BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Túl lehet a mélyponton a magyar akkugyártás, de az igazi fordulat a vámháború után jöhet el

Mély gödörbe került az akkugyártás Magyarországon, amely 2023 októbere, azaz majdnem másfél éve nem képes növekedni. Az elemző szerint csak 2025 végén láthatjuk a fordulatot, addig azonban a vámháború biztosan beárnyékolja az ágazat kilátásait.

Továbbra sem találnak magukra a magyar gazdaság húzóágazatai a vámháború árnyékában ez derül ki Központi Statisztikai péntek reggel közölt adataiból. Februárban az ipari termelés volumene 8,7 százalékkal, míg munkanaphatástól megtisztítva 8,0 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. Ettől mélyebb volt a járműgyártás visszaesése, amely éves bázison 10,4 százalékkal csökkent, míg az akkumulátor és szárazelem gyártásának, azaz az akkugyártás volumene 37 százalékkal zuhant. Annál szebb lesz a fordulat.

akkugyártás
Túl lehet a mélyponton az akkugyártás, de az igazi fordulat a vámháború után jöhet el / Fotó: Napló-archív

Akkugyártás: közel másfél éve nem tud talpra állni

Az akkugyártás ezzel már 2023 októbere, azaz 16 hónapja folyamatosan mínuszban van éves alapon, de a járműgyártás sincs sokkal jobb helyzetben, azóta ugyanis csak két hónapban tudott pluszba fordulni a termelés. Az autóipar mély válsága különösen tavaly év eleje óta vált látványossá, amikor a német kormány egy csapásra kivezette az elektromos autók állami támogatását. Ezt követően automatikusan zuhant be a kereslet Németországban, ami a magyar ipar sorsát is megpecsételte.

Ennek látjuk a lenyomatát a magyar akku- és járműgyártás havi adataiban is, amelyet eközben az erőtlen külső kereslet, különösen a német gazdaság szenvedése is sújt.

Németország tavaly második éve volt recesszióban, és úgy tűnik, hogy idén is abban lesz. A legutóbbi előrejelzés szerint 2025-ben mindössze 0,1 százalékkal növekedhet a német gazdaság, ez pedig a magyar gazdaság lehetőségeit is behatárolja. Ráadásul hiába oldta fel az adósságféket az áprilisban hivatalba lépő Friedrich Merz leendő kancellár, az amerikai alumínium-, acél- és autóimportra kivetett vámok szinte biztosan növekedési áldozatokat követelnek meg Európa legfejlettebb gazdaságától.

A vámháború után jöhet el a fordulat az autóiparban

Korábban optimista voltam, az elmúlt hetek után már kevésbé vagyok az mondta a Világgazdaságnak Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető elemzője, aki szerint nem jó hír, hogy az Amerikai Egyesült Államok 10 százalékos alapvámot és 25 százalékos vámot vetett ki az autóipari termékekre. Ugyan Trump felfüggesztette a vámokat 90 napra, amit viszonzott az unió is, de továbbra is ott van kockázatként, hogy a kereskedelmi konfliktus nem oldódik egyhamar. A vámháború tehát még mindig beárnyékolja a világgazdaságot, és vele együtt a magyar gazdaság növekedési kilátásait.

Mindenesetre a szakértő arra számít, hogy 2025 utolsó negyedévében eljöhet a fordulat a magyar akkugyártásban és talán már túl van a mélypontján az ágazat.

Ebben különösen fontos lenne a külpiacaink helyreállása. A magyar feldolgozóipar rendkívül kitett az európai gazdaságnak, így ha a nyugati országok, köztük Németország szenved, az ránk erőteljes hatást gyakorol. Magyarország számára szintén fontos kereskedelmi partner Ausztria, ahol nagyon sok jel arra utal, hogy idén harmadik egymást követő évben is recesszióban lesz, ami az ország modern kori történetében sosem fordult még elő.

Kisebb hatása lehet a vámháborúnak a magyar gazdaságra

Donald Trump április 2-i vámbejelentéssel egy időben közölt a bécsi wiiw gazdaságkutató intézet a becslését, amely megállapította, hogy a megemelt amerikai autópiaci importvámok rossz hírt jelentenek ugyan az ágazatnak, összességében azonban az általános gazdasági következményei „nem lesznek pusztítóak.”  

Ez azonban még nem jelenti, hogy ne lenne hatással a régióra. A gyenge gazdasági növekedés tovább fog lassulni, illetve a recesszió Ausztriában és Németországban tovább fog súlyosbodni, és EU-n belül valószínűleg Szlovákia szenvedi meg a legnagyobb mértékben a vámokat, mivel ott a GDP legnagyobb részét az autóipar adja, a bruttó hazai termék közel egyharmadát. A wiiw számításai szerint:

  • Szlovákiában a GDP várhatóan 0,3 százalékkal,
  • Magyarországon 0,16 százalékkal, 
  • Németországban 0,12 százalékkal, 
  • Svédországban és Csehországban pedig egyaránt 0,10 százalékkal lehet alacsonyabb az export csökkenése miatt.

Mindezt alátámasztja az ING Bank nemrégiben megjelent elemzése is. Chris Turner, Közép-Európáért felelős vezetője amellett érvelt,

a régió rugalmasabban reagálhat, mint azt a legtöbben gondolják.

Ezt azzal indokolja, hogy a térség új, EU-vezérelt kereskedelmi megállapodásokhoz kapcsolódhat be, és vonzhatja az USA befektetéseit, amelyek a NATO keleti szárnyának katonai képességeinek erősítésére összpontosítanak. Lehetősége van arra is a régiónak, hogy alacsonyabb tarifákról tárgyaljon, különösen a védelmi és potenciálisan nukleáris ágazatban kötött megállapodások révén.

Mindez egyébként összecseng azzal, amiről a magyar kormány is hangoztat egy ideje. Orbán Viktor miniszterelnök az idei gazdasági évnyitón beszélt arról, hogy a vámháború vérveszteséget okoz a magyar gazdaságnak, de a hatását lehet mérsékelni két ország között létrejövő gazdasági megállapodással, ami lehetővé tenné, hogy a jövőben ismét felfedezzék Magyarországot az amerikai befektetők.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.