Több változást hoz a vámigazgatási eljárások terén a jövő év. Az uniós vámjog végrehajtásáról, de az általános forgalmi adóról szóló törvény módosításai is, több ponton érintik a kapcsolódó szabályokat. Nézzük, milyen vámügyi változásokra kell figyelniük az exporttal-importtal foglalkozó cégeknek.
Számottevő változás történik a közvetett vámjogi képviselet szabályaiban:
jövőre jelentősen szűkül azon esetek köre, amikor a megbízó helyett a közvetett vámjogi képviselő jogosult gyakorolni a termékimporthoz kapcsolódó levonási jogot.
A jogszabály pontosítja az általános forgalmi adó (áfa) biztosítási kötelezettsége alóli mentesülés szabályait is akként, hogy az ilyen mentességet kérő cégeknek folyamatosan meg kell felelniük a mentességi feltételeknek. A törvény továbbá egyértelműsíti, hogy az úgynevezett AEO engedély felfüggesztésének időtartama alatt az áfa biztosítása alóli mentesség sem vehető igénybe.
A jogszabály a NAV feladatellátásának hatékonyságát növelő célzattal lehetővé teszi, hogy az elkobzott járművek a rendvédelmi feladatot ellátó szervek vagyonkezelésébe kerüljenek, ezenfelül pontosítja az EMGA ellenőrzési jegyzőkönyvek elektronikus hitelesítésének szabályait. Emellett további módosítások vonatkoznak a bírság során alkalmazandó méltányosságra, valamint a vámhatóság honlapján történő közzététel szabályaira, amelyek a jogalkotói szándék szerint átláthatóbbá teszik az eljárásokat.
Jövő márciustól számos új többletfeltételt kell a termékimporthoz kapcsolódó levonási jog – közvetett vámjogi képviselő általi – gyakorolhatósága körében teljesíteni. Egy részük az importáló, míg a többi a képviselő személyéhez kötődik:
Jövő évtől vámügyekben az állandó meghatalmazásra vagy megbízásra irányuló jogviszonyt már a vámhatósági eljárás megindítása előtt be kell jelenteni – hívta fel a figyelmet az újdonságra dr. Rákosa Melinda, az Ernst & Young Tanácsadó Kft. üzleti adótanácsadója. Ennek elmaradása egyelőre nem jár a meghatalmazás érvénytelenségével – jelezte a szakember, aki szerint mégis érdemes figyelni, hiszen lehet, hogy később olyan jogkövetkezményt fűznek hozzá egy konkrét eljárásban, amely egyelőre nem látható.
A nem vámhiányhoz kapcsolódó vámigazgatási bírság kiszabásakor a vámhatóságnak figyelembe kell vennie a jogsértés gyakoriságát, amely jelenleg a jogsértés megállapításától számított egy éven belüli ismételt jogsértés esetén van hatással a bírság mértékére. Jövőre az egyéves időtartam számításának kezdő időpontja a kötelezettségszegés vagy mulasztás megállapításához kapcsolódóan biztosított meghallgatási jog biztosításának napjához lesz kötött.
A szakértő szerint az utóbbi évekre a vámügyi bírságolás igen súlyossá vált, a vámhatóság túlzóan szigorú volt és egyáltalán nem megengedő. Korábban, 2023 előtt a jogsértés gyakoriságának a bírság meghatározásában játszott szerepe nem volt időben korlátozott, emiatt igen eltérő bírságokat szabtak ki az idő előrehaladtával az alkalomszerűen és a rendszeresen nyilatkozatot tevők között.
Márpedig a vámügy egy nagyon komoly, összetett adminisztrációt igénylő terület, rendkívüli forgalommal, ahol nagyon könnyű – sokszor bagatell – hibát véteni – hangsúlyozza az adózással foglalkozó szakértő, aki jelezte:
élesebb különbségtétel kell hogy megjelenjen az adminisztrációs, bagatell hiba és a szándékos, vámhiányt eredményező vámkikerülés esetében.
Ezért a jövő évtől az előbbinél enyhébb, pár százezer forintos bírság várhat a cégre,az utóbbinál marad az áru értékének 50 százalékát jelentő, tetemes büntetés – tudtuk meg a részletekről.
Változás történik abban is, hogy a vámfelügyelet biztosítása érdekében a hatóság nemcsak az uniós vámterületre beszállított, hanem az onnan kiszállítandó árut is átmeneti jelleggel hatósági rendelkezés alá vonhatja.
Az Uniós Vámkódex rendelkezései szerint az unió vámterületéről kiszállítandó áruk vámfelügyelet alatt állnak, és vámellenőrzés alá vonhatók egészen addig, amíg el nem hagyják az unió területét. Mivel a vámkódex rendelkezései közvetlenül hatályosak Magyarországon, a vámhatóságnak eddig is lehetősége volt a kivitelre bejelentett áruk ellenőrzésére, és ezt a jogát számos alkalommal gyakorolta is. A vámtörvény 171. §-ának friss módosítása gyakorlatilag az irányadó uniós joghoz kíván igazodni.
Ugyanakkor ez a látszólag csupán technikai jellegű módosítás figyelemfelhívás is a gazdálkodók számára, hogy fokozottan ügyeljenek arra, hogy az áruk a kiviteli vámkezelés elvégzése előtt véletlenül se legyenek kiszállítva
– emeli ki az Ernst & Young tanácsadója, aki szerint a gyakorlati életben többször előfordul, hogy a fuvarozó rég elviszi az árut, mert siet, azonban a kivitel alátámasztása még nincs kész, mert nem lehetséges olyan gyorsan elvégezni az adminisztrációt. A szakember szerint a szankciós rendelkezések és a„dual use” miatt azonban ennek most kiemelt jelentősége van.
Ha a szabályt nem tartják be, kiszállítás történik effektíve a kiviteli vizsgálat nélkül, akkor az exportőr vámfelügyelet alóli elvonással lesz érintett, ami szankcióval jár. A szakember szerint ez a módosítás összhangban van a NAV 2024-es ellenőrzési tervével is, amelyben kiemelik az áruk tiltó, korlátozó és egyéb szankciós rendelkezések hatálya alá tartozásának fokozottabb ellenőrzését. Ennek jelentősége jelen gazdasági helyzethez igazodva a kivitelek esetén is egyre nő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.