BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megnyílt az Adria új kapuja: átadták a 600 millió eurós fiumei konténerterminált

Új logisztikai korszak kezdődött az Adrián: hivatalosan is átadták a fiumei Rijeka Gateway konténerterminált, mely Horvátország történetének egyik legnagyobb infrastrukturális beruházása. A 600 millió eurós projekt a holland APM Terminals és a horvát ENNA csoport együttműködésében valósult meg, így a Rijeka Gateway a térség legmodernebb tengeri áruforgalmi központjává válhat.

Hivatalosan is átadták szerdán a fiumei Rijeka Gateway konténerterminált. Andrej Plenkovic horvát miniszterelnök az ünnepélyes megnyitón Horvátország egyik legjelentősebb logisztikai és infrastrukturális beruházásának nevezte a projektet, és hangsúlyozta, hogy az mintaszerű példája az állam és a magánszféra együttműködésének a kritikus infrastruktúrák fejlesztésében.

Megnyílt az Adria új kapuja: átadták a Rijeka Gatewayt, a 600 millió eurós fiumei konténerterminált
Megnyílt az Adria új kapuja: átadták a Rijeka Gatewayt, a 600 millió eurós fiumei konténerterminált / Fotó: AFP

„Ez a beruházás a kormány szélesebb modernizációs politikájának része, melynek célja Horvátország szoros integrációja az Európai Unió magjába, valamint a modern szuverenizmus politikájának érvényesítése” – fogalmazott a kormányfő. Rámutatott: ebbe az irányba illeszkednek a térség nagy volumenű beruházásai is, köztük a Krk szigetén megvalósult LNG-terminál, mely jelentősen növelte az energiaellátás biztonságát és a beszerzési útvonalak diverzifikációját.

Hozzátette: jelentős forrásokat fordítottak a D-403-as gyorsforgalmi út megépítésére is, mely összeköti a kikötőt az autópálya-hálózattal. A hatékony teherszállításhoz elengedhetetlen a korszerű vasúti kapcsolat, ezért ez lesz a következő lépés az ország közlekedési infrastruktúrájának fejlesztésében – mondta.

A terminál első ütemben 400 méteres rakparttal és évi 650 ezer konténeregységnyi (TEU) kapacitással rendelkezik, 

mely a második ütemben 680 méterre és több mint egymillió TEU-ra bővül. A Rijeka Gateway teljes beruházási értéke meghaladja a 380 millió eurót, míg az ehhez kapcsolódó közúti és vasúti infrastruktúrával együtt a projekt összértéke eléri a 600 millió eurót.

A semmiből épült fel a Rijeka Gateway

Az ünnepélyes megnyitón hangsúlyozták: a fiumei konténerterminál és a Közép-Európa felé vezető közlekedési folyosók jelentősen megrövidítik az áruszállítás idejét az észak-európai kikötőkhöz képest. Horvátország stratégiai előnye földrajzi és geopolitikai helyzetéből adódik, ugyanis három fontos európai közlekedési folyosó metszéspontjában fekszik.

Peter Corfitsen, a Rijeka Gateway vezérigazgatója történelmi jelentőségűnek nevezte a megnyitó napját. 

Három év alatt a semmiből épült fel a térség legmodernebb konténerterminálja, a részvényesek, valamint a helyi és országos politika támogatásával. Célunk, hogy az APM-hálózat egyik legjobb terminálja legyünk 

– mondta. Denis Vukorepa, a Rijekai Kikötőigazgatóság vezetője kiemelte: a projekt a kikötő történetének legnagyobb és legfontosabb beruházása. A második ütemben meghosszabbítják az operatív partot, így az éves átbocsátóképesség 1,1 millió TEU-ra nő.

A létesítmény a legkorszerűbb technológiával épült: négy távirányítású STS hajódaru, 15 gumikeréken mozgó RTG daru, két sínpályás RMG daru és 28 termináltraktor szolgálja ki a műveleteket. A működést egy központi irányítóközpont felügyeli, a terminál elsőként alkalmaz ipari magán-5G hálózatot Horvátországban. A teljesen automatizált üzemeltetés megújuló energiaforrások felhasználásával valósul meg, így ez az első ilyen jellegű terminál az adriai térségben.

A beruházás részeként teljesen felújították a Metropolis-komplexumban található 22-es raktárépületet is, mely az új igazgatási központként szolgál. A műemléki felújítás szigorú restaurátori felügyelet mellett, a legmodernebb földrengésvédelmi előírások betartásával készült.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.