BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vasúti áruszállítás: az egyes kocsik fuvarozás tartja a lelket az ágazatban – de csak így marad életben

A vasúti áruszállítás mélyrepülése sem állította meg ennek a fuvarozási formának a szárnyalását. A vasúti egyes kocsi teherfuvarozás azonban továbbra is támogatásra szorul.

A tavalyi év tapasztalatai szerint egyértelműen kimondható a Vasúti Egyes Kocsi Teherfuvarozás (VEKT) támogatási program eredményessége és fontossága, amit mutat mind a piaci szereplők, mind a teljesítmény bővülése is – derül ki a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület hétfői közleményéből, mely szerint a szegmens életben tartásához elengedhetetlen a támogatási forma 2025-ös fenntartása és a 2026 utáni újabb öt évre történő meghosszabbítása.

20250417_vasut_025_VZ
Hiába a vasúti áruszállítás visszaesése, a vasúti egyes kocsi fuvarozás szárnyal / Fotó: Vémi Zoltán

A vasúti egyes kocsi fuvarozás a vasúti áruszállítás visszaesése mellett is nőni tudott

Az elmúlt évben a vasúti egyes kocsi fuvarozás teljesítménye jelentősen nőtt, alátámasztva a VEKT támogatási program hatékonyságát. Ez a fuvarozási forma ugyanis annak ellenére is nőtt, hogy a tágabb vasúti áruszállítás mélyrepülésben van. A szegmens 4,95 millió árutonnát és több mint 1133 millió árutonna-kilométert mozgatott meg, a támogatási igény pedig meghaladta a hétmilliárd forintot. Ez azt jelenti, hogy 

az egy évvel korábbihoz képest több mint fél millió árutonnával és 160 millió árutonna-kilométerrel nőtt a teljesítmény.

A VEKT támogatási program keretében biztosított 6,4 milliárd forintnyi forrás egésze felhasználásra került, sőt az év végére még 758 millió forintnyi többletigény is keletkezett. A programhoz további három vasúttársaság csatlakozott, ami a szektor vonzerejét és bővülését is jelzi.

Idén tovább nőhet a teljesítmény

Az előzetes adatok alapján idén tovább nőtt a teljesítmény a tavalyihoz képest, miközben a programban már 11 társaság vesz részt aktívan, sőt a program forrásai idén még az év vége előtt kimerülhetnek. A közlemény szerint elengedhetetlen, hogy a VEKT program állami támogatása fennmaradjon és a forráskeret rugalmas, a valós teljesítményt követő módon bővüljön.

Ugyanis a Hungrail szerint a program nemcsak gazdasági, de társadalmi és környezeti szempontból is fontos, hiszen hozzájárul a közúti fuvarozás csökkentéséhez és a károsanyag-kibocsátás mérsékléséhez, miközben erősíti a vasút szerepét a hazai logisztikában. A VEKT hozzájárul a hazi klímacélok teljesítéséhez is, hiszen 840 ezer tonna szén-dioxid légkörbe kerülését előzte meg tavaly.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.