Ugyanakkor a késedelmes fizetések okai nagyon eltérnek az európai átlagtól: Magyarországon főként pénzügyi nehézségekkel magyarázhatók, míg Európában egyszerű feledékenységgel – derül ki az Intrum legfrissebb Európai Fogyasztói Fizetési Felméréséből (ECPR). A válaszadók 74 százaléka jelezte, hogy az elmúlt évben minden számláját határidőre rendezte, ez 2019 óta a legmagasabb arány. A pozitív trend részben a javuló makrogazdasági helyzetnek köszönhető, ugyanakkor a tartósan magas árak, a növekvő hitelköltségek és az ingadozó energiapiac továbbra is nyomást gyakorolnak a háztartásokra.
Az eredmények európai szinten is biztatók, bár nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az uniós átlaggal szemben
Magyarországon a késve fizetők körében továbbra is az anyagi nehézségek jelentik a legnagyobb kihívást.
A felmérés szerint a magyar válaszadók 53 százalékának a késedelmes számlafizetés ráadásul nem egy egyszeri eset, hanem visszatérő probléma, és nem mutatott érdemi javulást az előző évhez képest. Az EU-ban ezzel szemben jóval alacsonyabbra, mindössze 25 százalékra tehető azok aránya, akik rendszeresen késlekednek a számlák kifizetésével.
A magyar fogyasztók hosszú távú pénzügyi kilátásaikkal kapcsolatban is kevésbé magabiztosak európai társaiknál:
a válaszadók mindössze 40 százaléka biztos abban, hogy kölcsön felvétele nélkül képes lenne fedezni egy váratlan, 100 ezer forintos kiadást.
A nyugdíjcélú megtakarításokkal kapcsolatos várakozás is alacsony, a megkérdezettek fele sem bízik abban, hogy elegendő pénzt tud félretenni a nyugdíjas éveire.
A válaszadók túlnyomó többsége nem is látja az anyagi felemelkedés lehetőségét: négyből három szerint kemény munkával és megtakarítással sem érhető el anyagi siker. Az ország gazdasági helyzetének megítélése szintén borús: mindössze 14 százalék véli úgy, hogy javuló tendencia tapasztalható.
Magyarországot különösen súlyosan érintette az utóbbi években a pénzromlás mértéke, ráadásul a hazai fogyasztók európai viszonylatban is nagyon rosszul állnak megtakarítások szempontjából, így érthető, hogy borúsan látják a helyzetüket az emberek. Hiába a hatéves csúcs a számlák időben történő fizetését illetően, a sereghajtók közé tartozunk
– kommentálta az ECPR eredményeit Deszpot Károly, az Intrum általános vezérigazgató-helyettese.
A közösségi média és az online vásárlás kényelme világszerte fokozza az impulzusvásárlást, különösen a fiatalabb generációk vásárlási szokásaira van hatással. Bár Magyarországon a fogyasztók óvatosabbak az európai átlagnál, még így is a lakosság 25 százaléka vallotta be, hogy hajlamos elcsábulni és olyan dolgokat vásárolni, amelyekre egyébként nincs feltétlenül szüksége, ha a közösségi médiában lát egy vonzó terméket. A magyarok harmada (35 százalék) érzi úgy, hogy az elmúlt két évben nőtt a spontán vásárlásai száma.
A Z generáció különösen érintett: közel 60 százalékuk tapasztalta, hogy az online térben megjelenő célzott marketingüzenetek hatására gyakrabban vásárolnak spontán módon, mint korábban. Hasonló tendenciák figyelhetők meg a személyes, bolti vásárlások terén is, ahol szintén jelentős arányban nőtt a nem tervezett vásárlások száma, szintén a fiatalabbak körében. Az adatok ugyanakkor arra utalnak, hogy a magyar fogyasztók még így is óvatosabbak, mint európai társaik: kétszer olyan elővigyázatosak vagyunk, amikor költekezésről van szó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.