BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gigabírságot szabtak ki román kamionosokra – szinte mind elbuktak a szúrópróbaszerű vizsgálaton

Az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz tartozó közlekedési hatóság ellenőrei egy hét alatt csaknem tízmillió forintnyi bírságot róttak ki, főként külföldi – jellemzően román – autószállítókra. A szabálysértések zöme túlsúly miatt történt, de gyakori volt a menetíró nélküli vagy kártya nélküli vezetés is. A hatóság célzott akciója rávilágított a hazai közlekedésbiztonságot fenyegető súlyos hiányosságokra.

Egy hét alatt csaknem tízmillió forint bírságot szabtak ki autószállító járművekre az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz tartozó közlekedési hatóság munkatársai. A leggyakoribb szabálytalanság a túlsúly volt. A közlekedési hatóság munkatársai az április 14-től 20-ig tartó egyhetes ellenőrzésen a külföldi honosságú autószállító járművek esetében 22 alkalommal állapítottak meg szabálysértést. A hatóság összesen 9,88 millió bírságot szabott ki, melyet a helyszínen maradéktalanul be is szedett.

Gigabírságot szabtak ki román kamionosokra – szinte mind elbukta a szúrópróbaszerű vizsgálaton
Gigabírságot szabtak ki román kamionosokra – szinte mind elbuktak a szúrópróbaszerű vizsgálaton / Fotó: Építési és Közlekedési Minisztérium

Az autószállító járművek közlekedésbiztonsági kockázatot jelentenek, ha üzemben tartóik megszegik az előírásokat. Speciális esetei ennek az úgynevezett „horrorkaravánok”, az általában használt gépjárműveket szállító túlterhelt és gyakran műszakilag rossz állapotban levő teherautók. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az engedélyezett kettő helyett általában három autót vontatnak, így már jelentősen túllépik a megengedett össztömeget.

A 22 szabálysértés között 18 esetben állapítottak meg túlsúlyt az ellenőrök, a gépjárművek közül 18 román honosságú rendszámmal közlekedett.

Súlyos hiányosság emellett a szállítmány szakszerűtlen rögzítése, illetve a menetíró készülék hiánya vagy a kártya nélküli vezetés is. Az utóbbiakból arra lehet következtetni, hogy a gépjárművezető nem tartja be a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó szabályokat, ami szintén közlekedésbiztonsági kockázatot jelent a hazai utakon. A hatóság munkatársai leginkább a tranzitútvonalakon és autópályákon, illetve az országhatár közelében végezték az ilyen jellegű ellenőrzéseket.

Tavaly rekordértékű, összességében 4,5 milliárd forint bírságot szabott ki a közlekedési hatóság a közúti teher- és személyszállító járművek ellenőrzésekor. Az összeg 96 százalékát a helyszínen sikerült beszedni. A gépjárművek

  • műszaki állapotára,
  • a járművezetők vezetési
  • és pihenőidejére vonatkozó szabálysértések száma jelentős volt,

ahogyan a kabotázs szabályainak megsértése is. A 2024-ben regisztrált kilencezer szabálysértés 99 százalékát külföldiek követték el.

Nemcsak a kamionosoknak, hanem a személygépjármű-vezetőknek is érdemes fokozottan odafigyelniük a szabálytalanságokra, ugyanis nemrég megemelkedtek a közúti büntetések összegei. A piros lámpán való áthajtás, az elsőbbség meg nem adása, a szabálytalan sávváltás és társaik, mind-mind súlyos bírsággal járhatnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.