BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megszületett a legkisebb BYD, de nem lesz könnyű boldogulnia a túlzsúfolt piacon

A szupermini kategóriába is küld versenyzőt az újgenerációs autógyártás kínai világbajnoka. A BYD a kei carok piacát teszteli a szerdán bemutatott Raccóval, de csak akkor lehet sikere, ha a bizalmatlan japánok ellenállását is le tudja szerelni. Ehhez nem elég az alacsonyabb ár, minőségben is állni kell a versenyt.

A héten kezdődött Japan Mobility Show egyik legnagyobb érdeklődéssel várt attrakciója a BYD szupermini autójának, a japán kei car kategória paramétereinek megfelelő Racco „leleplezése” volt. A világ legnagyobb újgenerációs autógyártójának eddigi bő kétéves japán múltja eddig nem volt kimondottan sikertörténet, a Racco viszont fordíthat a szerencséjén. 

BYD Racco Japan Mobility Show 2025
A bumfordi BYD Racco akár közönségkedvenc is lehet a japán piacon, de meg is bukhat / Fotó: The Yomiuri Shimbun via AFP

A négyszemélyes, négyajtós bumfordi elektromos kisautó jövő nyártól lesz kapható Japánban, a típust kifejezetten erre a piacra fejlesztették. A kei car rendkívül népszerű járműkategória a helyi piacon, az eladások közel 40 százalékát ezek az alacsony fenntartási költséggel jellemzett kisautók adják, elterjedésüket az állam adókedvezményekkel és más módon is támogatja. Ezeket a szigorú méretekhez kötött kisautókat a japán családok jellemzően második városi autónak vásárolják

  • csekély fogyasztásuk,
  • minimális helyigényük
  • és alacsony üzemeltetési költségük miatt.

A legfeljebb 3,40 méter hosszú, 1,48 méter széles és maximum 2,00 méter magas kei carok motorja maximum 660 köbcentis lehet, teljesítménye pedig nem haladhatja meg a 64 lóerőt.

Nem lóg ki a sorból a BYD Racco sem

A BYD Racco eléri ezeket a méreteket, az első információk szerint egy 20 kWh-s akkumulátor látja el energiával az elektromotorját, s egy feltöltéssel nagyjából 180 kilométert tud megtenni városi forgalomban. Az akkukat maximum 100 kW-tal lehet tölteni, a teljesítményt 63 lóerőre korlátozták. 

BYD Auto unveils new model, light EVs "RACCO"
A két véglet Tokióban: elől a BYD Yangwang U9 szupercarja, háttérben a BYD Racco kei carja / Fotó: The Yomiuri Shimbun via AFP

A hátsó ajtók nem oldalra nyílnak ki, hanem hátra csúsztathatók, megkönnyítve a ki- és beszállást szűkebb helyeken. Az induló áráról hivatalos információ nem érkezett, meg nem erősített hírek szerint a kínaiak 2,6 millió jenről, azaz 5,7 millió forintról indítják majd az alapmodellt. 

A BYD felpiszkálja a japán autópiacot

A hozzá mindenben hasonló Nissan Sakura mindössze 40 ezerrel kerül ennél többe. Nagy kérdés, hogy a kínai technológiától idegenkedő japánok mennyire látják vonzónak a Raccót, a minimális árkülönbözetet látva nem maradnak-e inkább a megszokott hazai kei car márkáknál.

A BYD most négy modellel van jelen a japán piacon, a portfóliót

  • az Atto 3,
  • a Dolphin,
  • a Seal
  • és a Sealion 7

alkotja, de a lista egy friss bejelentés szerint az első tölthető hidridjükkel a Sealion 6-tal bővül, s 2027-re 7-9 tagú lesz a flotta, amelyből a jelenleg 66 japán kereskedésükben vásárolni lehet majd.

Ez is T35-ös, de nem tank, csak furgon

Szintén a tokiói show-n jelentették be, hogy jövő tavasszal megkezdik a platós és dobozos kivitelben is készülő BYD T35 nevű elektromos furgonjuk forgalmazását, amit szintén kifejezetten a japán piacra szánnak. 

Nem lesz olcsó, 17,5 millió forintba kerül majd átszámolva a legolcsóbb változat. Teljesítménye 201 lóerő lesz, lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorával 280 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel.

A BYD jövő tavasszal kezdi meg a japán piacra szánt T35-s  elektromos furgonok árusítását / Fotó: AFP

A BYD-re egyébként eddig nem volt jellemző, hogy helyi igényekre szabott járműveket fejlesszen, az első ilyen a Mexikóban tavaly májusban debütált BYD Shark hibrid pick-up, amelyet azóta számos országban értékesítenek – kivéve Kínát. 

Előbb lemérik, hogy a nemzetközi téren milyen a fogadtatás, utána döntenek arról, hogy a hazai piacon is forgalmazzák-e a típust. A Shark egyelőre tiltott gyümölcs a kínaiak számára, de egyes hírek szerint a nélkülözés nem tart már sokáig.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.