BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új uniós vámkövetelmények: komolyan érintheti a mulasztás a magyar cégeket

Új vámkötelezettségek léptek életbe április elsejétől, az Európai Unió importellenőrzési rendszerének (Import Control System 2 = ICS2) végső bevezetési szakaszában, amelyek kiterjednek a vasúti, közúti és tengeri, belvízi szállításra is. Az új uniós vámkövetelményekről megfeledkező cégek a vámkezelés megtagadására és bírságokra is számíthatnak. Mutatjuk, mit tehetnek ennek kivédésére.

Új uniós vámkövetelményeket vezettek be 2025. április 1-jétől, a schengeni határokon keresztül érkező árukra szigorú, érkezés előtti biztonsági kockázatelemzés vonatkozik majd, ezért az új szabályok igen komolyan érintik a magyar gazdasági szereplőket is – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda.

Új uniós vámkövetelmények vám Európai Unió
 Az új uniós vámkövetelmények elmulasztása különböző szankciókat vonhat maga után / Fotó: Shutterstock / DG FotoStock

Az új uniós vámkövetelmények fokozzák az unió vámbiztonságát

A Baker McKenzie szerint az ICS2 modernizálja a vámügyi kockázatértékelést azáltal, hogy az Európai Unióba belépő árukra előzetes rakományinformáció-szolgáltatást ír elő. A rendszer fokozza az EU vámbiztonságát és a szankciók érvényesítését, beleértve a kettős felhasználású és nagy kockázatú áruk ellenőrzését, és kritikus szerepet játszik az unió külső határainak integritásában, különösen egy olyan tranzitérzékeny ország esetében, mint Magyarország – összegzi az új vámszabályok szerepét a nemzetközi ügyvédi iroda, felhívva a figyelmet a teendőkre is.

Az importellenőrzési rendszer elvárásai szerint, az Európai Unióba irányuló, vagyis az import vagy az unión keresztül történő árumozgásban részt vevő valamennyi fuvarozónak, szállítmányozónak és gazdasági szereplőnek – beleértve az e-kereskedelmi vállalkozásokat is – részletes adatokat tartalmazó belépési gyűjtőnyilatkozatot (Entry Summary Declaration = ENS) kell benyújtania. 

Ez magában foglalja az áruk pontos leírását, a HS6-besorolást, azaz a vámtarifaszámot, a szállítási útvonalat és az összes érintett fél teljes körű azonosítását. Az ENS-t elektronikus úton, az ICS2-n keresztül kell benyújtani, legkésőbb egy órával az első beléptető vámhivatalhoz való megérkezés előtt.

Az ICS2 rendszerét 2021 óta fokozatosan vezették be: 

  • elsőként az expresszfuvarozókat 
  • és a légi úti postai küldeményeket érintette, 
  • ez követően terjedt ki a teljes légi áruszállításra, 
  • és idén áprilistól már a vasúti, közúti és tengeri, belvízi szállításra is.

Az új kötelezettségek a magyar gazdasági szereplők számára nagy jelentőséggel bírnak. Magyarországon schengeni külső határországként – különös tekintettel a szerbiai és ukrajnai határszakaszokra – az ICS2-nek való megfelelés a nemzeti vámhatóságok számára kiemelt prioritást jelent

– mondta dr. Krisztián Alexandra, a Baker McKenzie vitarendezési csoportjának ügyvédje. A szakember kiemelte, hogy a schengeni határokon keresztül érkező árukra szigorú, érkezés előtti biztonsági kockázatelemzés vonatkozik. 

Mi történik, ha valaki megfeledkezik az új szabályokról?

Az ügyvéd figyelmeztet arra is, hogy 

az ENS-bejelentési követelmények elmulasztása az áruk határon történő visszatartását, a beléptetés vagy vámkezelés megtagadását és akár közigazgatási szankciókat, így bírságokat vonhat maga után.

A zökkenőmentes működés biztosítása érdekében a magyar szállítmányozóknak és kereskedőknek több fontos lépést is meg kell tenniük. Ezek sorrendben:

  1. A vállalkozásoknak először is be kell szerezniük az EORI-számot, amely a gazdasági szereplők azonosítására szolgál az Európai Unión belüli vámeljárások során. Ezt a számot a magyar vámhatóságtól lehet igényelni. 
  2. Emellett el kell dönteniük, hogy milyen módon kívánják benyújtani az ENS-bejelentést: közvetlenül, rendszerek közötti (AS4) kapcsolaton keresztül, egy informatikai szolgáltató segítségével, vagy az Európai Unió közös kereskedői portálján (STP). 
  3. Abban az esetben, ha automatikusan történik az adatok feltöltése, kötelező egy önálló megfelelőségi teszt elvégzése is. 
  4. Végül, kiemelten fontos az ellátási lánc partnereivel való szoros együttműködés – különösen akkor, ha egy szállítmányra több ENS-bejelentés is vonatkozik

– foglalta össze az új vámszabályok betartásához szükséges legfontosabb teendőket a Baker McKenzie szakértője.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.