BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Budapest, 2019. március 26.
Légi utasok az induló repülõgépek listáját mutató  elektronikus utastájékoztató tábla elõtt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülõtér 2B termináljának indulási csarnokában.
MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû  különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi  igényért a fotó készítõje közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt.

Kiderült a fapados légitársaságok nagy trükkje – a légiirányítás pontosan elmagyarázta, miért késnek a gépek

Behatoló járatok, tarthatatlan repülési tervek, öldöklő verseny, elégtelen repülőtéri, légitársasági kapacitások, valamint szélsőséges időjárás adták fel a leckét a Hungarocontrolnak. A légiirányítás kevesek által ismert részleteiről beszélt a Világgazdaságnak a társaság vezérigazgatója, Turi Ferenc. Az ő augusztusi belépése óta máris látványosan csökkent a késések száma.

A nyári után a karácsonyi légiközlekedési csúcs okoz többletfeladatot a hazai légiirányításnak. A Hungarocontrol Zrt. augusztusban kinevezett vezérigazgatóját, Turi Ferencet részben erről, de részleteiben a nyári járatkésések hátteréről és a társaság előtt álló feladatokról kérdezte a Világgazdaság.

légiirányítás
Turi Ferenc: a légiirányítás a nemzeti szuverenitás alapja / Fotó: Kallus Gyorgy

Közelednek a karácsonyi ünnepek, bizonyára az átlagosnál többen utaznak ilyenkor repülővel. Mit tapasztalnak a forgalomban?

Ez valóban az év egyik kiemelt időszaka a légiirányítás számára, különösen a karácsonyt megelőző két hét. Bár a kezelendő volumen a nyári hónapokban a legmagasabb, jellemzően a július–augusztus jelenti a csúcsot. Pontos decemberi számokról majd csak az év elején tudunk beszámolni, de tavaly ilyenkor 32 300 légi járművet kezeltek a szakembereink. Most, az előzetes becsléseink alapján mintegy 6 százalékos további növekedésre számítunk. Ez azt jelenti, hogy közel 6 millió utas biztonságos közlekedését biztosítjuk ebben a két hétben. A budapesti reptér le- és felszálló gépei mellett az ország légterén átrepülő forgalom is jelentősen nő a Covid-világjárvány óta, az említett az időszakban is.

A magunk részéről felkészülten vártuk a megnövekedett ünnepi forgalmat, megerősített kapacitásokkal készültünk rá.

Mik voltak a nyári nagy hazai járatkésések fő okai?

A repülés komplex, többszereplős iparág: elsősorban a légitársaságok, a repülőterek, az irányítócégek és a földi kiszolgálók alkotják. Ahhoz, hogy minden rendben menjen, a felsoroltak mindegyikének tökéletesen kell végeznie a szolgáltatását, egymással térben és időben összehangolva. A nyári eset kapcsán érdemes távolabbról indulni. 

A koronavírus-járvány idején a repülőterek, a földi kiszolgálócégek és a légitársaságok kapacitásokat építettek le, és azokat a légitársaságok építették vissza elsőként.

A hirtelen megugró kereslet, valamint az ukrán légtérzár és az orosz légtérembargó hatalmas, hirtelen nyomást helyezett a Hungarocontrolra. A közel- és a távol-keleti járatok javarészt felénk kerülnek. Végül is ezek okozták a problémák egy részét. A másik részét sajnálatos módon a nyári turbulens, viharokkal teli időjárás hozta magával: 2024 nyarán korábban sosem látott mennyiségű vihar sújtotta Európát, aminek hatására jelentős késésekkel kellett szembesülnie a légitársaságoknak. Kihangsúlyoznám ugyanakkor, hogy a késések és a kellemetlenségek ellenére a légiközlekedés biztonságos maradt. A mi szakmánkban pedig ez áll az első számú helyen.

Hogyan sikerült kezelni a kialakult helyzetet?

Mi a magunk teendőit tudjuk elvégezni, nyilván az időjárás alakulására nincsen ráhatásunk. Először is megpróbáltuk pótolni a hiányzó kapacitásokat, például az oktató és a multifunkcionális kollégák átültek a légiirányítókhoz. Részleges, átmeneti légtérkorlátozást is bevezettünk. A Magyarország feletti elméleti tíz szektor – logikai légtérblokk – mindegyikéhez két légtérirányító tartozik, ezért amikor hirtelen megnőtt az igény, a kapacitáshiány miatt csak hat, maximum időlegesen hét szektort tudtunk megnyitni.

Ekkor került sor az említett részleges légtérkorlátozásra és kapacitásbővítésre, ezeknek köszönhetően csökkentek jelentősen a késések. Emellett aktívan lobbiztunk az Eurocontrolnál a Magyarország feletti átrepülő járatok számának optimalizálásáért. Megerősítettük továbbá a reggeli műszakunkat, ilyenkor indul a Wizz Air és a Ryanair legtöbb gépe. 

Ha miattunk megcsúsznak a reggeli gépek, az rárakódik az egész nap járatindulásaira. Tehát a reggeli forgalmat prioritásként kezeljük. Mondhatná persze valaki, hogy már helyreállt minden ősszel, mivel kisebb a forgalom is. De ez nem feltétlenül van így, hiszen szeptemberben szinte végig a nyári szinten zajlott a forgalom, vagyis naponta 3500–3600 repülő haladt át a hat szektoron. Volt példa napi 5500 repülőre is.

Egy repülő akkor száll le vagy fel, amikor azt a légiirányító engedni. Miért hibáztatta a nyáron mégis mindenki a légitársaságokat a késésekért?

Ez így csak félig igaz. A pilóta indulás előtt benyújt egy repülési tervet, és ha szabad az útvonal, felszáll. A légiirányítás csak akkor módosít ezen, ha akut problémákat lát. A légitársaságoknak vannak megkérdőjelezhető gyakorlataik. Például olyan menetrendeket hirdetnek meg, amelyekről eleve tudják, hogy lehetetlen betartani. Így azt az időt, amely alatt az érkező repülőt el tudják indítani – a fordulóidőt – rendszeresen alulpublikálják. 

Elsősorban a low cost légitársaságok számolnak rendkívül rövid, néhány tízperces fordulóidővel, holott soha nem fordulnak meg 40-45 percnél hamarabb.

Egyedül egy ilyen repülő, amely naponta érint négy repülőteret, hatalmas késést tud okozni. Külön probléma, hogy az eleve késésben lévő repülőket a csúszás miatt boruló légtérforgalom miatt van, hogy már később sem tudjuk elengedni, így tovább kell várniuk. Bár ez a pluszkésésük a légtérirányításból fakad, de nem a légtérirányítás hibájából. Egy repülő a nap végére többórás késést is összeszedhet ilyen módon.

Az is kényszermegoldáshoz vezet, ha egy légitársaságnak nincs annyi gépe, mint amennyire szüksége van. Az összes szereplőnek végig kellene gondolnia, hogy a termékét, a szolgáltatását milyen felelősséggel teszi ki a piacra.

Mekkora az időjárás szerepe a késésekben?

Nagy, mintegy 60 százalék, további 20 százalék vezethető vissza a légitársaságokra, és 20 százalék a légiirányításra. Az időjárás tendenciája is aggasztó. Tavaly is nagyon extrém helyzetek alakultak ki, a viharok gyorsan érkeztek. Ezért is tárgyalunk a Hungaromettel arról, hogy pontosabb előrejelzéseket kaphassunk a viharok, ciklonok várható érkezéséről, hatásáról.

Az időjárás a szakmában használt intruder fligth (behatoló repülés) kifejezés kapcsán jelenik meg hangsúlyosan. Ilyen repülésre például olyankor kerül sor, amikor a magyar légtér már eleve csúcsra jár, de például Szlovákiában kialakul egy nagyobb vihar.

Turi Ferenc, a Hungarocontrol Zrt. vezérigazgatója

Turi Ferenc több mint 40 év szakmai tapasztalattal rendelkezik a légiközlekedés számos területén. Pályafutása során többek között a Malév chicagói régióigazgatójaként, majd kereskedelmi és marketingigazgatójaként is dolgozott. Később a Roland Berger tanácsadó cégnél volt ügyvezető-partner. A közelmúltban számos jelentős légiközlekedési projektben vállalt stratégiai tanácsadói feladatokat. 2024. augusztus 1-jével nevezték ki a Hungarocontrol Zrt. vezérigazgatójának.

A Szlovákia feletti gép kapitánya megpróbál kitérni a vihar elől, de erről nem egyeztet a légiirányítójával, csak elindul másfelé. E nem várt, intruder járatok tömegével jelentek meg a magyar határon is. Addig mi nem is tudunk az ilyen repülőkről, amíg a határ túloldalán vannak, csak amikor megjelennek a magyar légtérben, miután eltértek a repülési tervüktől. Tovább terhelik az eleve is túlzsúfolt magyar égboltot. Erről pedig senki nem tehet. A megoldás itt a szomszédos országok közötti aktív kooperáció, ezt mi magunk prioritásként kezdtük el kezelni.

Egyébként betartják az útvonalukat a repülők?

Az intruder flight egyik változatáról tehetnek a légitársaságok. Ezek a gépek induláskor leadnak egy szuboptimális repülési magasságot, azért, hogy „papíron” beférjenek még a légtérbe. Pedig már a leadáskor tudják, hogy az útvonalukon azon a magasságon, ahol valójában majd repülni fognak, korlátozás van, tehát a tervük nem tartható. Amikor megjelennek a határon, ahol a korlátozásra hivatkozva hirtelen lejjebb ereszkednek, és be is kell őket engedni, mert ott nincs korlátozás. Utána viszont közlik, hogy felemelkednek az üzemanyag-felhasználás szempontjából optimális magasságukra.

Nincs jogszabályi eszköz az ilyen vagy a fordulóidőkkel való trükközések visszaszorítására?

A levegőben a kapitány az úr. A légitársaságok között pedig öldöklő verseny folyik, mindegyik igyekszik minél több járatot indítani, közzétenni a nagy kínálatot és felvenni az utasfoglalásokat. Viszont nem mindig sikerül betartaniuk a megcélzott menetrendet. 

Mindenki tudja a szakmában, hogy nem reálisak a megadott fordulóidők, de ezt nem sikerült megreformálni.

Nem lehet közölni a légitársasággal, hogy mivel eddig az adatok alapján mindig túllépte a fordulási idejét, határozzon meg hosszabbat. Ilyenkor a légitársaság megesküszik, hogy ezentúl tartja az idejét, a hatóság pedig nem szólhat bele. Éppen ezért van komoly jelentősége annak, hogy a magyar fogyasztóvédelmi hatóság komolyan fellép. Ezt nagyon helyeslem, ebben a székben én magam is mindig a fogyasztók érdekeit képviselem. Bele tudom élni magam annak az utasnak a helyzetébe, aki elindul a családjával az éves nyaralására, és szörnyű állapotokkal találkozik a repülőút során.

 Hogyan határozzák meg a légitársaságtól kért díjakat? 

 A légitársaságok

  • légtérhasználati,
  • leszállási,
  • illetve átrepülés

illetéket fizetnek, amit meglehetősen igazságosan számolnak a légiirányítók. Figyelembe veszik a felszállási súlyt és a légtérben megtett távolságot. Ez korábban Magyarországon extrém alacsony volt, ami visszavezethető a már említett költségcsökkentési törekvésekre. Emiatt tavaly átlagosan 28 euró volt az átrepülés egységára (service unit charge), míg például Ausztriában 70 euró körül. Igaz, ez arra ösztönzött légitársaságokat, hogy kerüljenek a magyar légtér felé, ha olcsóbban jönnek ki a magasabb üzemanyagköltség dacára.

A légiirányítók együtt tudnak működni a behatoló repüléseket végző elkóborló repülők kezelésében?

Ez érdekes, mert miközben mindenki a saját piacát védi, az Európai Bizottságnak van egy – véleményem szerint néha túlzásokba is eső – egységesítési törekvése. Szeretné, ha idővel az egész Európai Unió egyetlen vagy kis számú légiirányító alá tartozna. Ezért lobbiznak egyes légitársaságok is. 

Ugyanakkor a légiirányítás a nemzeti szuverenitás alapja.

Minden légiirányító igyekszik erősödni, ami olyan probléma, amely egyúttal akadályozza, hogy közöttük valós, stratégiai együttműködés jöjjön létre. Mindazonáltal vannak kezdeti egyeztetések a szlovák és az osztrák légiirányítókkal partnerségről, adatmegosztásról, például éppen az intruder járatok érkezésének előrejelzésére.

légiirányítás
Szeptemberben is szinte nyári forgalmat kezelt a magyar légiirányítás / Fotó: Kallus Gyorgy

 Mi róható fel a repülőtereknek a késések kapcsán?

 Az okozza a legnagyobb problémát, ha valamiben kapacitáshiányuk van: például

  • kifutópályában,
  • gurulóútban,
  • repülőgép-parkolóhelyben,
  • a check-in pultoknál,
  • vagy biztonsági ellenőrzésben.

Ha egy repülőtér nem jól méri fel, hogy éppen milyen területen hiányos a kapacitása, akkor az is folyamatos késéshez, illetve napon belüli optimalizáláshoz vezet. Éppen az a néhány hete a Hungarocontrol és a Budapest Airport által aláírt stratégiai együttműködés lényege, hogy szorosabbá tesszük az előbbieket érintő együtt gondolkodást.

A szakmában kollaboratív döntéshozatali rendszernek nevezik az általunk is alkalmazandó megoldást. Konkrétan arról van szó, hogy miközben a repülőtér nem tudja, hogy a repülési tervhez képest éppen mi történik az adott járattal, nekünk vannak konkrét információink, amelyek mind a repülőtér, mind a földi kiszolgáló cégek operatív kapacitás tervezését támogathatja. Ehhez egy digitális platform szükséges, amelyen minden érintett fél valós időben értesülhet az általa várt repülőgép státuszáról.

Ezt tudva a repülőtér is máshogy hasznosíthatja azokat a kapacitásait, amelyeket a késésben lévő repülőgép érkezésének idejére állított rendelkezésre.

Az ember azt gondolná, hogy a repülőtérnek és a légiirányítónak eddig is együtt kellett működnie.

Ez két részből áll. A business as usual rész valóban folyamatos is. A mostani megállapodás azonban azt jelenti, hogy elkezdjük komolyan bevezetni a szigorú szakmai szabványokat, a kollaboratív együttműködésbe ugyanis mind a két félnek nagyon komoly munkát kell befektetnie. E többéves, kritikus és döntő fontosságú projektek során kőkeményen kell dolgozni. Lehet, hogy elvben e projektek korábban is léteztek, de nem működtek.

A két cég eddigi partnersége nagyon messze volt a kooperativitástól. Most viszont veszünk egy nagy levegőt, és hozzálátunk, amit természetesen nagymértékben támogat a Budapest Airport többségi állami tulajdonba való visszakerülése, az új francia üzemeltető, illetve a Nemzetgazdasági Minisztérium mint közös tulajdonosi joggyakorló jelenléte. 

Az új feladatokra kívülről is kellett szakembereket hozni, visszacsalogatni?

Természetesen. Az új vezetők közül szinte mindenki kívülről jön. A légiirányítók említett azonnali pótlásának az is része volt, hogy felvettük a kapcsolatot külföldi, vagy külföldön élő magyar légiirányítókkal. Összeállítottunk számukra egy pénzügyi csomagot, aminek pozitív fogadtatása volt.  

Hol képzik a légiirányítókat?

Van egy Entry Point Central nevű közös oktatási cégünk, amelyben a Hungarocontrolnak 49, míg az Entry Point North nevű, egész Európát lefedő svéd vezető oktatási cég 51 százalékkal rendelkezik. A vegyesvállalat működését az idén ősszel új alapokra sikerült helyezni, ami a Hungarocontrol igényeit jobban kiszolgálja. Ez a nemzetközi szinten is elismert minőségű oktatás a Hungarocontrol fejlődésének az alapja.

Mivel mérhető a Hungarocontrol működésének a minősége, mit várnak el öntől?

Nagy Márton miniszter úr pontos igényekkel lépett fel. Az első és a legfontosabb, hogy a késéseknek drasztikusan csökkennie kell. Ezért is a bibliám a heti késéseket mutató grafikonunk. Látszik rajta a belépésem óta elért elég jelentős javulás. Azonban hosszú út áll még előttünk. Több kulcs indikátorban is szeretnénk további javulásokat elérni.

Volt olyan feladata a Hungarocontrolnak a közelmúltban, ami extra kihívást jelentett?

Például tavaly az Európa-Liga-döntő: harminc gép érkezett egyszerre, hozták a szurkolókat, a csapatokat. Hirtelen ki kellett találni, hogy ezt a plusz harminc gépet hogyan tudjuk besorolni a normál forgalomba. A Budapest Airportnak is ki kellett találnia, hogy hová állítsa a gépeket, mert ennyi helye nincs.

Végül gurulóutakon, sőt lezárt futópályán is álltak repülők. Ugyanígy idén az EU-elnökséghez kapcsolódó fő rendezvényeken kellett megfeszített munkát végeznünk, melyet a Budapest Airport kollégáival példaértékűen sikerült lebonyolítani.

A Hungarocontrol figyeli a kis repülőterekre tartó és a katonai repülőket is?

Együttműködünk a kis repülőterekkel. Akkor vesszük át az irányítást egy bizonyos magasság alatt, amikor a kisgépek leadják a repülési tervüket és felszállnak. A katonai repülésben a magas légtéri átmenő forgalmat irányítjuk, de a honvédségnek van saját irányítása.  

Vannak a hazai légiirányításban az Ukrajnában folyó, illetve más háborús eseményekkel összefüggő kockázatok?

Biztonsági kockázat nincs, a magyar és a többi, konfliktusban nem érintett légtér teljes mértékben biztonságos.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.