BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Beszállt a Coca-Cola HBC az „internetbe”

Magyar rendszerfejlesztővel közösen vágott bele a Coca-Cola HBC a kasszák nélküli kisboltok fejlesztésébe. A cég rövid időn belül tizenöt kis alapterületű egységet szeretne, egyelőre 250 millió forint befektetéssel. Nagy kérdés, hogy az Amerikában már ismert technológia itthon milyen üzleti utat jár be.

Új üzletágat épít a Coca-Cola HBC Magyarország. A vezető hazai üdítőital-gyártó az automatizált kereskedelmi megoldásokat kínáló Kende Retail Kft.-vel közösen egy új piaci szegmenst célzott meg a személyzet és pénztár nélküli bolt koncepcióval, kiegészítve a már létező, vending üzletágát, amely üdítőital-automaták működtetését végzi. 

A Yettel Magyarország munkatársai az elsők az országban, akik kipróbálhatják a cég szerint úttörő technológiát, amelytől azt várják, hogy forradalmasítja a vásárlási szokásokat. Ez persze nem teljesen pontos, hiszen tavaly a Laurel már beindított néhány úgynevezett távfelügyeleti, pénztárgép és személyzet nélküli boltot, de az egy kicsit más technológia, mint a Yettel székházának aulájában most bemutatott minibolt.

Vásárlás előtt a technológia bemutatása / Fotó: Daniel Bruckner

A Coca-Cola HBC Magyarország három év alatt 15 személyzet és pénztár nélküli bolt nyitására készül összesen 250 millió forint értékben, emellett a vállalat azt tervezi, hogy 2026 végéig megháromszorozza a jövőbe mutató kereskedelmi megoldásból származó bevételeit.

A technológia lényege, hogy a vásárló letölti a telefonjára a bolt applikációját, amelyet összeköt a bankkártyájával. A boltban kamerák figyelik a vásárló mozgását és a termékeket. Ha fogyaszt egy szendvicset, kávét, vagy elvisz egy terméket magával, a rendszer a kijáratnál levonja az ellenértéket, és arról értesítést, illetve számlát küld. 

Pont ugyanaz a technológia, mint amit az Amazon fejlesztett és használt a Covid előtt Kaliforniában. (Az online áruház több százmillió dollárt költött néhány üzlet telepítésére.) Ám a Covid után kénytelen volt bezárni, mert nem volt rentábilis. Vagyis a technológia megtérülése nem minden tekintetben garantált. Éppen emiatt nem alkalmazzák még a nagy bolthálózatok.

A kereskedelmi elemzők konszenzusa szerint az olyan okosmegoldások továbbfejlesztése határozza majd meg a jövő boltjait, mint amilyet most a Decathlon használ (itthon is). Ez az úgynevezett RFID-technológia. 

A termékekre olyan árcímkét ragasztanak, amelyek online kapcsolatba kerülnek a kasszák érzékelőivel, tehát amikor valaki elhúzza a terméket (vagy beledobja a kassza teknőjébe), a rendszer érzékeli és azonnal összeadja, a vevőnek csak fizetnie kell a gép előtt. Ezt a tervek szerint úgy fejlesztik, hogy a vevő maga előtt tolt vagy maga után húzott kosara legyen a kasszapont. Az RFID-technológia pontosan érzékeli a kosárba tett vagy a kosárból kivett termékeket, és a végösszeg ekképp módosulhat. Így nem szükséges mozgást érzékelő és értelmező szoftverek telepítésére, egyszerűen a rádiófrekvenciás csipek beszerzése és alkalmazása adja a rendszer alapját. 

Meg kell jegyezni egyébként, hogy ez a technológia sem olcsó, csak nagy forgalmú áruházláncoknál megtérülő beruházás.

Ettől függetlenül mind a Coca Cola, mint pedig a Kende Kft. lát piaci rést a technológia bevezetésére. Kende Gábor lapunk kérdésére elmondta, hogy a jellemzően kis méretű boltformákat 40-50 négyzetmétereseket célozzák, nagy irodaházakba mennének, természetesen egy boltüzemeltetővel, amely ellátja az üzleteket a napi fogyasztási cikkekkel. 

Ezenkívül tervben vannak a konténerüzletek, amelyeket hasonló technológiával szerelnek fel, és ezeket olyan helyekre lehet lerakni, ahol nincs a közelben vegyesbolt. Több száz ilyen település van Magyarországon. Ettől függetlenül – mondta Kende Gábor lapunknak – a technológia nagyobb méretű egységekben is működik, vannak egészen nagy alapterületű üzletek is, amelyek már alkalmazzák.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.