Wilhelm Patzner állt július 17-én a CER Cargo Group élére, a csoport a húsz éve alapított magyar Central European Railways (CER) magánvasút társaság, illetve annak 2012-es nemzetközi piaci megjelenése után jött létre. A CER már számos európai országban aktív, de most újabb, nagy dobásokra készül. A tervekről Wilhelm Patzner nyilatkozott a Világgazdaságnak.
A CER Cargo élére történt kinevezésekor kapott-e valamilyen kiemelt feladatot az alapértelmezésen, a csoport hatékony irányításán felül?
Természetesen! Éppen most fejeztük be – szoros együttműködésben vezetőségünkkel és részvényeseinkkel – a CER 2030 stratégiát. Célunk, hogy nyereségesen bővítsük az interoperábilis CER tevékenységeket új piacokon, mint Lengyelország, Németország, Ausztria, Szerbia és délebbre, hogy interoperábilis vonatokat üzemeltethessünk hosszú, nemzetközi útvonalakon.
Ezt új vasúti vállalkozások létrehozásával (nemrég Ausztriában és Németországban), valamint meglévő vasúti vállalkozások felvásárlásával szeretnénk elérni, a megfelelő piacoktól és az ezeken a piacokon kitűzött konkrét céljainktól függően.
Ez a CER tevékenységének jelentős bővülését jelenti, és jelentős beruházásokat igényel eszközökbe, folyamatokba, informatikai és humán erőforrásokba. Az én feladatom ennek a bővülésnek a kialakítása és vezetése.
Hozott-e új munkatársakat a CER-hez?
Meggyőződésem, hogy egy jó vezető legfontosabb feladata az, hogy „a megfelelő embereket a megfelelő helyre” helyezze, és biztosítsa számukra a közös célok eléréséhez szükséges hatalmat és erőforrásokat. Ezért örülök, hogy részvényeseink teljes mértékben támogatnak a megfelelő vezetői csapat kiválasztásában. Ezt már megtettük
Csapatjátékos vagyok, és nagyon szerencsésnek tartom magam, hogy ezeket a kollégákat sikerült megnyernem.
Tervez-e szervezeti vagy működési változtatásokat?
Természetesen. Továbbra is erős országmenedzserekkel fogunk dolgozni (akik szoros kapcsolatban állnak a helyi ügyfelekkel), de már létrehoztunk erős holdingfunkciókat is, mint például az értékesítésért, a műveletekért és a stratégiáért felelős helyettes vezérigazgatók, akik ezeket a témákat nemzetközi szinten és a nemzeti határokon túl is koordinálják. Nemzetközi interoperabilitási stratégiánk fényében átszervezzük a vonattervezést és a diszpécserszolgálatot, hogy megfeleljen a nemzetközi ügyfelek igényeinek: „Az áruk nem törődnek a nemzeti határokkal”.
A CER hazai piaca (árumennyiségben) nyár eleji közlés alapján mintegy 10 százalékkal szűkült a gazdasági lassulás miatt. Most milyen teljesítményre számít éves szinten?
Sajnos ez a tendencia nemzetközi és magyar szinten is „törhetetlen”. Szerencsére optimisták vagyunk, hogy az év végére összességében el fogjuk érni a 2024-es szállítási szintet, de ez nagyon heterogén módon oszlik meg a CER-országok között. Néhány üzletet elvesztettünk, de új projekteket nyertünk. Régi és új ügyfeleink is értékelik működési rugalmasságunkat, gyors válaszadási időnket és versenyképes árainkat.
Van-e előrelépés az egyeskocsi-szolgáltatás támogatásának meghosszabbítása terén?
Ez az ügy folyamatban van, véleményem szerint még túl korai lenne bármilyen következtetést levonni.
Mekkora a tranzit súlya, és melyek a legjellemzőbb áruféleségek, illetve szállítási végpontok a CER Hungary tevékenységén belül?
Mivel interoperábilis és nemzetközi vonatokra összpontosítunk, a tranzit természetesen nagyon fontos része magyarországi tevékenységünknek. Németország, Lengyelország, Románia, Szerbia és Törökország ipari régióit összekötve legerősebb tranzitútvonalaink Magyarországon keresztül vezetnek. Ezenkívül a helyi magyar iparágakat is kiszolgáljuk, és összekötjük Magyarországot a déli kikötőkkel. Hegyeshalom, Sturovo, Subotica és Curtici a fő átkelőhelyek, amelyeket igyekszünk mozdonycsere nélkül átkelni. Mindenféle vasúti árukat szállítunk, például acélt, szenet, kokszot, olajat és vegyi termékeket, valamint egyre növekvő számban intermodális vonatokat is.
Melyek a legígéretesebb, megcélzott irányok a CER régiós terjeszkedésében?
Természetesen ez összefügg az európai ipar szerkezetével, így a fő célterületek Németország, Lengyelország és Románia, de az utóbbi időben Szerbia és Törökország is egyre nagyobb szerepet kap.
A CER mozdonyparkja (úgy tudom) négy fő típust képvisel. Ez nem nehezíti meg a karbantartást, illetve nem igényel extra tudást a mozdonyvezetőktől?
Ebben nem teljesen értek egyet, mert fő elektromos járműparkunk Siemens Vectron és Softronic Transmontana mozdonyokból áll. Ez a kombináció a legjobb előnyöket nyújtja számunkra, és nagyobb rugalmasságot biztosít ügyfeleink számára. Úgy gondolom, hogy karbantartásunkat és mozdonyvezetőink képzését nagyon jól kezeljük, és nem látok ebben nagy kihívásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.