Az elmúlt időszakban 5,7-ről 6,7 kilogrammra emelkedett az egy főre jutó éves halfogyasztás Magyarországon, ami biztató, de ezzel még mindig az európai mezőny hátsó részén vagyunk – mondta a hazai halfogyasztásról tartott sajtótájékoztatón Nobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszer-gazdaságért és agrárszakképzésért felelős államtitkára. Mint mondta, a 2013 és 2020 közötti időszakban folytatott fogyasztásösztönző kampányok, mint a „Kapj rá!” nagyban hozzájárultak a fogyasztás növeléséhez. Mint elmondta, a jelenlegi uniós ciklusban is lesz a halfogyasztást ösztönző kampány, amire 700 millió forint forrás áll rendelkezésre. A karácsonyi hal iránti megnövekvő kereslet apropóján az államtitkár kérte a kereskedőket: az árrésben legyenek mértékletesek, hogy mindenkihez eljusson a magyar hal.
A hazai halak fogyasztása az egészségre gyakorolt pozitív hatása mellett vizes élőhelyeink ökológiai fenntartásában is fontos, hiszen ennek a halászok kulcsszereplői. A magyar halászati ágazat termékeinek vásárlása a rövid ellátási láncot is támogatja, a hazai termékek megfelelnek a szigorú élelmiszer-biztonsági szempontoknak, emellett pedig a magyar gazdaságot, a halászokat és a magyar kultúra fennmaradását is támogatják – mondta Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezetője.
Ondré Péter szerint azért is van helye a halfogyasztás további ösztönzésének, illetve van esélye annak, hogy ezzel tovább növelhető a fogyasztás, mert a legutóbbi kampány után készült kutatás szerint a megkérdezettek 90 százaléka nyitott a halfogyasztásra. Ez bizakodásra ad okot, csakúgy, mint az, hogy az öt legnépszerűbb halfajta édesvízi volt. Az is érdekes, hogy
a fogyasztásban a vízválasztó nem a tengerpart, ugyanis a négy legkevesebbet fogyasztó uniós ország között ott van Románia és Bulgária is, míg a a rangsor elején pedig Luxemburg. A törésvonal tehát kelet és nyugat között van, ezt kell tudnunk meghaladni
– tette hozzá.
A korábbi halfogyasztás-népszerűsítő kampány középpontjába az egészségtudatos étkezést és a magyar fajták ismertetését helyezték, a most következőben pedig arra helyezik a hangsúlyt, hogy a halat hogyan lehet a gasztronómiába illeszteni, hogy „ne csak a halászlé és rántott hal legyen a kínálatban”.
A Metro adja el a legtöbb halat a Magyarországon jelen lévő élelmiszer-kereskedelmi láncok közül – mondta Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) elnöke. A hazai haltermelők 16 ezer tonna halat állítanak elő, amelynek 40 százaléka a karácsonyi ünnepi időszakban kel el. A halászati ágazat 110-120 vállalkozása háromezer munkavállalót tart el. Az idei év jól indult a halászok számára, a megfelelő mennyiségű csapadék feltöltötte a tavakat, viszont a nyáron 30 Celsius-fokra felmelegedett vízben erős mértékű volt a halpusztulás. Ennek egyik a következményét a vásárlók is láthatják: a megmaradt halak ugyanis a nagyobb élettér miatt mostanra nagyobb méretűek lettek, mint általában ilyenkor szokásos.
Pusztulnak a hazai halak a brutális meleg miatt, a hőség nem hagy oxigént
Az extrém időjárási körülmények között a szokásosnál nagyobb arányú a nyári, oxigénhiányból, iszapgáz-felszabadulásból, illetve a halevő ragadozók kártételéből adódó halpusztulás. A halászok helyzetét tovább rontja, hogy újra visszaesőben a halfogyasztás.
A MA-HAL elnöke elmondta azt is, hogy a 6,5-7,5 ezer forintos mázsánkénti takarmányárak elfogadható szintűek, a haltermés pedig közepes. Mint bejelentette:
A tógazdaságok idén is a tavalyi árakon adják át a halat a kereskedőknek, miattuk tehát nem emelkedik a hal ára.
A karácsonykor asztalra kerülő halak 81 százaléka ponty, emellett pedig főként afrikai harcsa, süllő, keszegfélék, kárász, valamint a növényevő busa és amur kerül az asztalokra.
A halászokat sújtó gondok között kiemelte, hogy a védett állatfajokat – mint például a kormoránt és a vidrát – gyakorlatikag a tógazdaságok látják el élelemmel, amiért cserébe hektáronként 100 euró kompenzációt kapnak. Ez az összeg azonban eltörpül a más országokban adott hasonló célú juttatás mellett, ami például Németországban 700, Horvátországban és Csehországban 300-400 euró. Ez megnehezíti az exportot, holott az alacsony belső fogyasztás miatt nagy szüksége van rá az ágazatnak.
„A halkategória az egyik büszkeségünk, évente 1600 tonna kel el, 5,8 milliárd forint értékben, és az eladott halak egyharmada magyarországi” – mondta Kápolna Beáta, a Metro Kereskedelmi Kft. beszerzési igazgatója. Az idén 30 éves vállalat az elmúlt években ismét visszatért a nagykereskedelmi vonalra, és a vendéglátóegységek 80 százaléka vásárol náluk. A legtöbb étteremben négy magyar hal van a kínálatban.
amelyeket a vendéglátósok egész évben egyenletes mennyiségben vásárolnak. Vásárlóik között persze vannak olyanok is, akik háztartási célra szerzik be a halat, náluk pedig már jól látszik a szezonalitás. Négy hónapja péntekenként külön is promotálják a friss halat, ilyenkor kóstoltatásokat szerveznek. Ezek nem a gasztronómiai partnereiknek szükségesek, de abban náluk is van dolga a Metrónak, hogy ne csak a megszokott halfajokat vásárolják, hanem bővítsék kínálatukat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.