Az év első felében fél százalékkal több üzemanyagot adtak el a kiskereskedelemben a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagvállalatai, mint 2024 első hat hónapjában. A benzin és a gázolaj hazai piacának alakulását összességében kedvezőnek nevezte a Világgazdaság érdeklődésére Grád Ottó, a szövetség főtitkára, hiszen az árakra és a keresletre számos bizonytalansági tényező hatott. Rámutatott a piac alakulásának néhány érdekességére is.
Az egyik érdekesség az, hogy átalakult a tagvállalatok értékesítésének szerkezete. Prémiumgázolajból ugyanis 11,6 százalékkal több fogyott, mint az egy évvel korábbi időszakban.
Miközben a gázolajat alapvetően a nehézgépjárművek használják, jelen esetben a szűkebb, ám kedvezőbb anyagi helyzetű magánautósok vásárlásainak megugrását mutatja a statisztika.
Grád Ottó szerint az történt, hogy az elfogadható üzemanyagárszinttel a háttérben a dízelautósok könnyebben nyúltak a prémiumtermék pisztolyához a benzinkútnál. Ennek hatását azonban majdnem ellensúlyozta az, hogy normál gázolajból 0,4 százalékkal kevesebbet vásároltak. Ez a 0,4 százalékos csökkenés a teljes értékesítésben nagyobb súlyú a prémiumtermék növekedésénél, mert egy féléves szinte egymilliárd liter körüli forgalmazásnál jelentkezett. Ennek a prémiumdízel forgalma csak a tizede.
Hasonló, de kisebb arányú változás történt a benzin piacán. A normál benzin 600 millió literes körüli forgalma 0,5 százalékkal zsugorodott, míg a bő 100 millió literes prémiumbenziné 4,7 százalékkal nagyobb lett. Az átrendeződés ez esetben is azt eredményezte, hogy a MÁSZ-tagok teljes kiskereskedelmi benzinértékesítése esett, mégpedig 0,4 százalékkal.
A MÁSZ-tagok teljes első féléves üzemanyag-forgalma 1883,6 millió liter volt. A félszázalékos bővülés a szövetség főtitkára szerint nemcsak elfogadható, de örömteli is, hiszen
mind kedvezően hatott a piacra.
A felsoroltak némelyikének is lehetett szerepe abban, hogy hiába tart a nyár, továbbra is a gázolaj a drágább, nem a benzin. Grád Ottó szerint azért maradhatott el az árarányok szezonálisan jellemző megfordulása, mert az említett bizonytalanságok miatt a piac készül a második fél évre. Az orosz alapgázolaj már kiesett a kereskedelemből, az Európába jelenleg érkező termék pedig a háborús feszültséggel terhelt közel-keleti térségből indul útnak. Ezt árazta be a piac. Közben persze jól alakul a benzin iránti igény is, de ebből kényelmesen ellátja magát Európa.
Kedvező esetben a második fél évben is maradnak a jelenlegi üzemanyagárak. A kedvező eset elsősorban azt jelenti, hogy nem eszkalálódik sem az Irán és Izrael közötti, sem a vörös-tengeri helyzet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.