Magyarország bruttó hazai termékének volumene 2025 I. negyedévében a nyers adatok szerint stagnált, a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok szerint 0,4 százalékkal alulmúlta az előző év azonos időszakit. Az előző negyedévhez képest – a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok szerint – a gazdaság teljesítménye 0,2 százalékkal mérséklődött – erősítette meg a második becslésében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH), amelynek az adatai megegyeznek az előzetesen közölt adatokkal.
A KSH most közölt adatai is megerősítik a korábbi feltételezést, hogy egyedül a szolgáltatások támogatták meg a GDP-t, lényegében más visszahúzta a teljesítményt. Az erőtlen európai konjunktúra miatt továbbra is szenvednek a külső piacokra termelő ágazatok, így a termelési oldalon az ipar teljesítménye 3,9, azon belül a feldolgozóiparé 4,6 százalékkal visszaesett az előző év azonos időszakihoz képest.
A statisztikai hivatal kiemeli, hogy a feldolgozóipari ágazatok közül a legnagyobb mértékben a villamos berendezés gyártása járult hozzá a csökkenéshez, illetve a számítógép, elektronikai és optikai termék gyártása fékezte leginkább az ipar visszaesését.
Az építőipar hozzáadott értéke 5,1, a mezőgazdaságé 0,7 százalékkal alulmúlta az előző év azonos időszakit. A szolgáltatások bruttó hozzáadott értéke együttesen 1,1 százalékkal emelkedett. A legnagyobb növekedés (3,5 százalék) az oktatás nemzetgazdasági ágban következett be. A művészet, szabadidő, egyéb szolgáltatások hozzáadott értéke 3,1, a humánegészségügyi, szociális ellátásé 2,4, a kereskedelemé 2,1 százalékkal bővült. A szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás teljesítménye 1,7, a szállítás, raktározásé 1,6 százalékkal emelkedett.
Ami a felhasználási oldalt illeti, a háztartások tényleges fogyasztása 2,2 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit.
A tényleges fogyasztás összetevői között legnagyobb arányt képviselő háztartások fogyasztási kiadása 4,1 százalékkal emelkedett. Mindez megerősíti, hogy minden nehézség ellenére, a belső fogyasztás pörgeti továbbra is a magyar gazdaságot.
Ráadásul a hazai fogyasztási kiadások volumene minden csoportban nőtt:
Ugyanakkor a kormányzattól kapott természetbeni társadalmi juttatások volumene 6,6 százalékkal esett vissza, a miközben a közösségi fogyasztásé 7,3 százalékkal nagyobb lett. A végső fogyasztás összességében 3 százalékkal emelkedett.
A gyenge európai konjunktúra már nemcsak az ipari termelést veti vissza, hanem jól láthatóan a beruházásokat is. A bruttó állóeszköz-felhalmozás az első negyedévben 10,1 százalékkal alulmúlta az előző év azonos időszakit.
Mind az építési beruházások volumene, mind a gép- és berendezésberuházásoké mérséklődött.
A nemzetgazdaság külkereskedelmi forgalmában folyó áron 1237 milliárd forintos aktívum keletkezett. Az export volumene 0,4 százalékkal mérséklődött, míg az importé 0,1 százalékkal magasabb lett. A külkereskedelem több mint 80 százalékát kitevő áruforgalomban a kivitel 0,9, a behozatal 0,7 százalékkal bővült. A nemzetgazdaság külkereskedelmi forgalmán belül a szolgáltatások (beleértve a turizmust is) exportja 5,0, importja 2,7 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest.
A bruttó hazai termék igazítatlan, nyers volumene változatlan maradt 2025 I. negyedévében. A gazdaság teljesítményéhez pozitívan, 2,2 százalékponttal járult hozzá a végső fogyasztás, míg a bruttó felhalmozás és a külkereskedelmi forgalom egyenlege összességében negatívan befolyásolta azt, 1,9 és 0,3 százalékponttal.
A tavalyi negyedik negyedévhez képest szezonálisan kiigazítva a termelési oldalon a mezőgazdaság teljesítménye 4,6 százalékkal nőtt. A szolgáltatások teljesítménye 0,2, az építőiparé 1,1, az iparé 2,3 százalékkal csökkent. A felhasználási oldalon a végső fogyasztás összetevői közül a háztartások fogyasztási kiadásának volumene 0,4, a közösségi fogyasztásé 1,4 százalékkal emelkedett, míg a kormányzattól származó természetbeni társadalmi juttatásoké 1,5 százalékkal csökkent. A bruttó állóeszköz-felhalmozás 2,4 százalékkal visszaesett. A külkereskedelemben az import és az export volumene összességében magasabb lett (1,4, illetve 1,5 százalékkal).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.