásban is segíthet vagy a súlyod megtartásában. Te mikor ittál utoljára energiaitalt?”
- „Napi ötöt simán megihatsz.”
Készülhet a bizonyítékokkal a Magyar Energiaital Szövetség
A GVH azt is aggályosnak találta, hogy a MESZ valószínűsíthetően hamisan állította és utalt arra, hogy az energiaitalok megelőznek betegségeket, amikor a következőt írta: „a koffein erőteljesen serkenti az agyat, ezért az energiaital fogyasztása nagymértékben csökkentheti az Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát.”
A versenyhatóság gyanúja szerint a MESZ ezekkel az állításokkal megtévesztette a fogyasztókat, így megvizsgálja, hogy a szövetség alá tudja-e támasztani bizonyítékokkal az aggályos kijelentéseit.
Azaz a GVH nem az energiaitalok élettani, illetve egészségre gyakorolt hatását értékeli, hanem a reklámkommunikáció, így a fenti üzenetek megalapozottságát.
„A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a MESZ a jogsértést elkövette” – hangsúlyozta a GVH, amelynek három hónapja van a vizsgálat lefolytatására.


