Az ételfutárcégek körmére néz a fogyasztóvédelem
A kormányhivatal 50 millió forint bírsággal sújtotta a Foodora ételfutár-vállalatot annak az eljárásnak a keretében, amelyet a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kezdeményezett és a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) szakmai felügyelete mellett folytatott le a hatóság. A számtalan fogyasztói panasz alapján elrendelt, rendkívüli ellenőrzés során Budapest Főváros Kormányhivatala a legnagyobb ételszállító futárcégek gyakorlatát ellenőrizte – írja szombati közleményében az NGM.

A legtöbb fogyasztói bejelentés korábban a kiszállított ételek minőségével, a szállítási idővel és a vételár visszatérítésével kapcsolatos hiányosságokra vonatkozott, és sok esetben a panaszkezelés sem volt megfelelő.
A vizsgálat foglalkozott többek között a kiszállított ételek minőségével, mennyiségével, a vállalt szállítási idők betartásával, az árazással, a fogyasztókat megillető kompenzáció lehetőségeivel, valamint a panaszkezelési eljárásokkal.
A fővárosi kormányhivatal szakemberei próbavásárlásokkal ellenőrizték a megrendelési folyamatokat és a kiszállított termékek megfelelőségét, különös tekintettel a két legnagyobb piaci szereplőre, amelyekkel kapcsolatban 2024 decemberéig összesen 145 fogyasztói bejelentés érkezett. A vizsgálat eredményei alapján
a Foodora több fogyasztóvédelmi jogszabályi előírást is megsértett, ezért a vállalkozásra ötvenmillió forintos fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki.
A feltárt hiányosságok között szerepeltek az alábbiak:
- A társaság nem nyújtott világos és közérthető tájékoztatást a telefonszámáról, székhelyéről és a tárhelyszolgáltatóról.
- Nem biztosított egyértelmű információt az adatbeviteli hibák kijavításának lehetőségeiről és a szerződés iktatásáról.
- Mobilapplikációjában nem biztosított megfelelően olvasható fizetési kötelezettséget jelző gombot.
- Nem adott teljes körű tájékoztatást a panaszkezelési módokról és az online vitarendezési platformról.
- Nem tüntette fel az illetékes békéltető testületek nevét és székhelyét.
- Megtévesztő tájékoztatást nyújtott a jogorvoslati lehetőségekről.
- A szerződés megkötéséről szóló visszaigazolás hiányos volt, és nem történt meg a tartós adathordozón való átadása.
Az ételfutárok folyamatos vizsgálatra számíthatnak
Pintér István, az NKFH elnöke kijelentette:
Felhívjuk az életkiszállítást végző vállalkozások figyelmét, hogy vizsgálják felül kereskedelmi gyakorlatukat mind a kiszállítás minőségével, mind a szállítási idővel kapcsolatban. Az NKFH szakmai irányítása mellett a kormányhivatalok folyamatosan vizsgálják a tisztességtelen, megtévesztő kereskedelmi gyakorlatokat, és minden esetben határozottan fellépnek fogyasztói érdeksérelem esetén.
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság, valamint a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok az ételfutárok gyakorlatát továbbra is vizsgálják, mindaddig, amíg a jogos fogyasztói elvárásoknak megfelelő színvonalon – időben történő szállítás, megfelelő hőfokon és kiömlés nélkül kiszállított ételek – kerül sor az ételkiszállítások lebonyolítására.
A Foodora a GVH-bírságról: azért ez túlzás
A Foodora elismeri, hogy egyes hirdetésekben nem megfelelő betűmérettel tüntette fel, azt azonban cáfolja, hogy szándékosan elhallgatta az ajánlat részleteit.


