Feltételes közbeszerzést írnak ki a debreceni repülőtér új futópályája és gurulóútjai tervezésére 2025-ben; a jövő év elején új légitársaságok megjelenése várható – jelentette ki Papp László a december 19-i közgyűlésen, ahol a helyi szállodaipar jelenéről is beszélt.
A légikikötőt üzemeltető Debrecen International Airport Kft.-ben a város 32,48 százalékos tulajdonrészt birtokol a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. révén – írja a cívishír. A közgyűlés csütörtökön megszavazta, hogy ebből 20 százaléknyi üzletrész az önkormányzathoz kerüljön át. A döntés hátterében finanszírozási kérdések állnak, lényegében az, hogy a reptér 2025-re kalkulálható működési veszteségének a kisebbségi tulajdonosra – tehát Debrecen városára, hiszen a többségi tulajdonos a Magyar Állam – eső hányadát az önkormányzati vagyonkezelő cég vagy maga az önkormányzat fizesse ki (400-500 millió forintról van szó).
Mivel előbbinek az évről évre több milliárd forintos veszteséggel működő DKV-val is birkóznia kell, a reptér finanszírozását célszerűbb az önkormányzatra terhelni – derülhetett ki a polgármesteri indoklásból.
Papp László megerősítette:
a nehézségek ellenére Debrecen megtartja a részesedését a reptérben, hiszen a régió gazdasági motorjaként szüksége van a befektetői tárgyalások során is kiemelt jelentőséggel bíró légikikötőre.
Papp László érvelése szerint ez a működési veszteség elhanyagolható összeg a multik kelet-magyarországi beruházásaiból és a jelenlétükből származó előnyökhöz képest.
A városvezető – Madarasi István (MSZP) felvetésére – a 2019-hez képest összezuhant utasforgalom és járatszám kapcsán arról is beszélt, hogy
több légitársasággal tárgyalnak, de még egyikkel sem értek a folyamat végére. Ugyanakkor reálisnak nevezte 2-3 ilyen új szereplő 2025 eleji bejelentését és azt is, hogy az általuk repült városok már a reptér nyári menetrendjében is megjelenjenek.
A fejlesztések melletti önkormányzati elkötelezettséget jelzi, hogy már zajlik a futópálya és a gurulóutak tervezéséről szóló feltételes közbeszerzés folyamata. Az ajánlatkérés közzététele jövőre megtörténik, a tervezésnek az állammal megosztott költségét pedig beépítik a város jövő évi büdzséjébe – derült ki. Papp László azt mondta, a jelenlegi elavult 40 méter szélességű futópálya helyett 45 méterest valósítanának meg, a szintén sürgető, korszerű navigációs rendszert pedig csak az új infrastruktúrára érdemes „rátelepíteni”.
A közgyűlés alkalmával – szintén ellenzéki kérdésre – a polgármester kijelentette: ha csökkent is a beutazó turizmus volumene, a debreceni szállodaipart ez egyszerre fűti az üzleti, munkavállalói célú beutazókkal (most utóbbiak a hangsúlyosabbak, ismerte el).
Debrecenben jelenleg az egyik legjobb befektetés a szállodaüzemeltetés, a kihasználtság ugyanis 70-80 százalékos. Ezzel összefüggően két-három újabb szállodaberuházás előkészítése zajlik és az önkormányzat is értékesít majd ingatlant ilyen céllal – mondta. Utóbbinál valószínűleg a Dósa nádor téri egykori ÁNTSZ-épületsorra utalt, amelyet 2023 tavaszán – sikertelenül – már meghirdetett együttes értékesítésre a Debreceni Vagyonkezelő. Akkor elvárásként meg is fogalmazódott, hogy a nyertes ajánlattevő legalább 4 csillagos szállodát építsen fel ott. A lerobbant épületeket egyébként bruttó 347 millió forintért vette meg az államtól Debrecen városa 2019-ben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.