Beszállt a Coca-Cola HBC az „internetbe”
Új üzletágat épít a Coca-Cola HBC Magyarország. A vezető hazai üdítőital-gyártó az automatizált kereskedelmi megoldásokat kínáló Kende Retail Kft.-vel közösen egy új piaci szegmenst célzott meg a személyzet és pénztár nélküli bolt koncepcióval, kiegészítve a már létező, vending üzletágát, amely üdítőital-automaták működtetését végzi.
A Yettel Magyarország munkatársai az elsők az országban, akik kipróbálhatják a cég szerint úttörő technológiát, amelytől azt várják, hogy forradalmasítja a vásárlási szokásokat. Ez persze nem teljesen pontos, hiszen tavaly a Laurel már beindított néhány úgynevezett távfelügyeleti, pénztárgép és személyzet nélküli boltot, de az egy kicsit más technológia, mint a Yettel székházának aulájában most bemutatott minibolt.

A Coca-Cola HBC Magyarország három év alatt 15 személyzet és pénztár nélküli bolt nyitására készül összesen 250 millió forint értékben, emellett a vállalat azt tervezi, hogy 2026 végéig megháromszorozza a jövőbe mutató kereskedelmi megoldásból származó bevételeit.
A technológia lényege, hogy a vásárló letölti a telefonjára a bolt applikációját, amelyet összeköt a bankkártyájával. A boltban kamerák figyelik a vásárló mozgását és a termékeket. Ha fogyaszt egy szendvicset, kávét, vagy elvisz egy terméket magával, a rendszer a kijáratnál levonja az ellenértéket, és arról értesítést, illetve számlát küld.
Pont ugyanaz a technológia, mint amit az Amazon fejlesztett és használt a Covid előtt Kaliforniában. (Az online áruház több százmillió dollárt költött néhány üzlet telepítésére.) Ám a Covid után kénytelen volt bezárni, mert nem volt rentábilis. Vagyis a technológia megtérülése nem minden tekintetben garantált. Éppen emiatt nem alkalmazzák még a nagy bolthálózatok.
A kereskedelmi elemzők konszenzusa szerint az olyan okosmegoldások továbbfejlesztése határozza majd meg a jövő boltjait, mint amilyet most a Decathlon használ (itthon is). Ez az úgynevezett RFID-technológia.
A termékekre olyan árcímkét ragasztanak, amelyek online kapcsolatba kerülnek a kasszák érzékelőivel, tehát amikor valaki elhúzza a terméket (vagy beledobja a kassza teknőjébe), a rendszer érzékeli és azonnal összeadja, a vevőnek csak fizetnie kell a gép előtt. Ezt a tervek szerint úgy fejlesztik, hogy a vevő maga előtt tolt vagy maga után húzott kosara legyen a kasszapont. Az RFID-technológia pontosan érzékeli a kosárba tett vagy a kosárból kivett termékeket, és a végösszeg ekképp módosulhat. Így nem szükséges mozgást érzékelő és értelmező szoftverek telepítésére, egyszerűen a rádiófrekvenciás csipek beszerzése és alkalmazása adja a rendszer alapját.
Meg kell jegyezni egyébként, hogy ez a technológia sem olcsó, csak nagy forgalmú áruházláncoknál megtérülő beruházás.
Ettől függetlenül mind a Coca Cola, mint pedig a Kende Kft. lát piaci rést a technológia bevezetésére. Kende Gábor lapunk kérdésére elmondta, hogy a jellemzően kis méretű boltformákat 40-50 négyzetmétereseket célozzák, nagy irodaházakba mennének, természetesen egy boltüzemeltetővel, amely ellátja az üzleteket a napi fogyasztási cikkekkel.
Ezenkívül tervben vannak a konténerüzletek, amelyeket hasonló technológiával szerelnek fel, és ezeket olyan helyekre lehet lerakni, ahol nincs a közelben vegyesbolt. Több száz ilyen település van Magyarországon. Ettől függetlenül – mondta Kende Gábor lapunknak – a technológia nagyobb méretű egységekben is működik, vannak egészen nagy alapterületű üzletek is, amelyek már alkalmazzák.


